Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Foruten tilgang til våre beste saker, får du også en rekke medlemsfordeler.
(Elbil24:) Norge har i flere år vært et foregangsland for elbilen. Ingen andre markeder har i nærheten av like stor andel nullutslippsbiler som Norge – en andel som i de siste månedene har truet med å bikke 50 prosent av bilsalget.
Dette kan vi først og fremst takke fravær av engangsavgift, momsfritak, og brukerfordeler for, men nå kan momsfritaket nærme seg slutten.
Fra flere hold meldes det at fordelene bør gjennomgås, og mulig omarbeides. Sist ut er finansminister Jan Tore Sanner, som en i en e-post til VG har uttalt følgende:
-Vi er i dialog med ESA om en forlengning av fritaket for merverdiavgift på elbiler. Elbilpolitikken til regjeringen er basert på Granavolden-plattformen. Der står det at vi vil videreføre skattefordelene for elbil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele stortingsperioden.

Samtidig er det også konkludert med at alt salg av personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler. For å nå dette målet krever både Norsk Elbilforening og Bilimportørenes Landsforening at Sanner søker ESA om å få fortsette med fordelene. Sanner kan altså ikke love, men sier de er i dialog.

Elbilen kan bli en prisbombe fra 2021
Kan gjøre alle biler dyrere
Det er tidligere kommunisert at det alltid skal være gunstig å velge miljøvennlig. Utfordringen er at produksjonskostnaden for elbiler fortsatt er så høy at de knapt vil være mulig å selge dersom de nå får fullt utslag av engangsavgift og moms. Selv bare innslag av momsen på 25 prosent vil sette en full brems på salget. Det er dette som bekymrer både Elbilforeningen og bilbransjen.
Et virkemiddel myndighetene tidligere har benyttet, og gjort klart at de har som virkemiddel, er å øke avgiftene tilsvarende på biler som går på fossilt drivstoff. Dette for å opprettholde fordelsspranget for elbilen. Slike virkemidler ble tatt i bruk da den tidligere veiavgiften ble justert, og igjen da det ble innført bompengeavgift for elbiler.
Resultatet av et slikt grep vil i praksis gjøre alle biler dyrere, ikke bare elbilene, men sørge for at differansen består.
Et annet er å gjøre som Arbeiderpartiet foreslo i fjor høst, å innføre begrensede fordeler for biler over 600.000 kroner - et forslag som fikk klengenavnet "Tesla-avgift".

Foreslår moms på elbilene
Delvis eller fullt momsfritak
Men hovedspørsmålet er foreløpig ikke besvart, for Sanner kan ikke love at det videreføres fullt momsfritak for elbiler. En gradert økning av momsen er også et alternativ, enten nå eller senere.
Resultatet kan som ytterste konsekvens føre til at elbilene blir 25 prosent dyrere over natta, noe som vil sette en midlertidig bråstopp i salget.
Dette vil etter alt å dømme sette spikeren i kista rundt målsettingen om kun å selge nullutslippsbiler i Norge fra 2025.

Bråstopp for Tesla
Samtidig er det vanskelig å se at Norge ikke skal få mulighet for å videreføre momsfritaket av ESA dersom vi søker, ettersom momsfritak er et virkemiddel de nå ser på for det øvrige EU også.
Med den EØS-avtalen vi har i dag, vil dette etter alt å dømme også inkludere Norge, så muligheten er stor, dersom Sanner & Co først bestemmer seg for å søke.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.