Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Morris Garages, eller kort og godt MG, er mest kjent som et legendarisk, britisk sportsbilmerke med en historie som startet for nesten 100 år siden.
Merkenavnet har imidlertid vært eid av kinesiske SAIC Motor siden 2007. I fjor fikk bilmerket sin renessanse her til lands, gjennom el-SUV-en MG ZS EV, som viste seg å bli en gedigen salgssuksess for importøren Norwegian Mobility Group.

Nå øker de garantien til sju år!
To budsjett-nyheter
Nå står selskapet klare til å ta inn to nye, elektriske MG-modeller. Den første, MG5 Electric (tidligere omtalt som MG5 EV), har vi allerede skrevet om her på Elbil24 ved flere anledninger. Ifølge MG Motor Europe, blir dette den første fullelektriske stasjonsvognen på markedet.
De nye bildene viser imidlertid noen forandringer siden vi omtalte bilen sist, blant annet er fronten blitt ny og mer tidsriktig.

Den er 4,54 meter lang, 1,81 meter bred og 1,51 meter høy. Bagasjevolumet oppgis til 578 liter, men så vidt vi har funnet ut, er det målt opp til taket. Normalt måles volumet opp til nakkestøttene i baksetet. Videre skal bilen kunne dra henger på inntil 500 kilo og ha 75 kilo taklast, har vi nettopp fått opplyst.

WLTP-rekkevidden er på 40 mil, og batteriet skal kunne hurtiglades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter. En nyttig funksjon er støtte for V2L-systemet, der det er mulig å overføre energi fra batteriet til annet utstyr, for eksempel en annen elbil, elsykkel og lignende.
Den elektriske motoren yter 184 hestekrefter med dreiemoment på 280 Nm. Akselerasjonen skal gå fra 0-100 på 8,3 sekunder.
MG5 Electric blir tilgjengelig i oktober. Prisene er foreløpig ikke bestemt, men basert på det vi har sett av priser, blant annet i England, forventer vi at startprisen vil ligge godt under 300.000 kroner.
Denne kan bli spennende
Den andre bilen, MG Marvel R Electric, er kanskje den mest spennende av de to nyhetene. Dette er mellomstor SUV, noe større enn Volkswagen ID.4, med ytelser som ser temmelig imponerende ut.

Bilen kommer med både to- og firehjulstrekk, men det er i første omgang kun modellen med firehjulstrekk som kommer til Norge. Denne kommer med tre elmotorer med samlet effekt på 288 hestekrefter og dreiemoment på hele 665 Nm.

Det skal gi akselerasjon fra 0-50 kilometer i timen på 1,8 sekunder, og 0-100 på 4,9 sekunder. Topphastigheten er begrenset til 200 kilometer i timen.
Rekkevidden er også her 40 mil (WLTP), batteriet lades like raskt som MG5 Electric, og det støtter også V2L-systemet. Den er dessuten utstyrt med varmepumpe, noe som kan bedre rekkevidden på vinteren.
Marvel R er lansert med Chademo-ladesystemet andre steder i verden, men vi har foreløpig ikke fått vite om den kommer med CCS i Norge. Vi tror likevel det er sannsynlig, siden MG ZS EV kommer med CCS.
Modellen måler 4,67 meter i lengden, er 1,92 meter bred og 1,62 meter høy. Bilen er bygd på annengenerasjon elbilplattform fra SAIC, med en akselavstand på 280 centimeter. Det skal gi rikelig med plass i kupeen, lover MG.

Bagasjerommet er imidlertid vesentlig mindre enn på MG5 Electric, med sine 357 liter. I tillegg skal den kunne trekke en henger med vekt på inntil 750 kilo. Modellen med tohjulsdrift har 150 liter lagringsplass under panseret i tillegg, men denne blir som sagt ikke tilgjengelig i Norge i første omgang.
Inne i kupeen dominerer en stor berøringsskjerm i dashbordet på hele 19,4 tommer, i tillegg til et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel.

Flere bilder fra produsenten:
5G-støtte?
Ut fra det vi har funnet av opplysninger om Marvel R Electric, skal den også kunne utstyres med 5G-kommunikasjonsutstyr fra Huawei. Det er usikkert om bilene som kommer til Norge vil ha dette, eller om det kommer som opsjon.
5G åpner for superrask datakommunikasjon i mobilnettet, og kombinert med minimal forsinkelse omtales 5G ofte som et avgjørende premiss for at selvkjørende biler i det hele tatt skal bli et vanlig syn i bybildet, der bilene kan kommunisere med hverandre og stoppe på millisekundet - om det skulle bli nødvendig.
Vi vet at Marvel R med 5G-utstyr skal være i stand til å kommunisere med andre tilkoblede kjøretøy og infrastruktur i sanntid. Vi vet også at bilen vil være utstyrt med en rekke sensorer i og rundt karosseriet. Med andre ord: Det er grunn til å forvente at den støtter selvkjøring på ett eller annet nivå, på biler som leveres med 5G-støtte.

Sjekk prisen på alle 2021-modellene
Bør få gunstig pris
I likhet med sine to søsken ZS EV og MG5 Electric, forventer vi også at Marvel R blir priset relativt lavt. I Kina koster 4WD-utgaven i underkant av 400.000 kroner.
Med suksessen med ZS EV friskt i minne, og dersom prisen blir like «riktig» på Marvel R, kan det være duket for en ny storselger fra MG.
Marvel R Electric lanseres i mai, og Elbil24 har fått vite at vi sannsynligvis får bilen til test i juni. Vi oppdaterer med priser og flere data så snart vi får dem.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.