Prøvekjørt:

Ioniq 6 på plass i Norge - vi har kjørt den

Den dråpeformede elbilnyheten byr på komfort i bøtter og spann og rekkevidde i særklasse. Men hvem er kundene?

LAV LUFTMOTSTAND: Med en Cd-verdi på bare 0,21 er Ioniq 6 en av de beste bilene på markedet med tanke på luftmotstanden. Foto: Fred Magne Skillebæk
LAV LUFTMOTSTAND: Med en Cd-verdi på bare 0,21 er Ioniq 6 en av de beste bilene på markedet med tanke på luftmotstanden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Hyundai-konsernet fant ut at de skulle ta navnet på den populære elbilen Hyundai Ioniq, og gjøre Ioniq til merkevarenavnet for deres elektriske biler, for noen år siden. Første bil ut i rekken ble Ioniq 5, og nå har også Ioniq 6 trillet inn på norsk jord.

Vi har, som blant de første, fått vår første prøvekjøring av bilen. Full test kommer om litt.

Større, men mindre

Ioniq 6 skiller seg kraftig fra Ioniq 5 ved sitt utseende, for mens Ioniq 5 har skarpe linjer, med 45 grader som tema (konseptbilen ble da også kalt 45), så er Ioniq 6 avrundet over det hele. I tillegg ser den mer dratt ut i lengden, mye takket være sin lave høyde.

At bilen kalles Ioniq 6 taler for at den er et knepp større enn Ioniq 6, noe som også stemmer i praksis.

Den er i det minste lengre, for med sine 4.855 millimeter i lengde er den så mye som 22 centimeter lengre enn Ioniq 5, mens akselavstanden faktisk er fem centimeter kortere. Så hvor kommer da de 22 centimeterne til anvendelighet? Vel, det kommer ganske godt til syne når man lukker opp bakdørene, for det er godt med beinplass til de som skal sitte bakerst. Verre er det med takhøyden, for skinnet bedrar nemlig ikke. Den lutende taklinjen spiser takhøyde så det holder, spesielt på de to ytterste plassene.

Ioniq 6 på plass i Norge - vi har kjørt den

Ikke veldig praktisk

Om vi ser enda lenger bak, i bagasjerommet, så finner vi hvert fall ikke årsaken til at man skal velge en Ioniq 6 fremfor en Ioniq 5. En ting er at det er en liten bagasjeromsluke, der bakruten ikke blir med opp under åpning.

Det er – en smule overdrevet naturligvis - den tradisjonelle hanskeromsåpningen, men den er motorisert. Det skal den ha, men det er dessverre ikke med på å gjøre plassen større. Også på papiret er plassen mindre, med 401 liter i Ioniq 6, mot 527 liter i Ioniq 5. I tillegg har femmeren langt bedre lukeløsning.

Også i Ioniq 6 kan du legge ned seteryggene i en 60/40-splitt. Dette kan derimot kun gjøres ved å dra i hver sin spak i bagasjerommet, og du må turne litt for å få det til. For da vi dro i spaken skjedde ingen ting. Vi måtte samtidig krabbe inn i rommet og dytte til seteryggen for at den skulle felles ned. Om du tenker at du kan gjøre dette fra innsiden av bilen, så nei. Der er det ingen knapp, håndtak, eller annet som er ment til å legge ned seteryggen med. Du må bak, dra i spaken og holde den ute mens du krabber inn i bagasjerommet og dytter til seteryggen derfra. Fiffig.

Se bildene fra interiør/eksteriør i bildekarusellen under. Saken fortsetter.

Som søster, så bror

Rent teknisk er det meste likt med Ioniq 5. 6-eren har arvet drivlinjen med det største tilgjengelige batteriet i Ioniq 5, på 77,4 kWh. Ioniq 6 har også fått 800 volts arbeidsspenning, og støtter en høyeste ladeeffekt på 230 kW, mens den kan lade med en effekt på opptil 11 kW fra en AC-lader, type hjemmelader.

Motoriseringene er også de samme, både på den bakhjulsdrevne utgaven, og den firehjulsdrevne. Det betyr henholdsvis 228 hk for utgaven med drift på to hjul, og 325 hestekrefter på den firehjulsdrevne bilen.

Men så kommer vi til de punktene der Ioniq 6 kan vise seg fra sin beste side – rekkevidden. For en ting er at formen på Ioniq 6 ikke gjør den til verdens mest praktiske bil, men den har en form som i høyeste grad er skapt for effektivitet. Bilen har en svært lav luftmotstand, med en Cd-verdi på bare 0,21, noe som også vises på forbruket og rekkevidden. I det minste etter WLTP-standarden å regne.

Ioniq 6 på plass i Norge - vi har kjørt den

For med tohjulsdrift og 18-toms hjul, som er den mest energieffektive utgaven, kan Ioniq 6 trille hele 614 kilometer, etter den nevnte WLTP-standarden. Med 20 toms hjul og firehjulsdrift har den en oppgitt rekkevidde på 519 kilometer, mens Ioniq 5 med det samme oppsettet skal klare 454 kilometer.

En differanse på 6,5 mil for to biler med like drivlinjer er likevel av betydning, spesielt om man kan tillate seg å se bort fra det praktiske.

Et stort pluss i margen

Ute på veien viser bilen seg kanskje fra sin aller beste side. Selv om den har en kortere akselavstand enn slektningen, så byr bilen på komfort i bøtter og spann. I tillegg er den ganske så fast og fin i fisken. Det er lite unoter i det veloppsatte understellet, som håndterer den relativt høye vekten på en god måte.

Noen kraftplugg kan den ikke sies å være, ettersom det var den bakhjulsdrevne utgaven med bare én motor vi prøvekjørte, men vi vet at dette faller på plass i den firehjulsdrevne utgaven. Den bakhjulsdrevne skal til sitt forsvar få for at den er lettere, ettersom den bare har en motor.

Bilen skal også ha for at den tillater akkurat passe med kraft til bakhjulene før elektronikken slår inn. Det gjør at du faktisk kan dra nytte av å balansere bilen med gasspådrag ut av svingene, uten at elektronikken bryter inn og kutter den dynamiske følelsen mellom fører og bil. Gleden over å kjøre en veloppsatt bakhjulstrekker skal ikke undervurderes.

Hvem er kundene?

Så hvem er bilen egentlig laget for? Barnefamilier med små barn og barnevogn kan bare glemme den. De må vente til barna er ute av vogna, men så begynner bilen å bli interessant igjen, vel og merke dersom dere ikke er av det superaktive slaget som drar med alskens remedier hit og dit – eller har en annen og større bil i garasjen fra før.

Så kanskje vi snakker om tenåringsfamilier uten behov for et smart og stort bagasjerom, om de finnes? De får i det minste god plass til beina i baksetet. Eller er bilen for de to eldre som liker å dra på langtur, og ikke har andre enn seg selv å tenke på? Da er det i så fall synd ingen får dra nytte av beinplassen bak.

Ioniq 6 er rett og slett en underlig bil, som også ser litt annerledes ut. Vi tror rett og slett dette blir en bil man elsker eller hater. Begge deler er helt greit for da blir jo valget enkelt, i begge tilfeller.

GOD PLASS: Det er her du får igjen for bilens ekstra lengde. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD PLASS: Det er her du får igjen for bilens ekstra lengde. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dersom prisen betyr noe

Kanskje prisene kan hjelpe oss litt på veien her, for den bakhjulsdrevne utgaven med 18 tommere starter på 522.369 kroner. Deretter går det bare oppover i antall kroner og øre, for du har i praksis tre valg du må ta. Du kan velge til 20-toms hjul, med et tillegg på rett over 6.000 kroner, og du kan velge til Vision Pack eller Vision Pack Plus.

Den bakhjulsdrevne utgaven ender dermed på 555.125 kroner med søkke og snøre. Vil du ha bilen med firehjulsdrift, kan du enkelt og greit legge på 43.000 kroner, avrundet. Da spenner prisene seg fra 565.125 kroner innstegsmodellen, og opp til 595.125 kroner for dyreste utgave.

Vi gir Ioniq 6 gode skussmål for effektivitet, men er fortsatt litt usikker på hvem som finner denne praktisk nok til å velge denne fremfor Ioniq 5, for eksempel.

Til Ioniq 6 sitt forsvar skal det sies at mange velger Tesla Model 3, som har litt av de samme ulempene, men så ser vi også at de fleste velger Tesla Model Y. Hyundai forteller likevel at de akter å selge 2.800 biler av Ioniq 6 i året, så gjenstår det å se forholdet mot Ioniq 5 når året er omme.

Elbil24 kommer tilbake med full test av både bil, rekkevidde, ladehastighet og mer så snart vi får bilene tilgjengelig for dette.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.