Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det norske bilmarkedet blir omtalt som et 150.000-biler marked, altså at det registreres rundt 150.000 nye biler i Norge hvert år, pluss-minus. Så langt i år peker dessverre pila nedover, og når opptellingen for oktober legges til grunn, er det omsatt 115.319 biler så langt i år.
Dersom takten for oktober fortsetter ut året, snakker vi om drøye 140.000 elbiler.
Mye tyder da også på at det kommer godt med biler årets to siste måneder. Mye av dette fordi vi antas å få moms på elbiler som koster over 500.000 kroner etter nyttår, og Elbil24 har fått opplysninger om at det forhandles hardt over landegrensen for å skaffe så mange elbiler som mulig til landet for registrering før nyttår. Først 15. desember får vi vite om denne momsen - og eventuelt også vektavgiften - blir gjennomført.

Stabil andel elbiler
Andelen elbiler er nå oppe i - eller nede i, avhengig av hvem man spør – 77,5 prosent. Det betyr altså at åtte av ti nye biler er elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. I rene tall betyr dette at av de 12.558 bilene som ble registrert i oktober, var 9.723 biler en elbil. Det er grunn til å tro at denne splitten kommer til å bestå, eller aller mest øke i tiden vi har igjen av året.
Dette fordi det først og fremst er elbilene bransjen forsøker å få skvist inn før nyttår, ettersom det er disse som risikerer moms-påslaget, dersom de ikke kommer i tide.
- Antall nybilregistreringer i årets to siste måneder vil preges av i hvilken grad importører og forhandlere klarer å få levert og registrert nye biler som kundene venter på, sier Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Duell: MG Marvel R mot VW ID.4
Om vi ser på andelen av øvrige drivlinjer, så selges det nå knapt rene bensinbiler. Andelen slike var i oktober på bare 2,1 prosent, ned fra 3,7 prosent for samme måned i fjor. Oktober-tallene i år viser også til en andel på 3,7 prosent rene dieselbiler, ned fra 4,2 prosent i fjor. Og selv hybridene får seg en knekk, så sent som i oktober i fjor var andelen 28 prosent.
Den gledelige nyheten er at andelen nullustlippsbiler har økt fra 70,1 prosent i oktober i fjor, til 77,5 prosent i oktober i år.
Bestselgeren
- Den skal bli Norges mest solgte bil i året som kommer, sa den norske VW-sjefen da han introduserte modellen ID.4 her til lands. Helt slik gikk det ikke. Pandemien og delemangel stakk kjepper i julene for leveringstakten, men jevnt og trutt kommer det nå godt med biler fra den kanten, og i år er de farlig nær målsettingen.

Stor oversikt: Så mye dyrere blir elbilene
For VW ID.4 ble den klart mest registrerte bilen i oktober måned, tett fulgt av sin nære slektning Skoda Enyaq, som er bygd på samme plattform og deler mange av egenskapene til ID.4.
Det ble registrert 1014 eksemplarer av VW ID.4, mens Skoda Enyaq stod for 751 registreringer i oktober måned.
Bilen som fikk to modellnavn
Her finnes det derimot en liten hake, for mens Skoda rapporterer alle sine karosseriversjoner av bilen under navnet Enyaq, har VW delt opp SUV og Coupé-utgavene i ID.4 og ID.5. I praksis er forskjellene så små at det kunne vært samme modell.
Legger vi sammen antallet fra både ID.4 og ID.5, vil VW øke forspranget i oktober måned med ytterligere 221 biler, som var omsetningen av ID.5.
Her er utviklingen år for år, og måned for måned:
Kan miste seieren til Tesla på grunn av modellnavn
Men de har en arg konkurrent som fortsatt leder racet om å være den mest solgte så langt i år - Tesla Model Y. Som kjent har Tesla for vane å levere ut biler i stor skala hver tredje måned, den siste måneden i hvert kvartal. Oktober var ikke en slik måned, og Tesla havnet langt ned på listen. Tross dette var utleveringen i september så god for dem at Model Y fortsatt leder års-racet med 9620 biler.
Igjen er det da interessant å se hvordan dette ville sett ut dersom VW hadde gjort som Skoda, ved å rapportere tallene for SUV og Coupé samlet. Da ville Tesla fortsatt ha levert 9620 biler så langt i år – en nedgang på 11,7 prosent mot samme tid i fjor, mens VW ville kunne skrytt av 9694 registrerte ID.4 – altså 74 biler mer enn Tesla Model Y.
I stedet er det altså Tesla som leder løpet så langt i år med 1244 biler.
Dette kan best ses som en hypotetisk lek med tall, men VW får stadig spørsmål om hvorfor de velger å rapportere salgene på bilene hver for seg, i stedet for å gjøre som Skoda, som kaller begge bilene for Enyaq.
Her er listen over de ti mest solgte elbilene i oktober:

En bil for alle
Norge har brukt snart tolv år på å bygge opp den posisjonen vi har med elbiler. I starten var utvalget dårlig, men nå finnes det stort sett en elbil for alle behov, bortsett fra til de som skal trekke ekstremt tung henger – men disse bilene kommer snart de også.
I de siste par årene har det nærmest flommet over av nye modeller i mellomklassen, og mange av dem er definert som SUV eller crossover. Mange av dem er også innenfor den prisrammen mange sikter seg inn på. Da skyter også registreringene i været, så sant man slipper å forholde seg til krig og fred og sånn, som setter situasjonen rundt råvarer og produksjonskapasiteter på prøve.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.