Stasjonsvogn fra VW

ID. Space Vizzion lover både plass og rekkevidde

LOS ANGELES: Er fullteknologisk og skal komme på markedet i 2022.

Se VW ID. Space Vizzion lanseres i Los Angeles. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Los Angeles Motor Show starter på fredag, og i den forbindelse kommer det bilnyheter som perler på en snor. Allerede har Ford lansert sin elektriske Mustang Mach-E, og BMW har vist sin framtidige i4.

I natt var det VW sin tur, og de lanserte det sjuende medlemmet i Volkswagens ID-familie; konseptbilen ID. Space Vizzion.

SUV inni, sportsbil utenpå

Den ser ut som en stasjonsvogn-versjon av det tidligere kjente ID.-medlemmet Vizzion, men er ifølge produsenten et helt nytt segment innen biler.

Ifølge VW skal Space Vizzion være kombinasjonen av aerodynamikken til en sportsbil og den innvendige plassen til en SUV. Hva det nye segmentet er vites ikke, men ifølge VW viser bilen en ny vei innen mobilitet.

– ID. Space Vizzions fleksibilitet, kvalitet og design tar elbiler til en ny æra innen mobilitet, sa sjefdesigner hos VW, Klaus Bischoff, under lanseringen.

ROMSLIG: Bagasjerommet er av en størrelse man ville forventet i en stasjonsvogn. Foto: Fred Magne Skillebæk
ROMSLIG: Bagasjerommet er av en størrelse man ville forventet i en stasjonsvogn. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Konseptbilen er, som de andre i ID-familien, bygget på Volkswagens MEB-plattform. Eller Modular electric drive matrix, som den egentlig heter.

Bilen har fått batteri med en bruttokapasitet på 82 kWh, som skal ta bilen opptil 590 kilometer, målt etter WLTP, før bilen må lades. Den skal ha en motorkraft på 250 kW og kunne gjøre 0–100 km/t på 5,4 sekunder.

Bilen får CCS-ladeuttak, men hvilken ladehastighet den får, er foreløpig ikke kjent.

Men vi vet at ID. 3-versjonen med samme batteristørrelse kan lade med en effekt på inntil 125 kW (DC).

Aerodynamisk design

Utvendig er det fokusert på den nevnte aerodynamikken. Mellom frontlyktene er det plassert en luftinntak som lar luftstrømmen ledes gjennom en horisontalt panel og videre bakover langs sidene på bilen.

På de ytre sidene av støtdemperen foran er det plassert ytterligere to luftinntak. Ifølge VW er disse inntakene vel så mye et designelement som det er funksjonelle. Hvorvidt disse vil følge med hele veien inn i en eventuell produksjonsbil, er som alltid umulig å si.

VW har opplyste under lanseringen at det som blir produksjonsutgaven av konseptbilen ID. Space Vizzion, vil komme på markedet i 2022.

STASJONSVOGN? Bilen har stasjonsvognformen, men er sitt eget segment, mener VW. Foto: Fred Magne Skillebæk
STASJONSVOGN? Bilen har stasjonsvognformen, men er sitt eget segment, mener VW. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tesla-inspirert?

Innvendig kan det se ut som VW, som flere andre produsenter om dagen, har latt seg inspirere av Teslas nyeste bil, Model 3.

En liggende 15,6 tommers skjerm på dashbordet mellom setene styrer infotainment, navigasjon og så videre. I tillegg har VW valgt å minimere displayet foran rattet, og viser i stedet all nødvendig kjøreinformasjon et popup AR- eller augmentet reality-display i frontruten.

I likhet med ID. 3 får også Space Vizzion merkets nye ID. LIGHTS – et lyssystem som gjennom ledstriper inne i bilen skal kommunisere med fører.

TESLAKOPI? VW har valgt samme skjermløsning som Tesla sin nye Model 3. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESLAKOPI? VW har valgt samme skjermløsning som Tesla sin nye Model 3. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hele interiøret skal være laget av fornybare materialer, inkludert det de kaller AppleSkin, et kunstig skinn som blant annet skal være laget på rester fra produksjonen av eplejuice.

ID-familien

ID. Space Vizzion er altså den sjuende i rekken av ID.-modeller, eller Intelligent Design som ID egentlig står for.

ID. 3 er den første bilen ut til kundene, og bilen var nylig på norgesvisitt. Bilen er ventet å komme ut til norske forbrukere sommeren 2020, og litt seinere samme år kommer SUV-en ID.4.

De andre medlemmene i familien er ID. Crozz, den 60-tallsinpirerte folkevognsbussen ID. Buzz, og den mindre versjonen av Space Vizzion, nemlig Vizzion. I tillegg har de familie-SUV'en ID. Roomzz og den gjenopplivede dunebuggyen ID. Buggy.

Reisen til dette arrangementet ble dekket av bilprodusenten. Les mer her.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.