Elbil:

Hva nå, Jaguar?

Salget dropper, og lite nytt er i vente. Det skal de gjøre noe med, og her er tiltakene.

LINJELEKKERT: Jaguar i-Pace var et svært friskt pust, og gjorde elbilen ukjedelig. Foto: Jamieson Pothecary
LINJELEKKERT: Jaguar i-Pace var et svært friskt pust, og gjorde elbilen ukjedelig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Jaguar var ventet å bli en het potet i det norske markedet da de lanserte i-Pace i 2018, og det ble de, ettersom de hadde rett produkt til rett tid. Ordrene rant på, men dessverre klarte ikke Jaguar å holde produksjonstakten oppe i den mest avgjørende fasen.

I en periode ble også Jaguar satt tilbake som en følge av mangel på batterier.

Da situasjonen løste seg igjen fikk selskapet aldri opp tempoet. De 1.081 leverte bilene i 2019, økte derfor til bare 3.080 biler i 2019, og i 2020 omsatte Jaguar kun 1.305 biler her til lands. På tre år har de dermed levert rett over en tredel av antallet som Audi har gjort av e-tron på bare to år.

Heller ikke at bilen i 2019 ble kåret til Årets Bil i både Norge, Europa, og i verden hjalp nevneverdig.

Selskapet innså i fjor at salget av elbilen var alt for lavt. De ville dermed ikke klare å nå det pålagte utslippskravet, som i snitt for alle bilprodusentene er 95 gram CO2 per kilometer.

For hvert gram for mye de slipper ut, må de betale en bot – per solgte bil.

For å tette noe av pengelekasjen lagde de en rimeligere versjon av i-Pace EV400, som de kalte EV320. Forskjellen var litt mindre effekt, og en prisreduksjon på 109.000 kroner. Dette var på ingen måte nok til å rette det hele, og selskapet gjorde derfor en avsetning på hele én milliard kroner tiltenkt bøter.

Det store spørsmålet derfor, hva nå Jaguar?

Svaret på det spørsmålet har selskapet tenkt å legge frem for investorer på et arrangement i slutten av måneden, forteller Automotive News, som samtidig forteller at flere viktige prosjekter er blitt skjøvet på – spesielt for den delen av selskapet Jaguar Land Rover som har med Jaguar å gjøre.

For den andre delen av selskapet - merkene Land Rover og Range Rover - går så det suser. Som de tidligere har fortalt til Elbil24 er det globale markedet for luksuriøse og store SUV nærmest umettelig, og større enn det selskapet er i stand til å levere. Men luksusproblemet har altså en bismak, nemlig 95-grams målet.

For dersom Jaguar Land Rover skal produsere store SUV med forbrenningsmotorer i den ene enden, må de veie opp med nullutslippsbiler eller i det minste ladbare hybrider i den andre enden.

For går ikke regnestykket opp, vanker det som sagt bøter. Men bilene er på vei, både flere ladbare hybrider og ikke minst elbiler.

En elektrisk Jaguar XJ har lenge vært snakket om, men er nå forskjøvet lenger frem i tid. Nå står det tidligst 2022 på kalenderen for denne. Det samme med en fullelektrisk Range Rover, som også ligger i planene. Og Jaguar J-Pace, en fullelektrisk crossover som også er i støpeskjeen.

Også Jaguar i-Pace er tenkt å få en oppfrisking i løpet av 2022, som ser ut til å bli et travelt år for Jaguar, som nå er en del av indiske Tata.

Det sies også at Gerry McGovern, som blant annet har fungert som sjefsdesigner for Land Rover og Range Rover, skal ha tilbudt sine egenskaper for å gi Jaguar «det designuttrykket merket fortjener». Men nettopp akkurat når disse bilene skal lanseres, og i hvilken form, vil vi altså få svaret på i slutten av februar.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer