Toyota bZ4X og Subaru Solterra:

Ingeniørene fra Toyota og Subaru svarer

Testene er analysert. Dette forteller ingeniørene til Elbil24.

SAMARBEID: Prosjektsjefene Daisuke Ono fra Subaru og Daisuke Ido fra Toyota deler ansvaret for Solterra og bZ4X.
SAMARBEID: Prosjektsjefene Daisuke Ono fra Subaru og Daisuke Ido fra Toyota deler ansvaret for Solterra og bZ4X. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det er nå gått drøye to måneder siden Elbil24 som første medium i verden avdekket det vi den gang kalte rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X.

Testet om og om igjen

Kortversjonen er at vi tre ganger har testet rekkevidden, som i praksis viste seg å være 318 kilometer fra 100 prosent til 0 prosent i instrumentene. Om vi kjørte til bilen stoppet, kom vi ytterligere 37 kilometer, altså 355 kilometer fra ende til annen. Oppgitt WLTP-standard på gjeldende testbil var 459 kilometer.

Mye vann har rent i bekken på disse to månedene. Toyota har tatt saken på høyeste alvor, og satt i sving et stort apparat for å løse utfordringene.

Det skal også legges til at Toyota har fått litt ekstra juling i det siste, takket være en kuldeperiode som må sies å ha vært ekstrem. Våre testresultater ble gjort før kulda slo til, i 8 varmegrader.

Vårt møte med ingeniørene

En teknisk delegasjon med ingeniører fra både Japan og Europa-kontoret har vært i Norge og gjort grundige tester sammen med teknisk avdeling fra Toyota Norge. Toyota erkjenner resultatene i våre tester, og har brettet opp ermene med den store jobben. Nå begynner resultatene av deres egne tester å materialisere seg i en rekke endringer.

Undertegnede var også i Brüssel forrige uke, flere av dagene sammen med prosjektsjefene for både Toyota bZ4X og Subaru Solterra – de ansvarshavende ingeniørene. Dette ettersom jeg er Norges jurymedlem i organisasjonen «Car of the Year», som hadde både finale-tester og kåring i uken som var.

OFFROAD: Begge bilene er laget for å komme seg frem «overalt». Her representert ved Subaru Solterra.
OFFROAD: Begge bilene er laget for å komme seg frem «overalt». Her representert ved Subaru Solterra. Vis mer

Bilene fra Toyota og Subaru stilte samlet som en av kandidatene i denne kåringen, og prosjektsjefene var til stede under finale-testene. Vi rakk derfor å snakke mye om Elbil24 sine testresultater, deres egne erfaringer, og hva vi kan forvente av endringer i tiden som kommer. Noe av dette har Elbil24 allerede avslørt, mens noe er nytt.

Her er endringene som ble kjent:

Batterikapasiteten

Bilene har en total batterikapasitet på 71,4 kWh brutto. I oppstartsfasen ønsket ikke Toyota si noe om hvor mye av dette som var anvendelig for brukeren, men det har de vært kloke nok til å snu på. De opplyser nå at det er 64 kWh som er den anvendelige delen av batterikapasiteten. Prosjektsjefen for Toyota, Daisuke Ido, forteller til Elbil24 at de velger ikke å bruke terminologien «netto kapasitet», som mange andre gjør, men «anvendelig kapasitet». Dette utgjør ingen store forskjeller, så helt greit.

Prosentvisning

Blant elbilister blir instrumentenes visning av rekkevidde ofte kalt «gjettometer». Dette fordi visningen av resterende kilometer påvirkes av mange ytre faktorer, som tidligere kjøreturer, temperaturen på disse turene og annet som kan ha endret seg siden dette ble gjennomført. Den erfarne elbilist er mer interessert i prosentvis visning, siden dette er et faktisk og konkret tall som er reelt og til å stole på.

TESTES: Fred Magne Skillebæk, fagredaktør i Elbil24, bak rattet i bZ4X.
TESTES: Fred Magne Skillebæk, fagredaktør i Elbil24, bak rattet i bZ4X. Vis mer

Toyota og Subaru har til nå kun hatt prosentvisning i bilens app som man har på mobiltelefonen. Nå er det bestemt at dette også skal vises i bilens instrumenter, og vi regner da med at det blir i tillegg til antall kilometer, som mer er som et estimat å regne.

Nullpunktet

De to bilene har som sagt en anvendelig kapasitet på 64 kWh. I bilens instrumenter har bilene vist at du har brukt opp den anvendelige kapasiteten lenge før de faktisk er «tomme». Vi kjørte som kjent 37 kilometer etter at bilen sa den var tom, så bilene har et sted rundt 8 prosent kapasitet under det nivået der bilen opplyser at den er ved veis ende. Toyota skal nå flytte visningen av dette 0-punktet nærmere det faktiske 0-punktet. Resultatet av dette er at du vil få flere kilometer vist i instrumentene, selv om du ikke får noen ekstra rekkevidde ut av det. Det vil i det minste være med på å gi deg en bedre indikasjon av hva du har til rådighet, for få – om noen – ønsker å kjøre i blinde etter at bilen opplyser at du er tom. Nå blir dette langt bedre.

Varmeapparatet

En av de store forundringene vi har funnet med bilen, er hvordan Toyota og Subaru oppgir reduksjon av rekkevidde ved bruk av varmeapparatet. Bare ett trinn på vifta skal altså redusere rekkevidden med 10 mil, noe som er helt ulogisk. Også Toyota innser at dette ikke gir mening, og de skal nå endre hvordan dette kommuniseres i instrumentene, til en mer reell indikasjon.

Forbruksvisning

Det er flere forskjellige praksiser blant bilprodusentene for hvordan forbruket i instrumentene oppgis. Som Elbil24 har laget egne saker på, så er noen produsenter mer ærlige enn andre. Dette måler vi ved å tømme bilene, lade dem opp igjen, og deretter dele ladet kapasitet på kjørt distanse.

Vi har også trukket frem at Toyota er blant de svært ærlige, ettersom det forbruket vi får oppgitt i instrumentene er nær identisk med det forbruket vi har testet. Nå skal likevel Toyota endre noe av dette ved å heller opplyse om bilens faktiske egetforbruk, noe som vil gi en annen visning enn dagens. Samtidig vil disse tallene nå bli mer sammenlignbare med konkurrentenes tall, når det har en betydning. For Elbil24 har det ingen særlig relevans, ettersom vi alltid tester det faktiske forbruket, inkludert det såkalte ladetapet.

Ingeniørene fra Toyota og Subaru svarer

Ladekapasitet

En av Toyotas positive egenskaper er også deres egen fiende. De har gjennom hele sin eksistens vært kundes beste venn ved å lage holdbare biler, og som holder det de lover. Derfor må de også ta noen sikkerhetsregler som i en konkurransesituasjon gjør det vanskeligere for dem. Ladekapasiteten er en av disse punktene.

For i kampen om å ikke stresse batteriene, nettopp for å få dem til å holde lenger, har Toyota per i dag lagt inn en begrensning på to hurtigladinger per dag uten begrensninger i ladeeffekt. Dette er dessverre ikke optimalt for alle, spesielt ikke for drosjenæringen, og andre.

Derfor vil Toyota nå endre hvor mange ladestopp du kan ta i løpet av en dag, før bilen automatisk går inn og reduserer ladeeffekten. Foreløpig er det ikke kjent om de legger inn en eller to til, men de jobber i det minste med saken. Jeg kommer til bake til hvordan de jobber med dette.

VADE ELLER BADE: Bilene har en høy bakkeklaring, og kan vade i opptil 50 centimeter.
VADE ELLER BADE: Bilene har en høy bakkeklaring, og kan vade i opptil 50 centimeter. Vis mer

Det til nå ukjente

Mye av det jeg til nå har nevnt i denne saken har Elbil24 omtalt tidligere. I forbindelse med testene Toyota avholdt i Norge - etter at vi publiserte vår første rekkeviddetest – har selskapet hentet mye lærdom.

- Vi har høstet enormt med kunnskap bare den senere tiden, forteller Daisuke Ido til Elbil24 med et smil om munnen, vel vitende om at vi er kjent med deres nylige norgesbesøk.

Under testene de gjorde i Norge i desember var det kun ingeniører fra Toyota til stede. Nå er det Subaru sin tur.

-Vi reiser til Norge i slutten av januar for å gjøre en rekke ladetester, forteller prosjektsjefen i Subaru, Daisuke Ono, forvekslende likt navnet til mannen med samme stilling i Toyota, Daisuke Ido.

Ono forteller at de da skal gjøre alt av ladetester, og vi må da regne med at dette inkluderer tester rundt mer enn to sykluser innen en og samme dag. Men Daisuke Ono har også en avsløring å komme med.

- Vi jobber med å implementere forvarming av batteriet før man skal lade, og håper å få dette på plass i fremtidige biler, sier han.

Dette er altså en funksjon som per nå ikke er i bilene, men som de ønsker å tilby senere. Forvarmingen skal kunne startes med en enkel knapp, uten å måtte gå gjennom navigasjonssystemet og plotte inn en lang adresse for å få startet forvarmingen. Dette er en etterlengtet løsning vi har etterspurt hos mange av produsentene.

For hvor ofte hurtiglader du på et sted du ikke vet hvor er? Man vet som regel alltid hvor lenge det er til man kommer til en hurtiglader man akter å bruke, og da er en enkel knapp den aller beste løsningen, etter vår mening.

En slik funksjon vil etter alt å dømme hjelpe betydelig ved lading i kalde omgivelser, noe eierne frem til nå har ytret stort behov for.

STØTTEHJUL: Her tester vi ESP-systemer, aka elektroniske støttehjul.
STØTTEHJUL: Her tester vi ESP-systemer, aka elektroniske støttehjul. Vis mer

Det irriterende

Mange av dagens eiere av bZ4X har oppdaget den irriterende varslingen fra bilens system som overvåker sjåføren. Dersom man holder i rattets overkant, vil man med armen skjerme for systemets sensorer, og man får en ilter varsling. Systemet kan skrus av, men det er jo ikke hensikten.

I dag har denne funksjonen en måletid på 0,5 sekunder før den slår til og varsler. Toyota innser at dette var vel aggressivt, og endrer den til 0,99 sekunder. Den blir med andre ord langt mindre intens, og man slipper forhåpentlig å skru systemet av for å få beholde husfreden i bilen.

Programvare, OTA og retrofit

Ovennevte tiltak er gode nyheter for mange, men dessverre ikke for alle. Mange kolleger fra konkurrerende medier omtaler at programvareoppdateringene kommer som OTA, altså at bilene kan oppdateres «Over The Air». Det er ikke tilfelle, noe vi har spurt Toyota direkte om. Enkelte deler kan kanksje overføres trådløst, men de fleste kan ikke det.

De første punktene i denne saken vil gjøres i form av programvare, men bilene må inn til et servicepunkt for en større oppdatering – ikke OTA. Ikke er bZ4X og Solterra klare for dyptgående OTA-oppdateringer heller, da bilene rett og slett ikke er bygget for det.

Så er det også slik at ikke alle endringene over lar seg gjøre såkalt retrofit, altså at de kan implementeres i eksisterende biler. Knappen for å starte forvarming av batteriet blir antagelig ikke en løsning for retrofit, ei heller endringen av responstid for føreroppmerksomheten. Dette har vi også fått bekreftet av de nevnte ingeniørene.

Når?

Det spekuleres også mye i når endringene vil finne sted. Svaret har mange fasetter, men de første punktene i denne saken forteller Toyota at de håper å komme i gang med i løpet av sommeren – altså oppdateringen av programvare som vil endre prosentvisning og visning av forbruk og rekkevidde. Som sagt, de håper, men lover ikke.

Det samme kan gjelde når det kommer til antall ladinger man kan gjøre innen en dag, men dette avhenger av resultatene fra tester som fortsatt pågår.

Knappen for forvarming av batteriet er ikke et ferdig testet område enda. Her må det også gjøres endringer i maskinvare, noe som krever en smule mer enn bare programvare. Det blir i stå tilfelle ren gjetting å tippe når dette eventuelt er på plass – om det kommer på plass.

Ingeniørene fra Toyota og Subaru svarer

Rekkevidden

Som noen sikkert har innsett, så er det få av disse endringene som gjør noe med det vi alle ønsker – rekkevidden. Vi spurte derfor Toyotas ingeniører som var på plass om de jobber med konkrete tiltak som også vil resultere i lengre rekkevidde. Svaret var ganske så klart.

- Absolutt. Vi jobber med flere tiltak, men må gå steg for steg, fortalte Daisuke Ido i Toyota til Elbil24.

Da vi spør om vi kan forvente at noen av disse tiltakene vil bli ferdig og gjort kjent i år, blir han litt mer betenkt.

- Vi tør ikke love, men vi håper, svarer han.

Vel vitende at Ido-san er fra Japan, så vet vi også at deres kultur ikke har det med å love mer enn de kan holde. Og nettopp dette var kanskje noe av det overraskende med selskapet Toyota, da de begynte å slippe drypp om bZ4X.

I tydelige ordelag fortalte de om hvor fantastisk denne bilen skulle takle norsk vinter, og hvor banebrytende teknologien skulle være. Mye tyder på at denne selvsikkerheten har fått seg en kalddusj, men som vi ved flere ganger har påpekt. Dersom det finnes noe selskap i verden som klarer å børste dette av seg og gjøre det til noe positivt, så er det Toyota.

Så skal vi heller ikke feie under teppet at bZ4X er en bil med langt mer enn bare rekkevidde på agendaen. For som bil generelt har den mange svært gode egenskaper å vise til.

Derfor gleder vi oss stort til Toyota og Subaru setter to streker under prosjektene bZ4X og Solterra og sier, Mission Completed.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.