Nio og Geely

Inngår samarbeid om batteribytte

Kan dette dukke opp på fremtidige Volvo- og Polestar-modeller også?

Her ser du hvordan det fungerer når du ankommer en av Nios batteribyttestasjoner. Video: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

(Elbil24): I Norge er kinesiske Nio den eneste aktøren som tilbyr muligheten for batteribytte, altså der du i stedet for å lade batteriet kjører inn i en byttestasjon og får byttet hele batteriet med ett som er ladet opp i løpet av få minutter.

I Norge har Nio foreløpig fem slike stasjoner, mens vi finner åtte i Sverige. Større forhold er det i Kina, der antallet byttestasjoner nå er over 2000.

Samarbeid med Geely

Nio har hele tiden vært åpne for at også konkurrenter kan ta del i batteribytteordningen deres, og nå ser det ut til at de har fått Geely-konsernet på kroken. Dette er da selskapet som eier produsenter som Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr og Smart, sistnevnte sammen med Mercedes-Benz.

Partene har nemlig inngått en samarbeidsavtale der de sammen skal utvikle standarder for batteribytte, konstruksjon og deling av batteribyttenettverk, kjøretøy som støtter batteribytte og tilgangen på batterier, melder Cnevpost.

Hvorvidt Geely vil implementere muligheter for batteribytte for alle sine biler vites ikke. Ifølge svenske Carup har Volvo tidligere uttrykt skepsis til denne måten å gjøre det på, fordi det kan gå ut over sikkerheten i bilene.

To giganter på laget

Nio har også inngått samarbeid med kinesiske Changan (som blant annet eier Hongqi) for bare en drøy uke siden. Changan og Geely er henholdsvis den 3. og 4. største bilprodusenten i Kina, etter BYD og FAW-Volkswagen.

– Vi vil fortsette å fremme byggingen av Nios batteribyttenettverk for Nio-brukere, kontinuerlig forbedre ladeopplevelsen for våre brukere og samarbeide med partnere for å initiere byggingen av et batteribyttenettverk for deling mellom flere merker, sier William Li, grunnlegger, styreleder og administrerende direktør i Nio.