Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Tenk deg at du kjører inn i parkeringshuset, setter bilen fra deg, og når du er tilbake er batteriet fulladet - uten at du har foretatt deg noe som helst.
Ingen tunge kabler med krøkkete tilkoblinger og ingen krøkkete apper har vært involvert i prosessen. Isteden har batteriet blitt ladet automatisk og trådløst ved hjelp av en ladepute som sitter i gulvet under bilen.
Det høres kanskje ut som en fjern fremtidsdrøm, men det behøver det ikke å være, for dette er det mange aktører som har jobbet lenge med.

Luksus-bilmerke satser i Norge
Som trådløs mobillading
Prinsippet er det samme hos de fleste, og bygger på induksjonsteknikken, der energi fra en ladepute på bakken overføres trådløst til batteriet i bilen. Mange kjenner til teknikken allerede, da det i bunn og grunn er det samme som skjer når nyere mobiltelefoner lades trådløst - for eksempel i bilens dashbord eller på nattbordet.
Og før jul i fjor kom faktisk den første globale standarden for trådløs lading av elbilbatterier er på plass.
Bak den står Society of Automotive Engineers (SAE), som har jobbet med standarden siden 2007. Den har fått navnet SAE J2954, og åpner for ladeeffekter på inntil 11 kW. Ikke akkurat hurtiglading, men raskere enn de fleste kan lade hjemme. Samtidig er dette bare starten, tror både SAE og andre aktører som jobber med løsninger knyttet til trådløs lading.
Og som så mange ganger tidligere når det gjelder elbiler, ligger Norge langt framme. I fjor annonserte Norgestaxi at de ville prøve ut et system på 25 taxier av merke Jaguar i-Pace. Disse fikk påmontert «mottakere» for trådløs strøm. Og her var det snakk om langt høyere hastigheter, hele 50-75 kW per ladeplate.

Derfor stuper ladehastigheten
Blir sannsynligvis først ut
Hvilke ladehastigheter som kommer til å bli støttet i Genesis GV60, er foreløpig uklart - men Hyundai Motor Group har bekreftet at bilen skal kunne kjøpes med trådløst lading på plass ved leveranse i løpet av neste år, og maskinvaren skal leveres av WiTricity. Det skriver Green Car Reports.
Genesis er Hyundai-konsernets premium-merke, og nylig ble det bekreftet at bilprodusenten har planene klare for norgeslansering i nær framtid. GV60 kan fort vise seg å bli den første Genesis-bilen som kommer til Norge.
Fortsetter under bildekarusellen
Bilen skal for øvrig bygges på samme plattform som Kia EV6 og Ioniq 5, to elbiler som er velkjent på det norske markedet allerede.
Det skal imidlertid kun være biler som er myntet på det koreanske markedet som kommer til å bli utstyrt med støtte for trådløs lading i starten, men ifølge kilden er det sannsynlig at den vil bli utvidet til andre markeder etter hvert.
Så gjenstår det å se om dette kan få fart på utrullingen av teknikken. Erfaringsmessig handler det ofte om å få en av de store aktørene til å ta det første skrittet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.