Prøvekjørt: Hyundai Kona 2024

Kan den bli en storselger – igjen?

Hyundai frister med høy rekkevidde til overkommelig pris. Og nå har norgesfavoritten blitt større.

STØRRE: Kona har vokst med 15 centimeter og dermed fått mer baksete- og bagasjeplass enn sin forløper. Foto: Pål Joakim Pollen
STØRRE: Kona har vokst med 15 centimeter og dermed fått mer baksete- og bagasjeplass enn sin forløper. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(OSTRAVA/TSJEKKIA, Elbil24): Det ruller rundt 21.000 eksemplarer av Hyundai Kona på norske veier, som med det er blant de ti mest solgte elbilene her til lands – noensinne.

Nå har koreanernes bestselger blitt ny, og det handler om mer enn bare design og funksjonalitet – den mest markante endringen er nemlig at nye Kona har blitt større. Kanskje nok til å bli familiens førstebil, og ikke lenger en typisk nummer to-bil.

Vi har prøvekjørt bilen på tsjekkiske veier.

Kona har blitt såpass mye større at mange nok vil kunne vurdere den som en førstebil snarere enn en andrebil. Foto: Pål Joakim Pollen
Kona har blitt såpass mye større at mange nok vil kunne vurdere den som en førstebil snarere enn en andrebil. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Lengre, bredere, høyere

Faktisk har Kona vokst i alle tre dimensjoner. Lengden har økt fra 420,5 til 435,5 centimeter, altså med 15 centimeter. Av dem er 6 centimeter i form av lengre akselavstand (fra 260 til 266 cm), som da typisk betyr bedre plass til baksetepassasjerer.

Her var det akkurat nok rom til at undertegnede på 184 cm hadde overlevd en tur bak en like høy fører med like preferanser på justeringen av forsetet. Klaringen opp til taket i baksetet var også et par fingerbredder.

Økt akselavstand på 6 centimeter gir bedre plass i bagasjerommet. Foto: Pål Joakim Pollen
Økt akselavstand på 6 centimeter gir bedre plass i bagasjerommet. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

I tillegg har bagasjerommet blitt markant større – opp fra 332 liter til 466 liter om du flytter gulvet til det laveste nivået, og det er forskjellen som nok merkes best. Selv om Kona er en SUV i B-segmentet, begynner bagasjeromsstørrelsen dermed å nærme seg biler som ellers er en størrelsesklasse opp.

Kona har også blitt 2,5 centimeter bredere og én centimeter høyere. Bilen kommer ikke med firehjulsdrift denne gangen heller og trekker fremdeles på forhjulene.

Lekre linjer

Design er selvsagt smak og behag, men vi vil påstå at nye Kona fremstår mer moderne enn sin forgjenger.

Flere elementer, som de pikselerte lysene både foran og bak, trekker paralleller til Ioniq 5. Foto: Pål Joakim Pollen
Flere elementer, som de pikselerte lysene både foran og bak, trekker paralleller til Ioniq 5. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Lyslisten foran strekker seg fra side til side, og det er heller ikke vanskelig å se slektskapet til Ioniq 5, med firkantede, piksellerte lys og også gjenkjennbare diagonale linjer på over dørene, selv om Kona i det hele er langt mer avrundet enn nevnte modell.

Bilen har også blitt mer aerodynamisk, med en luftmotstandskoeffisient (Cd) på 0,27, versus 0,29 på den eksisterende utgaven. Det er riktignok fremdeles et godt stykke unna de beste.

Som du ser på bildene er ladeluka plassert foran på bilen, og litt til venstre for midten. En kjekk funksjon her er at den har innebygd oppvarming, slik at det skal være uproblematisk å åpne den selv i 30 minusgrader.

Oppvarmet ladeluke kan være kjekt på norske veier og er standard på nye Kona. Foto: Pål Joakim Pollen
Oppvarmet ladeluke kan være kjekt på norske veier og er standard på nye Kona. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Hyundai har også fått plass til en liten frunk på 27 liter under panseret, med et eget lokk som skiller den fra resten av elektronikken under der. Det kan nok bli vanskelig å legge en hel handlepose der, men det er likefullt et kjekt sted å oppbevare ladekabel og den slags.

På innsiden

Nevnt er at det har blitt større plass i baksetet, og baksetene kan også fås med varmefunksjon (ekstrautstyr), som styres via en knapp ved dørhåndtaket. Baksetepassasjerene har mulighet til å endre retningen på luften fra klimaanlegget, men får ikke endret temperaturen.

De deler på to USB-C-porter, men kanskje enda bedre – en helt vanlig stikkontakt. Kona har nemlig fått V2L (vehicle-to-load), og dermed står du fritt til å koble til nært sagt hva som helst av elektriske apparater – om du så vil stoppe for å steke vafler.

Gulvet er helt flatt, og i et nedfelt midtarmlene finnes to koppholdere. Nordmenn som har med ski på tur, vil sette pris på at baksetene kan splittes 40-20-40, altså der du har mulighet til kun å felle ned den midterste delen.

Med to USB-C-porter og en helt vanlig stikkontakt bør baksetepassasjerene ha gode muligheter til å holde ut en langtur. Foto: Pål Joakim Pollen
Med to USB-C-porter og en helt vanlig stikkontakt bør baksetepassasjerene ha gode muligheter til å holde ut en langtur. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

To 12,3-tommers skjermer plassert rett ved siden av hverandre sørger for instrumentpanel og øvrig infotainment-system, men Hyundai er også blant produsentene som tilbyr et rikt utvalg av fysiske knapper, noe vi vet mange setter pris på fremfor å knote på skjermen.

Kan den bli en storselger – igjen?
Kan den bli en storselger – igjen?
Kan den bli en storselger – igjen?

Også rattet er godt utstyrt på knappefronten, og funksjonaliteten gjenkjennbar fra Hyundais øvrige biler, der venstre del i hovedsak styrer fartsholder-relaterte ting, og der det både er knapper, brytere og rullehjul for å betjene menyene i instrumentpanelet. Bak rattet finner du også hendler for å justere graden av regenerering, og girvelgeren er flyttet til høyre side av rattet for å frigjøre plass i midtkonsollen.

Der finner du en nokså smart koppholderinnretning der du med et knappetrykk utløser ringer som holder koppene på plass, men der du da ellers kan bruke oppbevaringsrommet til annet enn drikke. Trådløs ladeplate er også på plass (ekstrautstyr), og Kona har nå fått støtte for NFC-nøkkel (ekstrautstyr), altså der du kan bruke mobilen som nøkkel og låse opp fra utsiden, før du legger mobilen på ladeplata for å kjøre av gårde.

Ellers er det et par kjekke oppbevaringsmuligheter her, som en egen hylle over hanskerommet der det går an å legge ett og annet. Det så også ut til å være relativt god plass i dørene til oppbevaring. Setene er elektrisk justerbare i det du trenger av retninger, og kan til og med fås med ventilasjon (ekstrautstyr). Det er verdt å vurdere om du ser for deg lange kjøreturer på sommerstid.

Kona har også fått et skikkelig head-up-display sammenlignet med «glassplateløsningen» de brukte før, selv om dette riktignok også er ekstrautstyr. Som på Ioniq 6 synes vi Hyundais head-up-display er ryddig og funksjonsrikt, blant annet med skiltgjenkjenning og blindsonevarsling direkte gjennom frontruta.

Interiøret ellers er ikke laget av premium-materialer, men det er heller ikke å forvente i denne prisklassen.

Bagasjeromsplassen har økt kraftig på Kona. Gulvet kan flyttes ned en liten «etasje» herfra. Foto: Pål Joakim Pollen
Bagasjeromsplassen har økt kraftig på Kona. Gulvet kan flyttes ned en liten «etasje» herfra. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Stillegående

Når vi så vrir girvelgeren til D og ruller av gårde ut fra flyplassen i Ostrava, er ruta bort til Hyundai-fabrikken allerede plottet inn på navigasjonen i bilen. Først sørget vi for å slå av varslingen om at farten er for høy, og det kan endelig gjøres uten at visningen av fartsgrensen samtidig forsvinner – det var nemlig noe vi bet oss merke i på Ioniq 6.

Ikke at vi grisekjører når vi prøvekjører biler, men det blir fort irriterende å høre pling-plong-lyder hver gang du bikker et par kilometer i timen over fartsgrensa. Faktisk tror jeg passasjeren min kan skrive under på at jeg kjørte ganske pent sammenlignet med enkelte andre som var på samme arrangement.

Er det én ting den eksisterende Kona-modellen har fått kritikk for, så er det støynivået i bilen, og her ser det ut til at Hyundais ingeniører har gjort jobben sin. For selv på 19"-felger (tilvalg), som våre testbiler stod på, opplevde vi vår kjøretur som under gjennomsnittlig støyete, og da altså med et positivt fortegn. Sannsynligvis ville bilen med 17-tommere ha vært enda mer stillegående, og asfalten på vår runde i Tsjekkia var heller ikke av ypperste sort. På motorveien er fartsgrensen 130 km/t i Tsjekkia, og selv da var støynivået moderat.

Det er på ingen måte noe fartsmonster vi kjører her, utstyrt med en motor på 217 hk og dreiemoment på 255 Nm, men som en forholdsvis kompakt familiebil oppleves den spenstig nok når vi setter den i sportsmodusm, der vi passerte traileren med tømmer kjapt og effektivt. 0–100-tiden er for øvrig oppgitt til 8,8–7,8 sekunder avhengig av motorisering, som er godt under de 9,9 sekundene forgjengeren brukte.

Kan den bli en storselger – igjen?

Ellers opplevde vi bilen som komfortabel og god å kjøre, med presis styring og en avbalansert fjæring som hverken opplevdes som spesielt stiv eller spesielt myk. Her og der merker vi at bilen korrigerer oss litt hvis kommer i utkanten av kjørefeltet, men den slags kan skrus av i menysystemet om du ikke liker det.

50 mil til under 400.000

Nye Kona starter på 352.900 kroner ferdig levert for innstegsmodellen. Den har da en litt slappere motor enn den som satt i vår testbil (156 hk), og har da det minste av to batterier (48,4 kWh) med en oppgitt WLTP-rekkevidde på 377 km.

Påslaget for å få varianten med 514 km WLTP-rekkevidde er imidlertid verdt å vurdere. For 35.000 kroner ekstra for long range-utgaven (387.900) får du altså rundt 36 prosent lengre rekkevidde. I tillegg økes motoriseringen fra 156 til 217 hk, som altså drar av et sekund på 0–100-sprinten.

Dette er prisene for innstegsmodellen, som kalles advanced. På dette nivået får du ting som oppvarmet ladeluke, hendler for regenerering, smart key, mulighet for hengerfeste (300 kg med den minste motoren, 750 kg med den største), rattvarme, to skjermer, V2L, varmepumpe, ryggekamera med avstandssensorer og tretthetsovervåking.

Om 514 kilometer WLTP-rekkevidde ikke er nok for langturen din, kan bilen lades med 400V, Ladeetappen fra 10-80 prosent gjøres unna på 41 minutter.

Neste ustyrsnivå er exclusive, som da blant annet gir deg elektrisk justerbare (skinn-)seter, varme i baksetene, trådløs lading av mobiltelefonen, nær- og fjernlys med full LED-projeksjon. Her er prislappen 25.000 kroner ekstra.

Går du all-in er det premium-pakka som gjelder, med forseter som kan lenes langt tilbake, og som har ventilasjon, NFC-nøkkel på mobiltelefonen, head-up-display, premium lydanlegg fra Bose, fjernstyrt parkering, 360-graderskamera, blindsonevisning når du blinker og mer til. Her lander prisen på 432.900 kroner, med et påslag på 20.000 kroner om du vil opp fra 17 til 19-tommers felger (gjelder også executive-utgaven).

Allerede på plass

De første utgavene av nye Kona har allerede ankommet landet og sendes ut til forhandlere, som skal ha dem klare for demonstrasjon allerede neste helg.

De første kundebilene ventes også hvert øyeblikk og leveres fortløpende fremover.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.