Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Det dukker stadig opp nye, kinesiske elbilmerker i Norge, og vi har etter hvert blitt vant til å se modeller fra Nio, Maxus, BYD, Hongqi, MG og Xpeng på norske veier. I tillegg vet vi at flere nye merker skal være like rundt hjørnet, som Voyah, Geely og Ora Cat.

Ny Kina-rekord i juli
Voyah Free - ny premium-SUV
Når det gjelder Voyah, har de allerede etablert showroom i Oslo, og har åpnet for bestilling av den første modellen som kommer til Norge - Voyah Free.
Dette er en elektrisk premium-SUV med drift på alle fire hjul, på størrelse med Audi e-tron, som også er å anse som en åpenbar konkurrent. Bilen koster 719.000 kroner, og kommer da med «alt» av utstyr. Det eneste som kommer i tillegg, er vinterhjul og eventuelt hengerfeste.

Bilen har foreløpig ikke fått offisiell rekkevidde, men den ventes å ligge på mellom 53 og 55 mil. Det er omtrent der den bør ligge for å kunne konkurrere i dette selskapet nå.
Den norske importøren, Electric Way, lover at hvis man bestiller bil i august, skal bilen kunne leveres før utgangen av året. Dette er naturligvis viktig for å unngå elbilmomsen, som innføres fra 2023. Den vil gjøre Voyah Free rundt 30.000 kroner dyrere.
Electric Way har som mål å få levert ut 250-400 biler før nyttår, og rundt 1500 biler til neste år.

Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC eller Jaguar i-Pace? Disse eierne er mest fornøyde
Flere modeller på vei - Dreamer kan bli neste
Dersom ting går som selskapet tror og håper, kan det bli aktuelt å ta inn flere modeller. Overfor NTB har Electric Way blant annet trukket fram modellen Voyah Dreamer som en bil som kan bli aktuell for det norske markedet.
Dette er en svær flerbruksbil med utstrakt luksus-preg på hele 5,3 meter, adaptive luftfjæringer, elektriske skyvedører og inntil sju seter om bord.
Eksteriørmessig er det særlig den massive grillen som fanger oppmerksomheten. Den står ikke tilbake for Hongqi E-HS9 hva angår assosiasjoner mot det majestetiske.

Og det blir ikke mindre luksuriøst når man beveger seg inn i kupéen. Her er det ventilerte (hvite) seter i vegansk skinn, og store skjermer både foran og bak. Særlig utgaven med fire seter byr på enorm benplass, og byr på både massasjefunksjon og fothvilere. Musikkanlegget er levert av anerkjente Dynaudio.

Men også på ytelse lover kineserne full pakke. Voyah selv omtaler Dreamer som «verdens raskeste mini-van». Og det kan det godt hende den er, for med sine to elektriske motorer på til sammen 684 hestekrefter, drift på alle fire hjul og dreiemoment på 620 Nm, gjør den 0-100 på 5,9 sekunder. Topphastigheten er 200 kilometer i timen.
Bilen leveres med to forskjellige batteripakker, der den største er på 108,7 kWh. Det skal være nok til en rekkevidde på over 60 mil, målt etter den nye kinesiske CLTC-standarden. Denne er imidlertid veldig optimistisk i forhold til WLTP-målingene som benyttes i Europa, så rundt 50 mil vil nok være et mer realistisk tall.
Flere bilder:
På veiene i Kina allerede
Forhåndssalget av bilen startet i hjemlandet Kina i mai, og allerede skal rundt 1000 eksemplarer være levert kinesiske kunder.
Startprisen i hjemlandet starter på 369.000 kinesiske yuan, som tilsvarer rundt 530.000 norske kroner. Til sammenligning starter Hongqi E-HS9 på 629.000 kroner her i landet, og vi blir ikke overrasket om Dreamer vil ligge omtrent i samme leiet.
Men alt dette skal vi naturligvis komme tilbake til når, og om bilen kommer til Norge.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.