(Elbil24):
La oss begynne med en kald og sur dag i oktober, rett utenfor Oslo. Aller Medias flere motor-redaksjoner var samlet, sammen med et knippe eksterne profilerte og kompetente dommere.

Den elektriske tålmodighetsprøven
I løpet av denne dagen skulle det velges ut en enkelt vinner blant finalistene i konkurransen om tittelen Årets Bil 2019 i Norge.
Svaret er nå for lengst kjent. Den fortjente vinneren av den gjeveste tittelen ble Jaguar i-Pace.
Fire måneder senere
Den norske juryen må i rettferdighetens navn se seg overlegen av COTY-juryen, de som hvert eneste år har kåret Car of the Year i Europa. Det skal legges til at Europa-juryens eneste norske medlem, Rune Korsvoll, jobber for i motorredaksjonen i Aller Media AS.

Nå kan det bli slutt på betaling per minutt
Første uken i mars hvert år går Geneve Motor Show av stabelen, og hvert år blir Årets Bil i Europa annonsert på denne messen. 2019 var intet unntak, og hvilken bil trakk det lengste strået?
Jaguar i-Pace ble kåret til Årets Bil i Europa i 2019.
Reprise
Først Norge, deretter Europa. Hva mer kunne i-Pace krafse til seg av premier og utmerkelser etter dette, er det kanskje mange som spør seg.
Vel COTY, den europeiske prisen, er kanskje den mest verdifulle prisen en bil kan hanke inn. Men når dette er gjort er det med vel vitende om at det også finnes en pris som heter World Car of the Year.
88 dommere verden over skal si sitt for å kåre en vinner.

Denne ble tidligere utdelt under NAIAS, North American International Auto Show i Detroit, men er nå flyttet til NYIAS, altså New York International Auto Show, som går av stabelen i påsken hvert eneste år. Og jo da.

Nå: Frykter lange ladekøer
Nå er det offisielt at Jaguar stakk av med seieren også her.
Bilen har med andre ord vunnet den norske, den europeiske, og den globale tittelen Årets Bil 2019.
Enda mer
Det er bare å gratulere for disse tre titlene. Men det stopper ikke der.
Bilen vant også tittelen World Design Car of the Year 2019, og World Green Car of the Year 2019.

Det skal sies at bilen unngikk noen av de største konkurrentene i noen av konkurransene. Audi e-tron var ikke klar til verken den norske, eller den europeiske konkurransen, ei heller Mercedes-Benz EQC eller Tesla Model 3.
Men det er likevel en bragd av dimensjoner at en elektrisk bil klarer en slik storeslem.
Vi bøyer oss i hatten og gratulerer. Når det er sagt, husket jeg å nevne at bilen også vant tittelen Årets Bil 2019 i Tyskland?
Bare nevner det.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.