Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
Eiere av elbiler må forberede seg på at det kan bli tusenvis av kroner dyrere i året å bruke bilen.
Fra 2029 kan det bli innført en veibruksavgift som vil skaffe staten store inntekter, skriver Bergens Tidende.

Så langt kommer du etter 30 minutters lading
I løpet av få år vil den dra inn 11 milliarder kroner fra norske bileiere, ifølge en utredning gjennomført på oppdrag fra Finansdepartementet.
Vei- og skatteutrederne mener det bør koste 29 øre å kjøre en kilometer med elbil, altså 2,90 kroner per mil – ekslusiv moms. Bileiere som kjører 12.000 kilometer i året må dermed ut med 4350 kroner med moms. Kjører man 20.000 kilometer i året, blir summen på 7250 kroner.
I tillegg foreslås det at det nasjonale taket for hva det skal koste å kjøre elbil i bomringen fjernes. Nå er det på 50 prosent, altså der elbilister betaler maksimalt 50 prosent av hva fossilbilister betaler. Dermed kan man fort havne på det dobbelte i bompengekostnader i løpet av et år.
I dag betaler eiere av bensin- og dieselbiler 2,92 kroner per liter diesel og 4,70 kroner per liter bensin i veibruksavgift.
Men en stadig større andel elbiler på veiene har redusert inntektene kraftig. Mens staten dro inn nær 13 milliarder i veibruksavgift i fjor, er prognosen at dette vil falle til under tre milliarder om noen år.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.