Nylig kunne vi fortelle at Tesla satte ned prisene som en følge av valutajusteringer, og nå forteller Lexus at de følger etter.
Dette gjør de ved å oppgi nye priser på alle utgaver av deres Lexus UX 300e, men setter de egentlig prisen ned eller opp?
For å finne svaret må vi spole tilbake til april, da vi som et av de første mediene i verden fikk prøvekjøre tidlige versjoner av nettopp UX 300e. De første kundebilene kommer først til landet nå i månedsskiftet oktober/november.

Tesla i priskrig mot VW
April-prisene
Felles for mange av bilimportørene er at de har valutajustert prisene på bilene sine i den senere tid. Dette som en følge av en svak krone. Hvor mye avhenger av hvor de respektive har fabrikker, og med hvilken valuta de betaler for bilene.
I både Tesla og Lexus sitt tilfelle justeres prisene nå ned, etter at de tidligere i sommer og høst er justert opp. Man rykker med andre ord tilbake til start, i hvert fall nesten. S åhva betyr dette for Lexus UX 300e?
Da vi gjorde vår test av UX 300e i april fikk vi en liste over priser som startet på 359.000 kroner, for Lexus UX 300e Comfort, for å bruke denne som eksempel. Noe senere skrudde derimot Lexus opp prisene med 40.000 kroner flatt, for hele modellrekken UX 300e.

Toyota-konsernets første elbil testet
Nå-prisene
I dag sendte de ut en melding om at prisene er satt ned igjen med 30.000 kroner, og vi ender opp med en reell prisjustering der hver av modellene har gått opp 10.000 kroner fra de første prisene ble offentliggjort i april.
Espen Olsen, informasjonssjef for Lexus i Norge, mener bilen likevel er mer konkurransedyktig nå enn i april, ettersom flere produsenter har satt prisene mer opp enn de har korrigert ned.
Og dette må bli visdomsordene for de som er i markedet for å kjøpe seg en elbil. Det er uinteressant å se på hva prisene har vært. Det er prisen du må betale som betyr noe.
Som avtalt, eller billigere
I Lexus sitt tilfelle får alle som bestilte bil til de laveste prisene i april bilen til den avtalte prisen. De som har bestilt etter oppgangen på 40.000 kroner vil nå få en gavepakke i form av prisnedsettelse på 30.000 kroner.
Lexus UX 300e er en elbil med oppgitt rekkevidde på over 300 kilometer som mål, etter WLTP-standarden. Da får du en premium bil med et energilager i form av et litium-ion batteri på 54,3 kWh brutto.
Et interessant punkt er også at Lexus strekker garantitiden for dette batteriet til å gjelde i det som kommer først av 10 år og 160.000 kilometer. Garantien forteller da at batteriet skal ha minst 70 prosent gjenværende kapasitet innen det som kommer først av disse to grensene.

Tilbyr heftige batteri-garantier
Når bilen nå kommer på markedet, så er det i konkurranse med VW ID.3, Tesla Model 3, og Kia e-Niro. Men også den kommende Citroën e-C4 er innenfor samme klasse. Ettersom Lexus UX 300e er noe høyreist gjør at den kalles en SUV, eller crossover. Det betyr at den også vil havne i konkurranse med VW ID.4 og Skoda Enyaq, men dette er biler som er noe større enn UX 300e, så sammenligningen blir ikke helt riktig.
Tekniske spesifikasjoner:
LEXUS UX 300e | |
Motor: | Elektrisk |
Effekt: | 204 hk |
Dreiemoment: | 300 Nm |
0-100 km/t: | 7,5 sek. |
Toppfart: | 160 km/t |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet (brutto): | 54,3 kWh |
Batterikapasitet (netto): | Ikke opplyst |
Forbruk WLTP: | 1,75 kWh/mil |
Rekkevidde WLTP: | Over 300 km (mål) |
Ombordlader: | 6,6 kW |
Hurtiglading: | 50 kW |
Bagasjerom: | 367 / 486 liter |
LxBxH (mm) | 4495 x 1840 x 1545 |
Akselavstand (mm) | 2640 |
Bakkeklaring (mm): | 140 |
Vekt: | 1785 - 1840 kg. |
UX 300e Comfort: | 369.000 |
UX 300e Premium: | 408.900 |
UX 300e Premium Sun: | 426.500 |
UX 300e Luxury: | 454.900 |
UX 300e Luxury Sun: | 472.500 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.