Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Bremser er bremser, tenker du kanskje, og på dagens biler har strengt tatt rett i det. Du har kun én pedal, og det som skjer når du trykker på denne - i varierende grad – får du ikke gjort noe med. Dette har Brembo, som er storprodusent av bremsesystemer, tenkt å gjøre noe med.
Nå hevder de nemlig at de skal revolusjonere bremsene i biler på samme nivå som da ABS-bremser ble obligatorisk.

Flere gjør endringer: Bør du bytte bombrikke?
Det er kanskje på tide, med tanke på at ABS-bremsene – eller blokkeringsfrie bremser, om du vil – er et system som for ble utviklet for biler i 1971 av Fiat. Nå skal det sies at de første systemene knapt var til hjelp, da en erfaren sjåfør antagelig klarte å stoppe på kortere strekning enn de tidlige versjonene bidro med. Dette er blitt bedre, og de nye systemene som finnes i dag er det ikke mulig å overgå, uansett hvor fintfølende man er i bremsefoten.

Fra offroad til gatebruk
Dersom du er bevandret med med de heftigste SUV’ene, har du kanskje brukt funksjonen som mange kaller DAC, den såkalte Downhill Assist Control funksjonen. Med denne innkoblet vil bilen bremse deg ned de verste skråningene. Det gjør den ved å bremse opp de fire hjulene individuelt, avhengig av om den bare skal bremse ned farten, eller om det er for å justere deg inn på sporet og rette opp bilen.

Så langt kommer du etter 30 minutters lading
Det er et system basert på samme filosofi Brembo nå er i ferd med å utvikle, men for personbiler på gatenivå. Men en ting er normal kjøring i det daglige. En annen ting er de gangene du ønsker å strekke strikken og føle at du lever, med bilen som verktøy.
Takket være mange bilers flere kjøreprogrammer, som eksempelvis ECO, Normal og Sport, kan Brembo nå justere bremseoppsettet tilpasset hvert av disse programmene på en helt annen måte enn de har gjort tidligere, i biler med de typiske tokrets bremsesystemene.
Systemet er kalt Sensify, et ordspill med Sense og Simplify som utgangspunkt.
Bli med når vi tester steer-by-wire:
AI, også kalt KI
Sensify-systemet er utviklet som et fullelektrisk system som bruker programvare og kunstig intelligens til å kontrollere bremsekraften på de fire hjulene uavhengig av hverandre. Selv om Brembo ikke fremstiller det i klartekst, så har utviklingen i denne retningen også noe med selvkjørende biler å gjøre. Her har de laget et såkalt brake-by-wire system, på samme måte som også steer-by-wire (elektrisk styring) er utviklet av samme grunn.
Når det gjelder styring har Toyota og Lexus flagget at de etter alt å dømme vil være først ut på markedet med systemet vi allerede har testet, men som er blitt en smule forsinket.
At Brembo sier å ha benyttet kunstig intelligens handler først og fremst om at de benytter denne intelligensen til å forutse handlinger eller mønster som vil komme før de kommer. Dette lar seg gjøre fordi bremsene er tilkoblet bilens øvrige digitale økosystem, som kameraer, radarer, lidarer, og navigasjonssystem. De kan med dette også lese hastighet, bilens rattutslag, og gyrosensorer leser bilens retning og dens vinkel. Foreforholdene analyseres også.

Alt dette er informasjonskilder til at en datamaskin kalkulerer hva du trenger av assistanse.
Buzzordet er bærekraft
Brembo mener også at systemet er mer bærekraftig, ettersom du på et slikt elektrisk system ikke trenger bremsevæske, og antall deler skal være kraftig begrenset. Bremsevæsken er overflødig fordi systemet i stedet for hydraulikk, heller bruker en elmotor på hver kaliper.
Så dukker naturligvis spørsmålet opp. Er systemet sikkert nok? Dette er naturligvis også Brembo opptatt av, og per nå har systemet et hydraulisk back-up system. Toyota og Lexus har valgt det annerledes i sitt styresystem, der de har et backup-batteri i form av en power-bank. Dette i tilfelle en krets skulle feile, så kjører de et komplett reservesystem med eget batteri til dette.

Stor kåring: Her er årets elektriske sportsbil!
For oss uvitende der det naturlig å tenke at vinningen dermed går opp i spinningen, men slike systemer må rett og slett konstrueres og utvikles for at vi i det hele tatt skal kunne unne oss det perfekte produkt i den andre enden – den selvkjørende bilen.
Foreløpig er systemet testet i et knippe modeller fra Tesla. I løpet av 2024 er vi lovet at systemet skal ut på veiene, uten at vi vet i hvilke bilmodeller.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.