Peugeot e-3008

Kan bli en storselger i Norge. Nå er prisene klare

Lang rekkevidde, god plass og en lovende startpris. Nye Peugeot e-3008 er en elbil å se opp for.

Elbil24 har prøvekjørt Peugeots spennende nykommer. Nå er prisene klare. Foto: Elbil24.
Elbil24 har prøvekjørt Peugeots spennende nykommer. Nå er prisene klare. Foto: Elbil24. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Forventningene er store til Peugeot når de når de nå for alvor girer opp satsingen på elbiler. De kommer med oppgraderte utgaver av allerede eksisterende E-208, E-2008 og E-308, og den sistnevnte vil også komme som stasjonsvogn.

Likevel er det nye E-3008 som blir det store trekkplasteret for Peugeot. Modellen er den første som bruker Stellantis' helt nye plattform, STLA Medium. Ifølge Peugeot vil dette ta merket til et helt nytt nivå på flere måter. Plattformen tilbyr større biler, firehjulsdrift, høyere ytelser, bedre effektivitet, tilhengervekt og lang rekkevidde.

Elbil24 har allerede prøvekjørt nye E-3008 - en SUV-coupé som omtales som den viktigste bilen fra Peugeot på mange år. Her kan du lese mer om detaljene etter vår testtur i den spennende elbilen:

Prisene

Nytt nå er at Peugeot har offentliggjort prisene for E-3008.

Innstegsmodellen får en motor foran med 210 hestekrefter. Denne bilen får forhjulstrekk, et batteri med nettostørrelse på 73 kWh og en rekkevidde på opptil 525 kilometer. Utstyrspakken skal dessuten være fyldig, ifølge den norske importøren.

Prisen? Fra 428.900 kroner.

Senere kommer E-3008 også med firehjulsdrift, 98 kWh batteri og utrolige 700 kilometer rekkevidde. Her er prisene foreløpig ikke offentliggjort, men denne versjonen vil naturligvis bli dyrere enn den forhjulsdrevne utgaven.

Tilbake til innstegsversjonen: Den får maksimal ladeeffekt på 160 kW og også V2L (Vehicle to load) - eller toveislading om du vil. Det betyr at du kan lade opp andre gjenstander ved å koble disse til bilen. Her lader Elbil24 opp en hytte ved hjelp av teknologien:

Ettertraktet SUV-størrelse

Nye E-3008 måler 4,54 meter i lengde, og akselavstanden på bilen er 2,74 meter. Bilen klemmer seg dermed inn i et segment der det finnes en rekke storselgere, som VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40, med flere. Bestselgeren Tesla Model Y i er til sammenlikning 21 centimeter lengre.

Bakkeklaringen på E-3008 er på hele 19,8 centimeter, noe som lover godt for fremkommeligheten på mer utfordrende veier.

Peugeot E-3008 er en SUV med skrånende taklinje, gjerne kalt coupé. Foto: Fred Magne Skillebæk.
Peugeot E-3008 er en SUV med skrånende taklinje, gjerne kalt coupé. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

I volum opplyser Peugeot at du nå har 520 liter til rådighet før du legger ned baksetene. Skulle behovet overstige dette, så må du enten legge ned seterygger, som kan deles i 40/20/40-splitt, eller hekte på en henger med vekt på inntil 1.250 kg. Tillatt taklast blir de nærmest tradisjonelle 75 kiloene.

Vil du se flere bilder og vite mer om interiør, skjermer, seter, bagasjerom, kjøreopplevelse og ytelser? Les den grundige saken fra Elbil24s prøvekjøring i 2023. Den har vi lenket til høyere opp i artikkelen. Du kan også trykke her!

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.