Canada:

Ikke alle får grønt lys her

Har redusert snitthastigheten ved skoler betraktelig.

GRØNT LYS: Men bare hvis du kjører sakte nok. Foto: Signalisation Kalitec/YouTube
GRØNT LYS: Men bare hvis du kjører sakte nok. Foto: Signalisation Kalitec/YouTube Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det finnes nok av kreative løsninger for å bedre trafikken. Forleden dag skrev vi om et spesialkamera som ved hjelp av kunstig intelligens tok forsøplere på fersken, og denne gangen går turen til Canada, der man prøver å få bukt på råkjøring ved hjelp av smarte trafikklys.

Litt utenfor Montreal ligger byen Brossard. Der foregår nå et prøveprosjekt der man har satt opp et trafikklys langs veien ved en skole i et boligstrøk.

Blir grønt om du kjører sakte nok

Men trafikklyset er ikke helt som andre trafikklys – trafikklyset viser i utgangspunktet rødt, før en radar sjekker hastigheten på bilen som nærmer seg. Dersom den er for høy blir lyset værende rødt slik at føreren blir nødt til å stoppe foran trafikklyset. Lystrer man derimot fartsgrensa på strekningen, får man grønt lys og kan dermed passere.

Installasjonen er døpt FRED, som står for «feu de ralentissement éducatif», eller da omtrentlig «pedagogisk trafikklys».

– Bøter er kanskje effektive, men det er først i etterkant. Det nydelige med FRED er at vi belønner god oppførsel, og det skjer umiddelbart. Den registrerer ikke noen private opplysninger; den oppdager bare at kjøretøyet kommer og måler hastigheten. Så det er en gulrot i stedet for en pisk, sier borgemester Doreen Assaad til nettstedet Streetsblogmass.

LAKK: Svevestøv i trafikken kan lage små rustflekken i lakken din. Slik blir du kvitt dem! Video: Bjørn Eirik Loftås. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Snitthastigheten har gått ned

Lyset regulerer altså ikke trafikken i et kryss og står kun langs vei. Det eneste målet er å få ned farten på stedet.

Og det har vist seg å hjelpe: Etter en uke med denne løsningen har snittfarten i 30-sona sunket fra 40 km/t til 29 km/t.

Prøveprosjektet er ment å vare i 90 dager.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.