Reserveres på App-store:

Kan bli din for 3 500 i måneden

Dansken Henrik Fisker vil holde deg med bil, uten ytterligere kostnad.

FISKER OCEAN: Skal det være en SUV på nær 4,7 meter for 3.500 i måneden? Foto: Fisker
FISKER OCEAN: Skal det være en SUV på nær 4,7 meter for 3.500 i måneden? Foto: Fisker Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Hørt om Henrik Fisker? Hvis ikke, så er det ikke veldig merkelig, men han har hatt fingrene borti mye du garantert har hørt om, som BMW, Ford og Aston Martin.

Nå skal han (igjen) lansere nok en bil, men under litt spesielle betingelser.

I sine tidlige år studerte Fisker ved California Art Center of Design, og etter en karriere hos de nevnte bilselskapene, startet han først Fisker Coachbuild, deretter Fisker Automotive.

Sistnevnte resulterte blant annet i bilen Fisker Karma, en ladbar hybrid, med en bensinmotor under panseret som fungerte som rekkeviddeforlenger. Etter noen konflikter gikk Fisker Automotive konkurs i 2013, men han er nå i gang igjen, og har laget bilen Fisker Ocean.

image: Kan bli din for 3 500 i måneden

Aldri si «verdens første»

Ifølge hans egne utsagn skal dette være intet mindre enn verdens mest bærekraftige bil. Forklaringen hans er derimot i ferd med å gå ut på dato, for det holder ikke lenger å si at teppet innvendig er gjenbrukte fiskegarn.

Det er som regel alltid noen som har tenkt samme tanke som deg tidligere.

Eksempelvis Porsche, som også bruker historien om fiskenett i elbilen Taycan, og den er så godt som på markedet allerede. Renault forteller på sin side at setetrekkene i nye Zoe er gjenbrukte setebelter.

Slik fortsetter rekken av historier nærmest i det uendelige, men de fleste historiene er skapt av markedsførere. I bunn og grunn er alt dette polyester i form av fibertråder som i stor grad er skapt fra PET, som igjen er resirkulerte plastflasker.

Havets fremmedelementer

Navnet Ocean er heller ikke tilfeldig, for det er ikke bare fiskenettene som skal være gjenbruksmaterialer. Også mange andre detaljer skal være skapt av resirkulerte produkter, og fellesnevneren er at mye av dette skal være plukket opp av havet.

At bilen, i likhet med de fleste andre nye biler på markedet, er laget av resirkulerte materialer er bra, men altså ikke enestående.

Det som derimot er enestående er hvis Fisker klarer å holde løftene om at han skal levere bilen med faststoffbatterier, eller solid-state som det ofte omtales som. Dette er en teknologi de fleste store bilprodusentene jobber med. Toyota har på sin side sagt at de skal vise et batteri under OL i Tokyo neste sommer, men ikke i en bil.

Fisker forteller fra sin side at han har søkt om ti patenter i forbindelse med sine løsninger. SÅ gjenstår sd

image: Kan bli din for 3 500 i måneden

Leie, ikke eie

Fisker Ocean skal driftes på et mobilitetsprinsipp, der du som bruker ikke skal behøve å binde opp masse kapital på bil.

Reservasjon: For å reserve en bil allerede nå, må du ut med 250 dollar, eller 2.295 kroner, med dagens kurs.

Startpris: Når du får bilen betaler du et engangsbeløp på rundt 27.500 kroner (2.999 dollar). Etter dette er det bare å begynne kjøringen.

Månedsbeløp: Underveis betaler du et månedsabonnement på ca. 3.500 kroner (379 dollar) hver måned. Dette inkluderer all service og vedlikehold du måtte ha, bortsett fra det som er selvskapt.

Tidsperiode: Med denne avtalen kan du kjøre inntil 48.000 kilometer i løpet av de neste tolv måneder, rullerende.

Du kan levere bilen tilbake på dagen, om du måtte ønske, og leieavgiften opphører umiddelbart. Skulle noe være galt med bilen, så bestiller du bare de tjenestene du ønsker utført. Bilen blir da hentet på den adressen du ber om, og levert igjen der du ønsker når oppdraget er utført. Henrik Fisker har derfor døpt løsningen «Fisker Flexee».

Rekkevidden på bilen, som er utstyrt med et 80 kWh batteri, skal ligge på et sted mellom 40-48 mil, etter EPA-standarden. Det kan bety enda mer etter WLTP-standarden.

Om du nå har fått tenning på en Fisker Ocean, så er det en liten hake. Du må dessverre vente til 2022 før bilen dukker opp, men han har allerede begynt å ta imot reservasjoner gjennom appen Fisker Flexee.