Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Lucid er et nytt bilmerke - de første bilene var på veien i USA i fjor. Selskapet åpnet nettopp sitt første lokale i Norge, midt i gågata Karl Johan, vegg i vegg med luksusmotehuset Louis Vuitton.
Lucid er langt fra det eneste bilmerket som har debutert på det norske markedet de siste årene. Likevel skiller merket seg fra de aller fleste andre på minst én måte:
Selskapet bak er en amerikansk oppstartsbedrift - ikke et kinesisk selskap.

Fire elbil-favoritter i test på is og snø: Snakk om revansj!
Her er prisen på Lucid Air i Norge
Første bil ut er Lucid Air, som foreløpig er tilgjengelig i én utgave i Norge. Prisen ligger på to millioner kroner.
Ved åpningen var konsernsjef Peter Rawlinson på plass i Oslo. Det var han også for 25 år siden, da jobbet han med Think. Etter det har han vært med på å utvikle Tesla Model S før han gikk til Lucid.

- Vi begynner med en dyr bil, der marginene er størst. Etter hvert vil det komme mindre biler fra Lucid, sa Rawlinson.
Prisen på introduksjonsutgaven i Norge er stiv, men Air Dream har også egenskaper som er ganske spesielle.
Performance-utgaven har 1111 hestekrefter og en rekkevidde som er oppgitt til rekordlange 86 mil. Range-utgaven har litt færre hestekrefter og to mil lengre rekkevidde.

Lucid Air satte rekord: - Det er galskap! Den bare går og går
- Lucid Air har enorm akselerasjon:
Batteri på 118 kWt
Noe av forklaringen er et batteri på hele 118 kWt. Men bilen skal også ha et svært lavt forbruk til å være en bil på nær fem meter, 1,49 kWt per mil.
Rawlinson skrøt også av svært god innvendig plass, som skyldes at motorene er svært små. Lucid lager og konstruerer det aller meste selv, inkludert batteri og motor.
Batteriet har en 900-volts arkitektur som gjør at de tåler mye strøm, og maks ladefart er 350 kilowatt. Målet er at Lucid etter hvert skal selge teknologien til andre bilselskaper.

Lucid Air endelig testet - fikk politieskorte
Billigere Lucid Air-versjoner
I løpet av kort tid kommer det billigere versjoner av Air. Disse vil koste rundt én million kroner.
Rawlinson fortalte at de håpet å produsere mellom 10.000 og 14.000 biler i 2023, og at de senere i år skal vise fram en SUV basert på samme plattform som Air. Den skal hete Gravity.
Lokalene på Karl Johan egner seg ikke til utlevering og prøvekjøring, så et anlegg for dette skal etableres litt utenfor bykjernen. Der skal også service utføres.
Det foreligger ingen umiddelbare planer om flere forhandlere rundt i Norge, men Rawlinson regnet med at det vil komme på plass over litt tid.
De første kundebilene er ventet til Norge i juni.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.