Kan bli ulovlig å bygge bolig uten å klargjøre for elbillading

Vil også omfatte fritidsboliger.

TRYGT: Skal du lade trygt og raskt hjemme, trenger du en godkjent hjemmelader, som denne fra NoFuel. Foto: NoFuel

TRYGT: Skal du lade trygt og raskt hjemme, trenger du en godkjent hjemmelader, som denne fra NoFuel. Foto: NoFuel

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): I en undersøkelse som nylig ble gjort av Yougov, på oppdrag for Autobransjens Leverandørforening (ABL), kommer det fram at bare litt over 20 prosent av landets elbilsjåfører har fått installert en godkjent ladeboks hjemme.

I hovedstadsområdet oppgir 35 prosent at de har opplegg for lading på bopelen. Det samme svarer 26 prosent av dem som er bosatt i byer med mer enn 50.000 innbyggere. I mindre byer er andelen 15 prosent.

I områder med færre enn 5.000 innbyggere, har kun 12 prosent ladeopplegg hjemme.

– Forskjellene gjenspeiler at innfasingen av elbiler går særlig raskt i Oslo og andre storbyer. Disse ulikhetene vil trolig bestå en god stund, men andelen som investerer i ladeboks, vil nok øke ganske raskt over alt, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Skal redusere barrierene

Nå ønsker regjeringen å stille som krav at alle nye boliger tilrettelegges for elbillading. Slik skal det bli mye enklere og billigere for boligeier å installere ladeboks senere.

Mandag sendte Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) et forslag på høring der det foreslås et krav om at alle nye hus og leilighetsbygg, samt bygg som skal totalrenoveres og nybygde hytter som har innlagt strøm og parkeringsmuligheter i nærheten, skal bygges ladeklare.

– Dette handler om å redusere barrierene for folk når de skal bestemme seg for hva slags bil de skal ha, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H) til NRK.

Slipper å grave

At et bygg er ladeklart, innebærer at det er mulig å installere et ladepunkt for elbil når bolig- eller byggeier måtte ønske det, uten at det er nødvendig å gjøre ytterligere tilpasninger i bygget eller grunnen. Det kan blant annet bety at man ikke skal trenge å grave opp veien for å legge kabelrør under asfalten på et uteområde.

Vi tester om det er mulig å lade biler fra andre merker på Teslas ladenettverk. Vis mer

Fordi forslaget innebærer å endre en forskrift og ikke en lov, trenger ikke saken å behandles i Stortinget. Høringsfristen er ut mars måned, og ifølge Astrup skal det mye til for at det ikke blir vedtatt.

– Vi går nå rett på et konkret forslag, sender det på høring nå, og kommer til å innføre dette så raskt høringen er avsluttet, sier Astrup til NRK.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer