Kalddusj for Nio-eiere

De som ser frem til det nye batteriet trenger neppe å holde pusten.

ES8 er Nios største bil, som også er registrert i flest eksemplarer på norske veier blant Nios modeller. Foto: Fred Magne Skillebæk
ES8 er Nios største bil, som også er registrert i flest eksemplarer på norske veier blant Nios modeller. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

(Elbil24): Nio tilbyr, som eneste aktør i Norge, å kjøpe bilene uten batteri og heller tegne en leieavtale på det.

Per nå, og siden Nio gjorde sitt inntog i Norge, kan kundene velge mellom 75 kWh og 100 kWh batteri, med månedlig leiebeløp på henholdsvis 1400 og 2000 kroner. Prisen inkluderer også to batteribytter på selskapets byttestasjoner hver måned.

Her ser du hvordan det fungerer når du ankommer en av Nios batteribyttestasjoner. Video: Pål Joakim Pollen Vis mer

De har riktignok ikke blitt bygd ut i den takten Nio først skisserte – i skrivende stund er det oss bekjent fem stasjoner som er operative, der ambisjonen var 20 stasjoner i «nær fremtid» da vi pratet med Nio i 2022. Riktignok er det flere stasjoner som skal være på vei.

Noe som skulle være kjekt med å leie batteriet var å kunne bytte mellom størrelser etter behov. Mange Nio-eiere har nok sett frem til det store 150 kWh-batteriet, som det hadde vært perfekt å leie før en skikkelig langtur, og som det lenge har vært prat om.

Forleden dag kjørte Nio-sjefen, William Li, en direktesendt tur på over 100 mil med det nye 150 kWh-batteriet, som er et semi-faststoff-batteri.

Men det nye batteriet ser ikke ut til å få norgespremiere med det første. Batteriet lanseres nemlig foreløpig kun på det kinesiske markedet, sier pressesjef Ina Døhlen Lorentzen til nettstedet Tek.no.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.