StoreDot

Kan gjøre elbiler mye billigere

Det jobbes hardt for å lage batterier som kan lades mye raskere enn i dag. Det kan også gjøre elbilene billigere.

LADER LYNRASKT: StoreDot ved administrerende direktør Dr Doron Myersdorf (bildet) er blant selskapene som jobber med morgendagens batteriteknologi. Foto: Eyal Toueg, Haaretz
LADER LYNRASKT: StoreDot ved administrerende direktør Dr Doron Myersdorf (bildet) er blant selskapene som jobber med morgendagens batteriteknologi. Foto: Eyal Toueg, Haaretz Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): De fleste som kjøper seg elbil i dag er opptatte av oppgitt rekkevidde, men mange også av ladefarten; å stå i tre kvarter på en lader nå og da er jo ikke så fristende.

Det israelske selskapet StoreDot er blant flere som jobber mye med morgendagens batteriteknologi, og da spesielt med nettopp å få ladingen til å skje raskere.

Deres teknologi XFC (extreme fast charging) har fanget mye interesse i bransjen, og ifølge Green car congress blir selskapets batterier testet ut av mer enn 15 bilprodusenter. Blant annet har Daimler, Volvo og Polestar investert i selskapet. Det samme har Samsung og BP.

«100inX»

StoreDot har et uttalt mål om å starte fullproduksjon av de første batteriene i 2024. De vil bli av typen «100in5», som da skal klare å gi bilen nok strøm til å kjøre 100 miles (161 km) på fem minutter.

Senere skal 100in3 komme i 2028 og 100in2 i 2032, altså der du kan lade drøye 16 mils rekkevidde på bare to minutter.

Batteriets evne til å lade raskt skal også gjøre at regnerering kan skje med høyere effekt enn tradisjonelt.

Her ser du hvordan det fungerer når du ankommer en av Nios batteribyttestasjoner. Video: Pål Joakim Pollen Vis mer

Kan gi billigere biler

– De to gjenværende barrierene for å kjøpe en elbil er ladeangst og kostnad, og StoreDots XFC-løsning er laget for å håndtere dem begge. Radikalt reduserte ladetider vil tillate bilprodusentene å revurdere hvordan de tilnærmer seg batteristørrelse og rekkevidde. Når ladetider ikke lenger er et problem, gir det mye mer mening å sette inn mindre batteripakker, sier Dr Doron Myersdorf, administrerende direktør i StoreDot.

Han mener altså at raske ladehastigheter vil kunne redusere behovet for store batterier i bilene. Om batterikapasiteten senkes fra 80 kWh til 50 kWh vil man spare omtrent 200 kg med vekt og dermed senke forbruket, men det vil også senke produksjonskostnadene på bilen med rundt 50.000 kroner, ifølge Green car congress. I tillegg får man selvsagt en miljøgevinst fordi produksjonen vil kreve mindre bruk av råmaterialer og et dertil lavere karbonavtrykk.

Hva med levetiden?

I høst kunne StoreDot annonsere en milepæl i jobbingen med batteriene. Da hadde de gjennomført en rekke ladesykluser, der de først ladet 10-80% på 10 minutter og deretter belastet batteriet en time slik at det hadde 10 prosent igjen, for så å gjenta prosessen.

Kan gjøre elbiler mye billigere

Etter 1000 slike runder hadde batteriet fremdeles drøye 80 prosent igjen av opprinnelig kapasitet. Dersom vi antar en batteripakke på 75 kWh med rekkevidde på 576 km, som oppgitt i diagrammet over, betyr det at batteriet vil ha 80 prosent kapasitet (46 mil) etter rundt 400.000 kilometer, der all lading er utført som dette.

Det samme forsøket viste at ladehastigheten praktisk talt var uendret i løpet av 600 slike ladesykluser, der bilen altså lades cirka 400 km på 10 minutter.

StoreDots batteri brukt i forsøket har en tetthet på 330 Wh per kilo, eller 740 Wh per liter, også det gode tall sammenlignet med markedet ellers.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.