Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): For bare litt over en uke siden stilte vi spørsmålet: Hva nå Jaguar? Salget har falt kraftig, samtidig som Jaguar Land Rover som selskap har måttet gjøre store avsetninger til bøter, ettersom de har en portefølje som ikke tilfredsstiller 95-grams målet.
Til nå har det vært lite lys i den berømte tunellen å melde, og derfor stilte vi spørsmålet. Hva nå Jaguar?

Hva nå, Jaguar?
Som om våre spørsmål er blitt hørt, fikk vi brått en invitasjon til å høre hva sjefen i selskapet – Thierry Bolloré - hadde å melde.
Britiske Jaguar Land Rover har indiske eiere – Tata - men det var den franske toppsjefen for selskapet som holdt en redegjørelse for fremtidsplanene. Senere denne måneden skal han legge frem mer detaljer rundt planene for investorene.

Rekkevidde, forbruk og ladehastighet
Går elektrisk
Når man endevender et bilselskap i disse tider, er svaret nærmest gitt på forhånd. Løsningen er elektrifisering, også for Jaguar Land Rover, som bedyrer å fortsatt skulle være et luksusmerke.
- Fremtidens Jaguar skal kun bygges på en fullelektrisk arkitektur, fortalte Bolloré.
Han legger til at de har alle ingrediensene, men skal likevel årlig investere 2,5 milliarder britiske pund, tilsvarende nær 30 milliarder kroner - hvert år!
Det tar likevel litt tid å snu skuta, og først fra 2025 går de fullt og helt inn for kun elektriske modeller. Mye tyder også på at den planlagte fullelektriske XJ vil bli lagt på is i påvente av en helt ny modell, muligens med samme navn.

Satt av 1 milliard til bøter
Luksus-SUV’ene
Også Land Rover og Range Rover skal elektrifiseres, men disse har i dag en yngre modellrekke som naturlig nok skal leve noe lenger før de byttes ut.
Likevel vil vi få se seks fullelektriske modeller fra Land Rover innen utgangen av 2025. Samtidig sa Bolloré at merkets første batterielektriske bil først vil bli lansert i 2024.
De to følgende årene derfra vil med andre ord bli svært hektiske for selskapet.

Land Rover og Range Rover vil parallelt bli å få med forbrenningsmotor i lang tid etter dette, men planen er å fase dem inn som elbiler så raskt det lar seg gjøre. Målsetningen er å være uten utslipp fra et eksosrør innen 2039 for Land Rover og Range Rover, mens Jaguar skal nå det samme målet fra 2036.
Bolloré gjorde det også klart at hydrogenbiler er et logisk tilskudd i en fremtidig produktportefølje. Det samme med mulige abonnementsløsninger.
Det blir også omstruktureringer, der de skal bygge en flatere organisasjon. Målet er også å ha kortere veier til distributører, og de skal fokusere mer på inntjening enn på volum, noe investorene sikkert liker å høre.
Og 26. februar skal Bolloré legge frem en mer detaljert plan nettopp for investorer, under en såkalt "Investor Day".
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.