Mercedes-Benz tilbakekaller biler:

Kan gi økt fare for kollisjon, sier produsenten

Kaller inn omlag 1700 biler til utbedring.

MÅ FIKSES: Mercedes-Benz EQC tilbakekalles, for å fikse et problem som kan føre til at fører mister kontroll over bilen.
MÅ FIKSES: Mercedes-Benz EQC tilbakekalles, for å fikse et problem som kan føre til at fører mister kontroll over bilen. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Daimler tilbakekaller en del biler av den elektriske modellen Mercedes-Benz EQC.

Årsaken skal være en bolt som kan bli slitt og ryke, og i verste fall gjøre at fører mister kontroll over bilen, skriver nettstedet insideevs.

Tilbakekalles

Bolten det er snakk om skal skal sitte i forakselen, og svakheten skal ha blitt oppdaget gjennom en intern kvalitetskontroll. Dette har gjort at de har valgt å tilbakekalle rammede biler, forteller Audun Hermansen, PR- og Informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge til Elbil24.

- Etter et føre-var prinsipp vil Daimler gjennomføre en kostnadsfri oppgradering av enkelte EQCer. Gjennom en intern kvalitetskontroll har man oppdaget at en bolt i frontdifferensialen muligens ikke oppfyller holdbarhetskravene gjennom bilens livsløp.

I en uttalelse sier moderselskapet at svakheten i bolten kan gjøre at bolten på sikt brekker av.

- Feilen kan føre til at bilen mister kraftoverføringen til frontakselen, som igjen kan føre til stopp. I tillegg, hvis deler av den ødelagte bolten setter seg fast i differsensialen, så kan dette påvirke muligheten til å kontrollere bilen, noe som øker risikoen for kollisjon, skriver Daimler.

Mercedes Benz EQC ble nylig kollisjonstestet av Euro NCAP, og fikk full score. Se testen her.

Modellen fikk fem stjerner, og full score, i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

Norske kunder berørt

Ifølge insideevs er det ukjent hvor mange biler på markedet som er rammet, men det skal være snakk om at det er omlag 1700 biler totalt.

Hermansen i Mercedes-Benz Norge sier at norske kunder i praksis ikke er berørt.

Introduksjonsvolumet som har ankommet Norge er i all vesentlighet forhandlernes demonstrasjonsbiler og importørs internbiler, de såkalte 1886-modellene. Kun en forsvinnende liten andel er overlevert til norske kunder.

De det gjelder vil bli kontaktet av Mercedes-Benz for utbedring, forteller han.

- Disse vil bli kontaktet av vårt servicenettverk for avtale om oppgradering, som er normal prosedyre i en slik sammenheng.

Per i dag er det kun registrert 66 Mercedes-Benz EQC i Norge, et antall som bekrefter importørens utsagn.