Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Mens den typiske norske nybilkjøperen ønsker seg en stor og ruvende SUV med firehjulsdrift, er situasjonen en helt annen i nær sagt alle andre land. Mange av de største markedene i verden domineres av små og rimelige biler, og her har det elektriske utvalget vært temmelig magert så langt.
Det er både myndigheter og bilprodusenter klar over at må gjøres noe med, dersom vi skal nå ambisiøse mål om reduserte utslipp de neste årene.

Stort vendepunkt: Enkelte modeller tar dobbelt så lang tid å selge
Tar opp arven etter bobla?
Det er nettopp dette som er bakteppet når Volkswagen nettopp har vist fram et nytt medlem i ID.-familien. I en pressekonferanse onsdag kveld, under parolen «Volkswagen for the people», viste bilprodusenten fram kompakte ID. 2all - en elbil med ytre mål som minner om den klassiske VW Polo (4,05 meter lang).
Navnet «2all» spiller på at dette er en bil for alle, omtrent som den klassiske bobla var i sin tid. Tidligere har den vært vist fram som konseptet ID. Life, men nå har den vært gjennom nye runder i designavdelingen og altså fått nytt navn.
Om den blir like folkelig som den legendariske bobla, gjenstår å se, men dette er i hvert fall en bil som vil passe bra for mange lommebøker.
Volkswagen har nemlig som mål at bilen skal koste under 25.000 euro i Tyskland når den er klar for markedet, tilsvarende 283.000 kroner etter dagens kurs. I skrivende stund er det svært få elbiler i dette prissegmentet, men noen er det.
Designen har klare familielikheter med andre VW-modeller, særlig Polo og Golf. Her kan du se flere bilder både fra utsiden og innsiden (artikkelen fortsetter):
Overraskende romslig
ID. 2all blir den første i ID-familien som får drift på forhjul, noe som gir bedre plass til bagasjeplass bakerst. Bagasjerommet rommer 440 liter, eller 1330 liter dersom du slår ned bakseteryggene. Under baksetet er det også et oppbevaringsrom på 50 liter, slik at den totale bagasjeplassen er på 490 liter, noe som er overraskende stort på en såpass kompakt bil.
Slår du ned seteryggene (som er delt 40/60), kan du få plass til lange gjenstander på inntil 220 centimeter.
Også kupeen skal være romslig - faktisk på størrelse med en Golf, takket være god akselavstand og at hjulene er plassert så langt ut mot hjørnene som mulig.

Fire elbil-favoritter i test på is og snø: Snakk om revansj!
God ytelse og rekkevidde
Konseptbilen er utstyrt med en elmotor som yter kurante 226 hestekrefter, 0-100 skal være unnagjort på under 7 sekunder og topphastigheten er 160 kilometer i timen.
Det er ikke bekreftet, men vi antar at den er utstyrt med en batteripakke på 57 kWh (som på ID. Life). Volkswagen antyder uansett en rekkevidde på rundt 450 kilometer målt etter WLTP-standarden, og at lading fra 10-80 prosent kapasitet vil være unnagjort på respektable 20 minutter under optimale forhold.
Fortsetter etter videoen
Enkelt og praktisk
Ifølge Volkswagen har ID. 2all arve flere avanserte funksjoner fra sine storebrødre i ID-familien, blant annet head-up display og førerstøttesystemer, inkludert støtte for delvis selvkjøring.
De fleste funksjonene styrer man via den 12,9 tommer store berøringsskjermen i midtkonsollen, som har fått en helt ny menystruktur i forhold til på dagens modeller. Brukevennligheten skal være svært høy, lover bilprodusenten. Her er også noen fysiske, opplyste knapper, blant annet for justering av lyd og klimaanlegg.
Konseptbilen er videre utstyrt med en rekke USB-C-porter, trådløse ladere både foran og bak, samt vanlig 230V stikkontakt.

Volkswagen tar grep: Lover mye mer effektive elbiler
Kommer i 2025 - som ID.2
ID.2all vil gå i produksjon i 2025. Vi tipper det endelige navnet ganske enkelt blir ID.2, som er i tråd med de øvrige familiemedlemmene - med unntak av ID. Buzz.
Her har vi samlet noen av de viktigste tekniske egenskapene:
Tekniske data, VW ID. 2all
Plattform: | MEB Entry, forhjulsdrift |
Motoreffekt: | 166 kW / 226 hestekrefter |
Rekkevidde: | 450 km (WLTP) |
Ladetid 10 to 80%: | ca 20 minutter |
0-100 km/t: | < 7 s |
Topphastighet: | 160 km/t |
Lengde: | 4050 mm |
Bredde: | 1812 mm |
Høyde: | 1530 mm |
Akselavstand: | 2600 mm |
Bagasjerom: | 490 til 1330 liter |
Dekkdimensjon: | 225/40 R20 |
Kommer en enda rimeligere elbil
Volkswagen er Europas største bilprodusent, og har ambisiøse planer for elektrifisering de neste årene. De har også planene klare for en enda rimeligere elbil enn ID. 2all. Denne vet vi veldig lite om foreløpig, annet enn målet er at den skal koste under 20.000 euro - og sannsynligvis går i produksjon i 2026.
I Norge er Volkswagen aktuelle med ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz, og om ikke lenge kommer også den store sedanen ID.7, som du kan lese mer om her:

Her er Volkswagen ID.7: Sjekk den rekkevidden!
- Nybilsalget vårt hittil i år er 90 prosent elektrisk. Med ID. 2all og flere nye modeller får vi dermed en enda større bredde i elbilporteføljen vår. Det er viktig for å få enda flere bilister til å bytte ut sine fossile biler med elbiler, sier direktør for Volkswagen personbil, Thomas Meiner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.