Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Elbil24 skrev nylig om at du nå risikerer å måtte parkere elsparkesykkelen din for godt på grunn av et strengt krav til fartsgrense.
Det er ikke bare fartsgrensen som kan hindre deg i å kjøre en elsparkesykkel lovlig. Fra 1. januar i år ble det nemlig ulovlig å bruke privateide elsparkesykler og ståbrett uten å ha tegnet egen ansvarsforsikring.
Det skjedde etter at elsparkesykler ble omklassifisert til «liten motorvogn» og det ble innført forsikringsplikt etter bilansvarsloven.

Ikke kjøp brukt elbil før du har lest dette
Mangler forsikring
Nå sier forsikringsselskapet If, som ifølge Finans Norge har en markedsandel på rundt 21 prosent, at de kun har ansvarsforsikret 1.547 private elsparkesykler.
- Ut fra hva vi har sett i markedet så langt, er det god grunn til å tro at det totalt kun kan være rundt 6.000-7.000 forsikringspliktige elsparkesykler i Norge som nå er dekket etter samferdselsmyndighetens krav. I beste fall, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
- Denne har fått mye oppmerksomhet:
- Minst en halv million
Ifølge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen ble det bare fra januar til august i fjor solgt 230.000 elsparkesykler i Norge. I samme periode i 2021 ble det solgt 205.000 elsparkesykler i Norge.
- Det er grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.
(©NTB)
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.