Nytt om elbil:

Ioniq Seven kommer i 2023

Det kan bli kjedelig å ikke velge elbil fremover, når vi ser hva de elektriske har å by på.

FLERBRUK: Hyundai har laget Ioniq Seven som en flerbruksbil med svært fleksibelt interiør. Foto: Produsenten
FLERBRUK: Hyundai har laget Ioniq Seven som en flerbruksbil med svært fleksibelt interiør. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Hyundai-konsernet gjorde sitt inntog blant elbilene med den første Hyundai Ioniq. Den kom som et virkelig godt og friskt pust da den dukket opp i 2016, og viste seg først og fremst som en svært effektiv elbil. I ettertid har Hyundai sagt at elbilene deres skal hete nettopp Ioniq, derav Ioniq 5, som kom på markedet tidligere i år.

I ettertid har også den sportslige utgaven Ioniq 6 blitt vist, og nå er det duket for en Ioniq Seven Concept – denne gang med bokstaver.

Seven er foreløpig en konseptbil i SUV-drakt, men slike konseptbiler lages ikke for moro skyld. Dette er en bil som er ment for markedet, dog kanskje i en noe moderert utgave. Hyundai går forøvrig et skritt lenger, og kaller Seven for en SUEV – Sport Utility Electric Vehicle.

Nylig avduket

Ioniq Seven blir nå vist på bilmessen i Los Angeles, der Kia også viser sin kommende SUV, Kia EV9. Begge bilene er bygget på Hyundai-konsernets E-GMP plattform, og vil etter alt å dømme inneholde mye av den samme teknologien, på samme måte som Kia EV6 og Ioniq 5 gjør i dag.

Ioniq Seven spiller mye på hvordan man kan innrede en bil, med det de kaller større frihet og komfort for passasjerene.

Så gjenstår det å se hvor stort spillerom de får, basert på dagens regelverk, som åpenbart setter begrensninger for hvordan seter kan plasseres med tanke på sittestilling i kjøreretning, og tilsvarende.

Seter og interiør skal også få funksjoner og utførelse som mer tradisjonelle møbler, forteller selskapet. Materialene skal naturligvis være resirkulerte, alt for å tilfredsstille bærekraften. Av samme årsak vil det på sikt antageligvis bli mindre og mindre ekte skinn å finne i seter og detaljer, noe vi ser konturene av allerede.

3 DØRER: Legg merke til at det ikke er bakdører på førersiden, der sofaen står på innsiden. Foto: Produsenten
3 DØRER: Legg merke til at det ikke er bakdører på førersiden, der sofaen står på innsiden. Foto: Produsenten Vis mer

Helt nytt nivå av muligheter

I likhet med Kia EV6 vil også Ioniq Seven bli en lang og stor bil. I motsetning til Kia, nevner ikke Ioniq lengden på bilen, men trekker frem at også den vil få en akselavstand på hele 3,2 meter. Da ligger det i kortene at totallengden på bilen også vil ligge oppunder fem meter, fra ende til annen.

Med en så lang akselavstand, og et helt flatt gulv, åpner det seg muligheter.

Det er også dette Ioniq trekker frem, for her har de altså laget en lounge-løsning der tredje seterad ville vært, om den hadde hatt. Det gir et stort og luftig oppholdsrom i midten, og med dobble svingdører får du enkel inngang i tillegg.

På lekkert markedsføringsspråk forteller Hyundai at du i Ioniq Seven har mulighet for kvalitetstid, gjennom enten egentid eller familietid - alene eller sammen med noen, og trekker frem at du til spesielle anledninger har et innebygget kjøleskap for kalde forfriskninger.

Ioniq Seven er for øvrig utstyrt med en styrestikke som trekker seg tilbake når det ikke er behov for den. Dette fordi bilen også støtter en rekkeselvkjørende funksjoner, samtidig som de ønsker å gjøre interiøret enda mer fleksibelt ved behov.

Full fres

Enestående rekkevidde, og ultra-rask lading, blir det lovet, og i likhet med Kia nevnes det ca. 50 mil rekkevidde og en maksimal ladeeffekt på 350 kW. Dette er maksimalt av hva laderne fra Ionity kan levere, for både Kia og Hyundai er som kjent en del av Ionity-nettverket.

Dette nås først og fremst gjennom økt ladespenning, til 800 volt, og med maksimalt 500 ampere fra disse laderne er Ioniq Seven oppe og snuser på det maksimale av hva laderne er i stand til å levere.

Fra 10 til 80 prosent skal det ta kun 20 minutter, forteller Hyundai. Til sammenligning ladet vi Ioniq 5 fra 0 til 50 prosent på bare 15 minutter, og begge deler må sies å være svært bra, men vi liker å teste før vi applauderer. Det får vi antagelig ikke anledning til før et stykke ut i 2023, men den som venter på noe godt....

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.