Vinterdekktest

Ikke la deg lure til å kjøpe disse

Stadig flere kjøper vinterdekk på nettet og ender opp med dekk som er dårlige på norske vinterveier. De blir lurt av navnet og utseendet.

IKKE DISSE: Et nordisk og et mellom-europeisk vinterdekk ser nesten helt like ut. Grepet på tøft, norsk vinterføre er imidlertid svært forskjellig viser våre tester. Derfor er det viktig å sjekke godt dersom du kjøper på nettet. Foto: Juha Kauppinen
IKKE DISSE: Et nordisk og et mellom-europeisk vinterdekk ser nesten helt like ut. Grepet på tøft, norsk vinterføre er imidlertid svært forskjellig viser våre tester. Derfor er det viktig å sjekke godt dersom du kjøper på nettet. Foto: Juha Kauppinen Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Det finnes vinterdekk som er laget spesielt for tøffe, nordiske vinterforhold og det finnes mellom-europeiske vinterdekk, som er konstruert for våte vinterveier der er snø bare av og til.

Det nyeste nå er All Season-dekk, såkalte helårsdekk, som ofte er EU-merket og godkjent for bruk både sommer og vinter. Dette er en type dekk som blant annet Volvo utstyrer bilene sine med fra fabrikk.

Disse dekkene er svarte, runde og med et mønster som til forveksling likt de nordiske vinterdekkene du finner i butikken. Navn som WinterGrip, Snowmaster og så videre bidrar til å gjøre forvirringen total for deg som skal kjøpe nye dekk.

Styr unna

Styr unna de to sistnevnte. De har såpass dårlig grep på vinterføre, spesielt på is, at de kan være direkte farlige. Det er nordiske vinterdekk du skal ha på bilen din i vinter for å få et sikkert grep og god framkommelighet. Det viser vår store vinterdekktest med all tydelighet. Der har vi med ett sett helårsdekk og ett sett mellom-europeiske vinterdekk – begge topp-dekk fra Continental. Vi ønsket å se hvordan de presterer mot nordiske piggfrie vinterdekk.

FUNKER PÅ VÅTT: Vil du ha et dekk som er nesten like bra som et sommerdekk på våt asfalt, kan helårsdekk eller mellom-europeisk vinterdekk være bra valg. Vil du ha et dekk med sikkert grep på snø og is, er det nordiske vinterdekk som gjelder. Foto: Juha Kauppinen
FUNKER PÅ VÅTT: Vil du ha et dekk som er nesten like bra som et sommerdekk på våt asfalt, kan helårsdekk eller mellom-europeisk vinterdekk være bra valg. Vil du ha et dekk med sikkert grep på snø og is, er det nordiske vinterdekk som gjelder. Foto: Juha Kauppinen Vis mer

Dårlig bremsegrep

Dette er noen eksempler på forskjellene: Det beste nordiske piggfrie vinterdekket – Kumho Winter Craft – hadde en bremsestrekning fra 50 km/t på is på 43,5 meter. Det dårligste nordiske dekket – Bridgestone Blizzak Ice – stoppet på 60 meter. Bremsestrekningen til mellom-europeiske Continental WinterContact målte vi til 66,8 meter og helårsdekket Continental All Season til 78,4 meter. Med andre ord svært store forskjeller.

Supre på våt vei

På snø er forskjellene betydelig mindre når det gjelder bremsegrep, men kjøreegenskapene og følelsene av sikkert grep under forskjellige kjøreforhold er klart dårligere. I tabellene nederst i saken kan du se resultatene i utvalgte tester.

På våt asfalt derimot, er disse to dekkene klart bedre enn noen av vinterdekkene vi testet. Det viser bare at det er milde vintre i Mellom-Europa, med våte veier og snø av og til, disse dekkene er laget for. Ikke forholdene som er dominerende på norske vinterveier.

Uakseptabelt grep

- Mellom-europeiske vinterdekk kan ikke anbefales for bruk her i Norden, selv om de kan fungere greit i områder der vinteren er mild. Når det gjelder helårsdekkene, så er de fleste EU-godkjet til vinterbruk, men er ikke et vinterdekk slik vi må ha på bilene i Norge, Sverige eller Finland. Grepet på is er uakseptabelt og dekket sliter også når det er snø på veien, konkluderer testsjef Jukka Antilla i UTAC i Ivalo i Finland – tidligere TestWorld. Han er ansvarlig for dekktestene våre.

FARLIG DÅRLIG: - Rimelige priser på nettet frister, men mange ender opp med dekk som er farlige på norsk vinterføre. Det sier Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen på Årnes, har jobbet med lakk og dekk i mange år. Foto: Rune Korsvoll
FARLIG DÅRLIG: - Rimelige priser på nettet frister, men mange ender opp med dekk som er farlige på norsk vinterføre. Det sier Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen på Årnes, har jobbet med lakk og dekk i mange år. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

«Lurt» på nett

At mange kan bli «lurt» til å kjøpe akkurat slik dekk, bekrefter en frittstående dekkforhandler til oss. Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen på Årnes, har jobbet med lakkering og dekk i mange år. Han opplever stadig oftere at bileiere kommer innom for å legge om dekk som ikke selges i Norge. Det kan være dekk med navn som gir inntrykk av å være bra vinterdekk, men som er bygget for milde vintre i Mellom-Europa.

Disse er best

- Nylig kom en kunde inn med dekk som het Falken Eurowinter. Han hadde kjøpt disse til to biler. Med et slikt navn er det lett å tro at dette er et godt vinterdekk. Dette er imidlertid et mellom-europeisk vinterdekk, som er laget for land som har regn og sludd, men sjelden snø- og isdekte på veiene. Slike dekk kan være farlig dårlige på norsk vinterføre.

- Falkens piggfrie dekk som er beregnet på en tøff, nordisk vinter, heter for øvrig Winterpeak F-Snow, sier Kristiansen.

Bremsing på is fra 50 km/t

DekkBremsestrekning (m)
Kumho – beste nordiske43,5
Bridgestone – dårligste nordiske60,0
Continental mellom-europeisk66,8
Continental All Season78,4

KIlde: Den store vinterdekktesten, UTAC/TestWorld Ivalo

Kjøreegenskaper på is

Dekkkarakter
Continental – beste nordiske9
Pirelli – dårligste nordiske6
Continental mellom-europeisk5
Continental All Season4

KIlde: Den store vinterdekktesten, UTAC/TestWorld Ivalo

Bremsing på snø fra 80 km/t

DekkBremsestrekning (m)
Michelin – beste nordiske49,3
Continental mellom-europeisk50,2
Linglong – dårligste nordiske51,4
Continental All Season52,0

KIlde: Den store vinterdekktesten, UTAC/TestWorld Ivalo

Kjøreegenskaper på snø

Dekkkarakter
Continental – beste nordiske9
Bridgestone – dårligste nordiske7
Continental mellom-europeisk7
Continental All Season5

KIlde: Den store vinterdekktesten, UTAC/TestWorld Ivalo

Bremsing på våt asfalt fra 80 km/t

DekkBremsestrekning (n)
Continental All Season29,5
Continental – mellom-europeisk31,9
Linglong – beste nordiske36,1
Nordaxx – dårligste nordiske41,0

KIlde: Den store vinterdekktesten, UTAC/TestWorld Ivalo

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.