Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Skal du på fjellet i vinter? I såfall er det kanskje en god sjanse for at takboksen eller skistativet blir med på taket.
Men visste du at ikke alle bilprodusenter tillater å frakte vekt på taket, og at andre har store begrensninger?

Pigg eller piggfritt - hva er det sikreste valget?
Totalvekten bestemmer
I brukermanualen til bilen står det hvor hvor mye tillatt taklast bilen har, men husk at dette ikke bare gjelder vekten på bagasjen, eller skiene du skal ha med deg.
Elbilforeningen har undersøkt 28 elbiler for å se hvor mye vekt produsenten tillater.
(Se hele listen lenger ned i saken)
Seniorrådgiver Ståle Frydenlund forklarer hvordan totalvekten må vurderes.
- Dette er altså totalvekten av takstativet/skiholdere/skiboksen – og selve lasten.

- Disse skiboksene er livsfarlige
Hva tåler takboksen/-stativet?
Når du har funnet ut hvor mye taklast bilen er godkjent for, må du så se på hvor mye vekt takstativet og skiboksen er godkjent for.
– Det hjelper lite om bilen kan bære lasten hvis stativet bryter sammen. Og å pushe tillatt vekt på taket har også en åpenbar sikkerhetsside, påpeker Frydenlund.
Et takstativ med to bøyler veier typisk 3–5 kilo totalt. Satser du på ski- eller sykkelholder, blir dette tallet fort doblet.
– Da er det altså differansen opp til totalvekt som gjelder. Bruker du så 15–35 kilo på en takboks, vil du fort ha brukt opp 20–40 kilo av tillatt vekt, sier Frydenlund.
Han forteller at hvis man for eksempel ser på Norges mest populære elbil, Nissan Leaf, så sier brosjyren at maksvekten er 35 kilo. Dermed er lett og sterkt lasteutstyr desto viktigere dersom du faktisk skal frakte noe i tillegg.
Tesla Norge opplyser på sin side at det ikke er satt noen maksgrense for Model S med panoramatak. Eiere må derfor forholde seg til maksimal vekt som takstativet kan bære.

Ikke alle kan ha taklast
Fire populære elbilmodeller er ikke typegodkjent for takstativ. Dette gjelder først og fremst BMW i3, Hyundai IONIQ og Renault Zoe.
Tesla Model X er ikke typegodkjent for taklast, men kan til gjengjeld trekke hele 2.250 kilo. På tilhengerfestekula kan man også feste en ny type skiboks. Kommende VW ID.3 er heller ikke godkjent for taklast, mens ID.4 blir det.
- Fra Hyundai og Renault har vi ikke fått noen annen forklaring enn at taklast ikke er tillatt. Samtidig er nye Kia e-Niro bygd på samme chassis som IONIQ, og e-Niro får tillatt taklast på 100 kilo, sier Frydenlund.
Høyere forbruk med skiboks?
Frydenlund i Elbilforeningen har selv testet ut kjøring med skiboks gjennom flere vintere. Han har landet på at skiboks er å foretrekke, fremfor for eksempel et skistativ med skiposer.
– Sistnevnte gir fort mer turbulens mellom stativ og tak, men du har selvsagt også fordelen at du slipper å slite med å ta boksen av og på, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.
Han understreker at hvis man går for takboks, er det en fordel å finne en boks som er så aerodynamisk som mulig.
– Jo mer boksformet den blir, og jo større frontparti den har, jo mer energi vil gå med på grunn av luftmotstand. Dette blir særlig merkbart dersom boksen står på en elbil med beskjeden rekkevidde, men generelt trenger ikke en skiboks bety mer enn 10-15 prosent økt energiforbruk ved landeveiskjøring.

– På motorvei, i høyere hastigheter, øker merforbruket. Det gjelder uansett drivlinje. Et generelt tips er derfor at skiboks passer best i lavere hastigheter.
Pakk sikkert
Det er ikke bare å slenge bagasjen oppi skiboksen. På samme måte som i et bagasjerom bør man passe på at gjenstandene i boksen ligger mest mulig stabilt, man bør fordele vekten, forklarer Frydenlund.
– Sikkerhet må du ikke slurve med. Tenk over at bilen kan få endrede kjøreegenskaper på grunn av den ekstra tyngden på toppen, og at lasten i boksen i praksis kan bli skutt ut ved en eventuell bråstopp, råder Ståle Frydenlund.

Slik håndterer du elbilen i kulda
Han gir derfor følgende tips du kan ta med deg før du legger ut på tur:
- En fullastet bil, med eller uten takboks, vil få økt bremselengde. Kjør pent.
- Takboksen endrer bilens tyngdepunkt (dog mindre enn på biler med fossile drivlinjer); senk derfor farten noe i svinger, særlig i krappe kurver.
- Legg de tyngste gjenstandene i bunnen av takboksen, og sørg generelt for å fordele lasten jevnt – for god vektfordeling. Bruk lastestropper til å feste ski og øvrig last best mulig.
- Husk at lasten på taket inngår i bilens nyttelast. Sjekk i vognkortet hva som gjelder for din bil.
- Som alltid ellers er det viktig å sørge for at bilen har riktig lufttrykk i dekkene. Med takboksen på, særlig når den er lastet opp, kan det være lurt å øke trykket noe.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.