Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Elektrifiseringen av bilparken har kommet lenger i Norge enn i stort sett alle andre land, men nå skjer ting raskt også i andre markeder. I EU er for eksempel andelen registrerte elbiler og ladbare hybridbiler tredoblet på bare ett år.
Norge har som mål at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i 2025, skal være nullutslippsbiler. Og vi er på god vei. Vi i Elbil24 har allerede fastslått at 2020 ble året da elbilene overtok makta.
I november stod nullutslippsbiler for 56,1 prosent av alle nybilregistreringer, fra januar til desember var tallet 52,2 prosent. Ingenting tyder på at dette tallet vil krympe i årets siste måned, heller tvert i mot.

Tesla Model 3 eller VW ID.3? Se duellen!
Satser stort på elektrisk
Flere bilprodusenter bruker nå mesteparten av produktutviklingsmidlene sine på elektrifisering, og Hyundai er en av dem.
- Vi har et uttalt mål om å selge én million nullutslippsbiler årlig fra 2025, sier pressesjef Øyvind Knudsen i Hyundai Motor Norway, til Elbil24.
Det vil anslagsvis bety en global markedsandel på ti prosent - og en plass på topp tre i verden. Produsenten har dessuten stor tro på at hydrogenelektriske biler vil utgjøre en stor del av totalen.
Hyundai er ikke redd for satse, og har tidligere uttalt at de skal bruke hele 500 milliarder norske kroner på denne satsingen.
Kutter helt ut rene fossilbiler
Nå melder dessuten selskapet at de allerede har solgt sin siste rene fossilbil her til lands. Fra nyttår blir det nemlig kun elbiler og ladbare hybrider å finne i modellutvalget hos norske forhandlere.
Beslutningen er kanskje ikke av de mest oppsiktsvekkende, men kanskje aller mest av symbolsk karakter.
Hyundai har nemlig solgt svært lite rene fossilbiler i Norge det siste året. Faktisk er elbilandelen fra selskapet i inneværende år på hele 94 prosent, og av de resterende seks prosentene står ladbare hybrider for storparten.
- Salget av rene fossilbiler har stort sett begrenset seg til modellene i20 og Tucson, sier Knudsen.
Den klart viktigste modellen fra selskapet i 2020 har vært Hyundai Kona Electric. Fram til 1. desember var den blitt registrert i 4677 eksemplarer i Norge. Ioniq Electric er den andre volummodellen, med 2000 registrerte eksemplarer.

Både ladbart og helelektrisk
Selskapet forventer imidlertid at ladbare hybrider skal utgjøre en større prosentandel av registreringene i 2021, ettersom de lanserer nye, ladbare utgaver av SUV-ene Tucson og Santa Fe på nyåret.
- Det er stor etterspørsel etter ladbare SUV-er i Norge, og vi har tro på at disse modellene vil være konkurransedyktige. Rene elbiler kommer imidlertid til å være klart viktigst også i 2021, med en forventet andel på rundt 90 prosent av totalsalget vårt, sier han.

Ioniq 5 kommer snart
Aller størst interesser er knyttet rundt Ioniq 5, som er Hyundais nye helelektriske familie-SUV. Det er den første bilem som blir bygget på Hyundais nye elbilplattform E-GMP.

Selskapet trekker blant annet fram at bilen blir den første i verden som kan lades på et 800V-batterisystem - som støtter inntil 350kW. Dette muliggjør svært rask lading - fra 0-80 prosent på 18 minutter, eller ti mil rekkevidde etter bare fem minutter i laderen, ifølge Hyundai. Bilen skal også støtte toveis lading, som gjør det mulig å plugge andre enheter til bilen for å hente strøm.
E-GMP-plattformen har en batteriløsning som i sin helhet ligger mellom akslingene, som skal kunne gi en WLTP-rekkevidde på inntil 50 mil, lover Hyundai
Med unntak av detaljene rundt E-GMP, er Hyundai svært sparsommelige på opplysninger om Ioniq 5. Det foreligger heller ikke offisielle bilder av bilen i skrivende stund. Knudsen lover imidlertid at detaljene er rett om hjørnet.
- Vi skal ikke behøve å vente til langt ut på nyåret, før detaljene blir klare. Norge er dessuten et prioritert marked, så vi forventer å kunne levere Ioniq 5 kort tid etter lanseringen, sier han.
Bilen skal imidlertid være basert på konseptbilen Hyundai 45, som du kan lese mer om her.
Flere kommer
Hyundai har også annonsert modellene Ioniq 5 og Ioniq 7, som er ventet på markedet i 2022 og sent 2023/24. Og så må vi heller ikke glemme hydrogen-bilen Nexo, som også blir mulig å få kjøpt i Norge i 2022, men med så få fyllestasjoner som finnes i skrivende stund, blir det neppe noen storselger.
Dette blir Hyundais modellutvalg for norske kunder i 2021:
- Elektrisk: Kona Electric, Ioniq Electric, Ioniq 5
- Ladbar hybrid: Tucson Plug-In Hybrid, Santa Fe Plug-In Hybrid
- Hydrogenelektrisk: Nexo
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.