Elbiler i 2020:

Kan bli prisdumping av elbiler

Det er et av tre scenarioer, forteller Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund, og forklarer hvorfor.

TRE SCENARIOER: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund tegner tre alternative scenarioer i årets elbilmarked. Foto: Jamieson Pothecary/Fred Magne Skillebæk
TRE SCENARIOER: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund tegner tre alternative scenarioer i årets elbilmarked. Foto: Jamieson Pothecary/Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): 2020 er for lengst blitt pekt ut som det store kommende elbil-året, og nå er vi her. I løpet av året skal det lanseres så mange som 28 nye elbiler, og potensielle kunder får et langt bedre utvalg modeller å velge mellom.

Årsaken til at det kommer så mange nye modeller nettopp i år, henger sammen med nye utslippskrav som trer i kraft fra og med i år. I det Europeiske markedet, som Norge er en del av, er det fra og med i år innført et krav om at gjennomsnittlig utslipp fra nye personbiler ikke skal overstige 95 gram CO2 per kilometer.

Dette er faktisk et tøft krav, og mange av bilprodusentene lanserer derfor elbiler – nullutslippsbiler – som et verktøy for å trekke gjennomsnittet ned.

Enorme bøter

Som en ekstra bonus vil en nullutslippsbil (batteri- eller hydrogenelektrisk) telle som to biler i regnskapet. Det er også slik at dersom noen land skulle slite med salget, må andre land dekke opp, for det er det samlede markedet som teller. Dersom kravene ikke blir innfridd vanker det ekstreme bøter til de bilprodusentene som ikke innfrir. Bøtene vil da utgjøre 95 Euro per gram, per bil. Nilsen trekker frem VW-gruppen som et eksempel.

Hvis Volkswagen Group ender 1 gram CO2 per kilometer over sitt krav/mål vil det medføre en bot på mer enn 3,5 milliarder norske kroner.

Og da kommer vi inn på de tre scenarioene Nilsen trekker frem.

Det første kan være at de store markedene i Europa kaster seg over bilene. Da vil de norske importørene få tildelinger av antall biler som mer er basert på markedsstørrelsen, tilsvarende 1 prosent av det europeiske markedet. Det vil være alt for lite, ettersom vi har høy andel av elbiler, og vi vil dermed ende opp med nye ventelister og nedgang i nybilsalget i Norge.

Det andre vil være at responsen i det øvrige Europa blir som ventet, at markedet for ladbare biler i Norge normaliserer seg, og at nybilsalget i Norge dermed blir på nivå med tidligere år.

Det tredje alternativet er det mest skremmende, i hvert fall for bilbransjen, nemlig at salget av elbiler går dårlig – spesielt ute i Europa. Da vil de slite med å komme under den nevnte utslippsgrensen, og må dumpe prisen på elbilene for å få dem ut på markedet. Det holder i grunnen at bare én produsent får panikk og dumper. Da må de andre følge etter for å kunne konkurrere med den eller de som dumper. Når vi nærmer oss slutten av neste år kan med andre ord dette bli litt av et sirkus, som også kan snu bruktmarkedet på hodet. For hvis nye elbiler blir mye rimeligere, så presses prisen på bruktbilene tilsvarende.

Både det første og det andre scenarioet byr på utfordringer, men i Norges Bilbransjeforbund er det stor tro på at det situasjonen forblir normal, at bruktmarkedet består, og at de norske importørene får et riktig antall nye modeller, når de fleste av dem dukker opp andre halvår i år.

Men, vi kan altså ende opp med en mulig prisdumping av elbiler, som også vil sette press på de andre drivstoffalternativene, inkludert bensin, diesel, eller hybridene – uavhengig av kabel eller ei.