Frykter mangel på vinterdekk:

Innelåst på lager: Store mengder bildekk er ulovlige i Norge

Dekkimportørene jobber på spreng for å finne en løsning: - Fare for at nordmenn ikke får tak i dekkene de trenger.

Dekkimportørene ønsker dispensasjon for å kunne ta i bruk allerede importerte dekk fra Russland. UD bekrefter at de ser på saken. Illustrasjonsbilde: Andrea Piacquadio / Pexels
Dekkimportørene ønsker dispensasjon for å kunne ta i bruk allerede importerte dekk fra Russland. UD bekrefter at de ser på saken. Illustrasjonsbilde: Andrea Piacquadio / Pexels Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Dekk fra Russland dominerer i Norden. Om lag en tredjedel av alle dekk som selges i Norge, kommer derfra. Som følge av invasjonen av Ukraina er det innført en rekke sanksjoner mot Russland.

Det betyr blant annet at dekk produsert i landet ikke lenger kan selges i Norge.

Elbil24 vet at det ligger store mengder dekk fra Russland på sentrale lager i Norden, produsert for blant annet norske kunder. Dekkene ble bestilt, betalt og levert til lagrene før invasjonen, men kan likevel ikke omsettes i Norge.

Nå jobber dekkbransjen på spreng for å finne løsninger. Om løsningene ikke er gode nok, kan det bety stor mangel på vinterdekk denne vinteren. I verste fall må nordmenn som ikke får tak i vinterdekk la bilen stå i garasjen gjennom vinteren.

- Det er en uoversiktlig situasjon. Det er vanskelig å si noe konkret om hvilke konsekvenser vi kan stå overfor, men det er fare for at nordmenn ikke får tak i dekkene de ønsker eller trenger, sier Per Kristian Nauste til Elbil24.

Søker dispensasjon

Nauste er daglig leder i Dekkimportørene og forteller at de store dekkprodusentene jobber med tiltak som kan bedre situasjonen.

Ikke minst er håpet at de russiskproduserte dekkene på lager kan tas i bruk i Norge. Nauste bekrefter at de er i dialog med Utenriksdepartementet (UD) og tar sikte på å søke dispensasjon.

- Ingen i Russland vil tjene på at disse dekkene kommer til Norge. Dekkene er betalt for lengst og importert til Sverige før tidsfristen. Om vi ikke får ta i bruk dekkene, er det norske bileiere som taper på det, sier Nauste.

Han får støtte av daglig leder Tron Gulbrandsen i dekkprodusenten Nokian.

- Den økonomiske skaden har allerede skjedd. Dekkene fra Russland er betalt. Det betyr at Russland ikke tjener mer på at dekkene flyttes fra Sverige til Norge. Det er kun norske forbrukere som taper på dette, sier Gulbrandsen.

UD er fullt klar over Dekkimportørenes ønske og bekrefter overfor Elbil24 at de ser på saken.

- Det er ikke truffet noen beslutning, men vi arbeider for en rask avklaring, sier talsperson Mathias Rongved i UD til Elbil24.

- Et puslespill

Sverige og Finland er andre land som importerer store mengder dekk fra Russland. Svenskene og finnene er medlem av EU, og kan fritt omsette de nevnte lagerdekkene.

I Norge må man se på andre løsninger. Gulbrandsen er klar på at Nokian skal komme seg greit gjennom utfordringene, men erkjenner at en jobb må gjøres.

- Det er et puslespill. Vi legger om produksjonsplanene for Norge, Sverige og Finland for å møte behovet i de ulike markedene, sier Gulbrandsen.

I en pressemelding har Naf gått ut med følgende beskjed til norske bileiere: - Ikke vent med å kjøpe vinterdekk.

- Det snakkes om en kommende dekk-krise. Deler du bekymringen?

- Det er vanskelig å svare på det spørsmålet. Vi vet ikke hva våre konkurrenter har tilgjengelig av dekk, men det vil nok lugge mer enn tidligere, svarer Gulbrandsen.

  • Har du sett denne?
Når du legger om dekk må verktøyet brukes riktig. Vår ekspert går igjennom sjekklista for vårens dekkskift. Vis mer

Store konkurrenter

Hvor stor mangelen på vinterdekk blir, vil avhenge av blant annet dialogen med UD. Hvis de mange vinterdekkene på lager omsider kan selges til norske kunder, vil det bedre situasjonen.

Men det er ikke gitt at dette er nok.

- Det er ikke slik at alle problemer er løst selv om vi skulle få omsette disse dekkene. Det kan vi ikke si med sikkerhet, sier Nauste.

Samtidig jobber de store aktørene med å finne andre løsninger som vil gi økt tilgang på dekk.

- Alle de store produsentene har jobbet med kompenserende tiltak. Men det er snakk om store konkurrenter i bransjen, så ikke all info deles foreløpig, sier Nauste.

Han viser til at en naturlig løsning er at fabrikantene som ikke produserer dekk i Russland, kan produsere et større antall enn tidligere for å kompensere.

- Å importere dekk fra Asia er også et tema. Det er for så vidt ikke noe nytt, sier Nauste.

Flytter ut av Russland

Russland har en enorm posisjon som vinterdekk-produsent og i lang tid vært viktig for nordiske land. En ugunstig importtoll har gjort at blant annet norske leverandører har satt opp fabrikker i Russland for å oppnå billigere import.

Nå har jobben startet med å flytte ut av Russland igjen på grunn av sanksjonene. Dette grepet vil gi effekt på lang sikt, men hjelper neppe på tilgangen på vinterdekk denne høsten og vinteren.

Elbil24 kjenner til at bransjen opplever en brå økning i antall vinterdekk-bestillinger, til tross for at det fremdeles er sommer.

Tidligere har norske kunder vært godt vant. De har hatt muligheten til å velge mellom ulike dekktyper fra ulike produsenter og forhandlere. Nå er det to spørsmål som mangler svar:

Vil alle som trenger vinterdekk få muligheten til å kjøpe? Og vil dekkene som gjøres tilgjengelige i Norge være gode nok for norske forhold?

Elbil24 følger utviklingen tett, og vil oppdatere så snart vi vet noe mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.