Pirelli P Zero E

Ingen frykt for punktering

Pirellis første dekk, spesielt utviklet for kraftige elbiler, tillater å kjøre videre selv uten luft.

SPESIELT UTVIKLET: Pirelli P Zero E er et nytt dekk spesielt utviklet for tunge og kraftige elbiler. Foto: Pirelli
SPESIELT UTVIKLET: Pirelli P Zero E er et nytt dekk spesielt utviklet for tunge og kraftige elbiler. Foto: Pirelli Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Bærekraftighet har vanligvis høy prioritet for kjøpere av elbiler, og produsentene er mer enn villige til å imøtekomme etterspørselen: De bruker setetrekk laget av resirkulerte fiskeruser, overflater laget av makulerte plastflaskerflasker og strømmen til kjøringen kan gjerne komme fra bærekraftige vind- og vannkraftkilder. Men når det kommer til nye dekk, legger mange elbil-eiere sin grønne samvittighet på hylla.

– Vi må få kundene til å vie mer oppmerksomhet til dekkene, sier Pierangelo Misani. Hva sjefutvikleren hos Pirelli egentlig mener: Ofte kjøpes dekk som er billige eller tilfeldigvis tilgjengelige, kanskje de er merket som rullebestandige.

Veier mer

Men spesielt for elbiler er det anbefalt å montere spesielt utviklede gummidekk, fordi elbiler med sine tunge batterier veier betydelig mer enn bensin- eller dieselbiler. Dekkene må absorbere mer vekt, og trenger derfor en høyere bæreevne.

I tillegg er elbilene generelt mye kraftigere motorisert og leverer hele dreiemomentet nesten umiddelbart til drivhjulene. Dekkene må overføre enorme krefter til veien og fortsatt vare lenge.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Nye dekk for sterke elbiler

Med P Zero E presenterer Pirelli nå et UHP-dekk for kraftige elbiler. Betegnelsen UHP (Ultra High Performance) indikerer målgruppen: Eiere av kraftige elbiler fra merker som Tesla, BMW, Mercedes eller Porsche, som ofte har 500 og flere hestekrefter.

Ingen frykt for punktering

Utviklingsjef Misani understreker imidlertid at det ikke bare handler om ytelse, men også om bærekraft.

– Kravene til bileiere endrer seg. Vi merker at økonomi og bærekraft blir stadig viktigere.

Den nye E-dekket skal oppfylle dette. Det ble i stor grad utviklet på simulator og med hjelp av kunstig intelligens, noe som sparer mange testkilometer og prøvedekk. Dekket består av 55 prosent biobaserte og resirkulerte materialer. I stedet for den vanlige soten i dekket, erstatter italienerne den med lignin, et materiale basert på tre og papir. Sammenlignet med den forrige generasjonen av P Zero-serien, skal øko-dekket slippe ut 24 prosent mindre CO2 gjennom hele livssyklusen.

Trippel A

Zero E er også vurdert med A i alle tre dekkmerkene. For forbrukerne er klassifiseringen i form av rullemotstand, rullestøy og kjøreegenskaper i vått vær en god indikasjon på dekkets grunnleggende egenskaper. Lettkjørte dekk gir mer rekkevidde, noe som er en svært viktig faktor for elbiler, og et stillegående dekk er essensielt for en elbil der man ellers bare hører vindstøy.

Likevel ønsker ikke det italienske å ikke inngå kompromisser når det gjelder kjøreegenskaper og har løst den klassiske målkonflikten mellom våtgrep, lav rullemotstand, og holdbarhet.

Run forward

I tillegg får Zero E, som vil være tilgjengelig fra september 2023, som det første dekket fra Pirelli den såkalte Run-Forward-teknologien.

Systemet består av forsterkede plater på sideveggene. Hvis dekket mister luft, støtter de strukturen. Selv med null trykk skal dekkene kunne kjøre bilen opptil 80 km/t i omtrent 40 kilometer.

Dette er en ikke ubetydelig fordel i elbiler, siden de store batteriene ofte mangler et reserve- eller nødhjul.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.