Bompasseringer for elbil:

Innfører halv bomavgift for elbiler på Jæren

Elbilene skal betale 50 prosent i bomringene på Nord-Jæren, framgår det av en politisk enighet fredag.

BETALING: Nå blir det betaling for elbiler på Nord-Jæren. Foto: NTB Scanpix
BETALING: Nå blir det betaling for elbiler på Nord-Jæren. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Rushtidsavgiften fjernes på Nord-Jæren, og elbilene skal betale 50 prosent i bomringene.

Det framgår det av en politisk enighet siste fredag 29. august.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) og ordførerne Christine Sagen Helgø (H, Stavanger), Stanley Wirak (Ap, Sandnes), Ole Ueland (H, Sola) og Kristine Enger (Ap, Randaberg) la fram enigheten sammen, melder Rogalands Avis.

Det er de fire regjeringspartienes ferske overenskomst i bompengesaken som nå har åpnet en mulighet for å løse opp i en fastlåst situasjon omkring bompengeinnbetalinger på Nord-Jæren.

Tidspunktet for avviklingen av rushtidsavgiften og innføringen av halv avgift på elbiler er ennå ikke avklart.

Mål om nullvekst

Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) fra Rogaland hadde håpet avgiften ville bli fjernet umiddelbart.

– Den utgjør cirka 8.000 kroner i året for en bilist og gjør et solid innhogg i familiebudsjettene, sier han til NTB.

– Siden styringsgruppen sier de formelt vil vente på vedtak fra Stortinget, får vi levere på det så fort Stortinget er samlet, slik at vi kan fjerne denne avgiften så fort som mulig, sier han.

Tengesdal ga fredag beskjed om at politikerne nå vil starte forhandlinger også om de punktene som ikke handler om rushtid og elbiler.

Hun understreker ifølge Rogalands Avis samtidig at det er en forutsetning at målet om nullvekst i biltrafikken på Nord-Jæren står fast.

Målet nå er å ha klar en konkret avtale før styringsgruppens neste møte 2. oktober.

Hærverk og bråk

Det var bråk allerede før innkrevingen startet ved de 38 nye bomstasjonene på Nord-Jæren 1. oktober i fjor. Fem stasjoner ble utsatt for hærverk rett før de skulle åpnes, og en ukes tid seinere ble det gjort nok et forsøk på å ødelegge en bomstasjon.

Lokalt har motstanden mot bompengeinnkrevingen vært stor og resultert i at det politiske partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) har vokst kraftig.

I årets valgkamp har FNB blitt et nasjonalt fenomen som ifølge meningsmålinger har kapret mange velgere også i flere andre kommuner, blant annet Bergen.