Elektriske motorsykler:

-Ikke liv laga!

Flere produsenter jobber nå med elektriske motorsykler. MC Oslo har ikke trua på suksess – enda.

EL-MOTORSYKKEL: Flere elektriske motorsykler er på vei inn på markedet. Harley-Davidsen LiveWire er en av de. Foto: Jamieson Pothecary.
EL-MOTORSYKKEL: Flere elektriske motorsykler er på vei inn på markedet. Harley-Davidsen LiveWire er en av de. Foto: Jamieson Pothecary.Vis mer

Elbil24):

Flere produsenter jobber for tiden med elektriske alternativer til de vanlige forbrennings-motorsyklene. Både amerikanske og europeiske merker har lasert sine ideer, og proklamert at framtida er elektrisk -også for de.

Vi har sett på de nyeste modellene lansert på markedet, og snakket med ekspertene.

# Ducati Zero

Produsenten Ducati er kjent for sine raske sykler med høy motorlyd og racing-aktige utseende.

Nå vil de satse elektrisk.

Fra før har den italienske produsenten faktisk laget flere elektriske sykler i samarbeid med andre selskaper, men foreløpig har de ikke satt en elektrisk motorsykkel i produksjon med eget navn.

Nå har de derimot utviklet konseptsykkelen Ducati Zero, laget i samarbeid med Milan Polytechnic School of Design

Selskapets administrerende direktør sa på et event i Spania nylig at:

«Framtida er elektrisk og vi er ikke langt fra å starte serieproduksjon».

Det er lite informasjon som finnes om den kommende sykkelen foreløpig, men Elbil24 venter spent på at den første sykkelen blir klar for veiene.

ZERO: Sånn tror man den nye Ducati Zero vil se ut. Foto: Ducati
ZERO: Sånn tror man den nye Ducati Zero vil se ut. Foto: Ducati Vis mer

# Lightning Strike

Lightning Motorcycles er en av de amerikanske produsentene som satser stort på elektriske motorsykler.

De har annonsert at deres nyeste el-motorsykkel, Lightning Strike, vil bli lansert i mars 2019.

Selv om de ikke har frigitt noen bilder av den nye sykkelen, har de avslørt at sykkelen vil ha en topphastighet på 241 km/t, og en rekkevidde på 241 km.

Mange vil lure på ladetidene til elektriske motorsykler, og for flere andre som allerede er på markedet har det blitt uttrykt misnøye med lange ladetider.

Lightning Motorcycles hevder at deres Strike kan lades til topp på 35 minutter i en hurtiglader, men har foreløpig ikke klargjort akkurat hva dette betyr.

Prisen på sykkelen skal foreløpig være satt til 12.998 dollar, eller ca. 112.000 norske kroner.

# Zero SR/F

Tidligere denne måneden annonserte Zero Motorcycles at også de jobber med en helt ny elektrisk sykkel.

Sykkelen skal ifølge det California-baserte hete Zero SR/F, og være deres kraftigste så langt. Selskapet har nemlig allerede flere elektriske motorsykler i porteføljen.

Ifølge elecktrek.com skal motorsykkelen kunne nå hastigheter på opptil 164km/t, altså mer enn du lovlig kan kjøre på norske veier.

Foreløpig har produsenten avslørt få detaljer om motorsykkelen, men de skal etter sigende ha en verdenspremiere for sykkelen 25 februar i år.

Prisen er foreløpig ikke kjent.

LITE INFORMASJON: Dette er teaserbildet til Zero sin nye sykkel, og det er vanskelig å lese mye informasjon ut av dette. Foto: Produsenten
LITE INFORMASJON: Dette er teaserbildet til Zero sin nye sykkel, og det er vanskelig å lese mye informasjon ut av dette. Foto: Produsenten Vis mer

# Harley-Davidson LiveWire

En motorsykkel som allerede er i produksjon og klar for forhåndsbestilling, er Harley-Davidsons nyeste tilskudd, den elektriske LiveWire.

Motorsykkelen ble første gang vist under CES 2019 i Las Vegas tidligere denne måneden. Den er laget på en lett aluminiumsramme, har justerbar demping foran og bak og leveres med Michelin sportsdekk.

Den er utstyrt med en 4,3 tommers berøringsskjerm som oppdaterer kjøreren med batteristatus, fart og rekkevidde. I tillegg kan den brukes til navigasjons og musikktjenester.

Sykkelen skal ha en rekkevidde på 177 km, og akselererer fra 0 – 100 km/t på rett over 3,5 sekunder. Den kommer i tre farger, svart/svart, grønn/svart og oransje/svart.

Prisen er satt til 29.799 dollar, som tilsvarer drøye 256.000 kroner med dagens kurs.

# Fly Free Smart Old

Er du av typen som heller kjører en caféracer enn et fartsmonster, så skal du ta en titt på motorsyklene til den USA-baserte produsenten Fly Free.

Selskapet har tre relativt nye modeller, som alle kan ta opp kampen med en forbrenningssykkel.

Desert og Smart er de to første syklene, mens Smart Old er deres siste tilskudd. Mens Desert kan minne om en blanding mellom en caféracer og en motocross-sykkel, har Classic et mer urbant preg.

Den siste i rekken, Old, har et mer gammeldags utseende, og er den mest minimalistiske så langt.

RETRO: Fly Free Smart Old er en helelektrisk caféracer med minimalistisk design. Foto: Fly Free Smart
RETRO: Fly Free Smart Old er en helelektrisk caféracer med minimalistisk design. Foto: Fly Free Smart Vis mer

Smart Old leveres med enten ett eller to LG batterier under den falske bensintanken. Hver av dem skal kunne gi opptil 80 km rekkevidde, altså 160 totalt. Den kommer med tre kjøremoduser: Eco, City og Speed, men sykkelen har en topphastighet på bare 80 km/t, dersom du har versjonen med to motorer.

Fly Free åpner opp for forhåndssalg i midten av mars i USA. Prisen er satt til 7.199 dollar, eller litt under 62.000 kroner, men dersom den bestilles under forhåndssalget kan man få en rabatt som gjør at prisen synker til rett over 38.500 kroner.

– Ikke liv laga enda

Kåre Vaskinn er daglig leder i MC Oslo. Han syns utviklingen av de elektriske motorsyklene er spennende, men har ikke tro på noe el-motorsykkelboom foreløpig.

IKKE TROA: Daglig leder i MC Oslo Kåre Vaskinn tror det vil ta år før el-motorsykler er liv laga.
IKKE TROA: Daglig leder i MC Oslo Kåre Vaskinn tror det vil ta år før el-motorsykler er liv laga. Vis mer

Fem år fram i tid, så tror jeg vi er på vei et sted, men per i dag har jeg ikke troen på at elektriske motorsykler vil slå an.

Vaskinn sier at det inntil videre er utfordringer blant annet med tanke på rekkevidda.

-Vi ser at rekkevidda på de motorsyklene som produseres ikke er lang nok. I tillegg er ikke insentivene der, som det er på biler. Så jeg tviler på at noen i dag vil betale mer for en sykkel med kortere rekkevidde.

Reglene for momsfritak og fritak for engangsavgift gjelder også for el-motorsykler, men fordelen med billigere satser eksempelvis i bomringer gjelder ikke da motorsykler fra før ikke betaler i bomringen. Dermed blir det totale økonomiske bildet et helt annet.

Motorsykler er heller ikke rammet av regjeringens nullutslippsplan innen 2025, der alle nye biler solgt skal være nullutslippsbiler.

Tror på el-skutere

Vaskinn har derimot tro på elektriske skutere.

– Skutere brukes over kortere avstander, som et transportmiddel. I tillegg har de større plass til å lagre et stort nok batteri til å komme seg fra A – b på en kortere strekning. Så her tror jeg at de elektriske versjonene vil være mer interessante for kunden.

Likevel er han skeptisk til prisene.

– Vi får noen modeller snart, som har tilsvarende rekkevidde og likt utseende som de bensindrevne skuterne. Men prisen er det dobbelte. Så det blir spennende og se om noen er interesserte i å betale det for å kjøre elektrisk.

Vil være i forkant

Vaskinn ser at flere produsenter pirker borti el-motorsykler om dagen, og følger spent med.

– Men foreløpig tror jeg at de prøver å være litt på ballen og pirke litt borti markedet for å se an responsen.

Teknologien utvikler seg i et raskt tempo, og Vaskinn ser ikke bort ifra at vi om fem år er et helt annet sted når det gjelder batteriteknologi enn i dag. I så fall vil el-motorsykler også være mer interessant.

– Jeg tror vi er på vei i den retningen, og på lang sikt blir det spennende å se. Men da må det vare en annen rekkevidde og pris vi snakker om.