Nytt bybilkonsept fra Citroën:

Kan bli prøveprosjekt i Oslo

Citroën Ami One Concept skal være et kollektiv og sykkel-alternativ.

LITEN OG URBAN: Lille Ami One Concept er Citroëns alternativ til urban transport. Bilen kan leies i fem minutter, eller leases i lengre perioder. Foto: Citroën
LITEN OG URBAN: Lille Ami One Concept er Citroëns alternativ til urban transport. Bilen kan leies i fem minutter, eller leases i lengre perioder. Foto: Citroën Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Citroën kaster seg inn i bildelingsmarkedet med sin nye urbane Ami One Concept.

Ifølge bilprodusenten skal Ami One Concept fungere som et alternativ til kollektivtransport og sykler, scootere eller andre tohjulinger.

Den styres via en telefonapp, og skal kunne leies på minutt-, times-, dags- eller månedsbasis.

Liten og kompakt

Ami One Concept vil på mange måter fungere som Green mobility sine biler, som vi har testet ut tidligere.

Funksjonsmessig fungerer den som en mer innpakket versjon av Renault Twizy.

Brukergrensesnittet er basert på et 100 prosent digitalisert system, og den kan reserveres via en mobilapp når du trenger transport, for perioder helt ned til fem minutter.

Størrelsen skiller den imidlertid fra andre liknende tjenester.

Bilen har plass til to personer, samt noe bagasje bak setene. Med en lengde på bare to og en halv meter, rekkevidde på 10 mil og en toppfart på 45 kilometer i timen, er den spesialdesignet for transport i byer og andre urbane områder.

PLASS TIL TO: Ami One Consept har plass til to personer, pluss litt bagasje. Foto: Citroën
PLASS TIL TO: Ami One Consept har plass til to personer, pluss litt bagasje. Foto: Citroën Vis mer

Bilen drives av et litium-ion batteri plassert i bunnen av kjøretøyet og kan lades hundre prosent på to timer fra en ladestasjon, men den kan også lades fra en vanlig stikkontakt.

Stemmestyrt

Mobiltelefonen er sentral i Ami One Concept. Bilen åpnes og lukkes via en QR-kode på dørene, og når føreren er inne i bilen plasseres telefonen i et eget område og kommunikasjonen med kjøretøyet starter.

Brukergrensesnittet styres av to knapper som er montert på rattet. En til stemmekontrollen og en for å bla igjennom de forskjellige appene.

Under kjøring kan føreren styre innstillingene i bilen via stemmen, og kan også koble seg opp mot andre tjenester for å finne parkeringsplasser, ladestasjoner eller planlegge sin videre reise.

I tillegg finnes det en sylinder på høyre side av rattet, som inneholder startknapp, varselblinklys, girvalg og en blåtannhøyttaler med volumkontroll.

Instrumentene består av en 5-tommers skjerm som gir informasjon som hastighet, blinklys og status for batteriet.

Kjøres uten førerkort?

I mange europeiske land kan kjøretøy som Ami One Concept kjøres uten førerkort fra en alder på 16 år (14 år i Frankrike), og bringer dermed alternativ transport til helt nye brukere.

Det er imidlertid usikkert hvorvidt Norge vil tillate dette, men PR- og informasjonssjef Stein Pettersen utelukker ikke at den muligens kan kjøres med førerbevis for moped, men at dette først må avklares.

-Vi har også meldt inn til Citroën at Oslo antagelig er perfekt for et testprosjekt med denne bilen, forteller PR- og informasjonssjef Stein Pettersen.

Det hører med til historien av Bertel O. Steen, som nå importerer Citroën, også har en prøvemodell for et bilabonnement på trappene, kalt Fleks. Citroën Ami One passer som hånd i hanske inn i dette konseptet.

Foreløpig kan han ikke si noe om når bilen vil komme på markedet, men den gjør sin debut på Geneve Motor Show i starten av mars.

Der er Elbil24 også lovet en prøvetur med skapningen.