Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
De første tre månedene i år ble 17 mennesker drept i trafikken på norske veier. Mer enn halvparten av de omkomne var unge mennesker. I mars ble to unge gutter drept da de kjørte ut i vannet i Rogaland. Få dager senere døde også en ung mann da han kjørte av veien i samme fylke.
For to år siden foreslo finske myndigheter at 16-åringer skulle få mulighet til å ta førerkort på bil. Dette forslaget ble imidlertid droppet etter sterke innvendinger fra EU.

20.000 kan ha gått i førerkortfelle
Nylig la EU-kommisjonen fram egne forslag til nye førerkort-regler, som den mener skal bedre sikkerheten på veiene. Også i EU-landene ser man nemlig en økning i antall unge trafikkdrepte. Derfor er flere av disse forslagene rettet mot ferske bilførere.
17 år og lappen
Mange av tiltakene som foreslås er allerede svært omdiskuterte. Det foreslås blant annet at det skal bli mulig å kjøre opp og få førerkortet på bil når man er 17 år. Fram til man er 18 år, som er grensen i dag, må man imidlertid ha med seg en erfaren sjåfør i bilen. Ved fylte 18 kan man så kjøre alene og ta seg jobb som sjåfør på personbil eller varebil.

I forslaget heter det også at det skal innføres en prøveperiode på minst to år for ferske førere. I denne perioden vil det være null toleranse for kjøring i rus, før man mister førerkortet igjen.
Forbud mot nattkjøring
Samtidig oppfordrer kommisjonen medlemslandene til å legge restriksjoner for ferske førere på annen risikofylt kjøring. Det kan være kjøring nattestid eller kjøring med andre ungdommer i bilen.
Det nye forslaget fra EU inneholder også regler som gjør at dersom du mister førerkortet for en alvorlig forseelse i ett EU-land, vil dette også gjelde i alle de andre landene. Ikke bare i landet der du ble tatt. Et nytt digitalt førerkort-system for hele Europa, skal gjøre det enkelt for politiet i alle landene å følge opp dette.
Også i Norge?
Vanligvis er det slik at nye lover og regler som vedtas i EU også blir gjeldene for EØS-landet Norge. Nå skal de nye forslagene behandles av EU-parlamentet på vanlig måte.

Har du elbil fra 2018 eller 2019? Da bør du snart ta grep!
Vi har spurt Samferdselsdepartementet om hva som er deres syn på det nye forslaget fra EU. Statssekretær Tom Kalsås har følgende kommentar:
- Kan være positivt
- Vi er kjent med forslagene fra EU-kommisjonen som for tiden diskuteres mellom EU-organene. Norge er opptatt av at vi kan opprettholde strenge nasjonale krav som er viktig for trafikksikkerheten i Norge. Forslaget om å la 17-åringer få førerkort begrenset til å kjøre med ledsager, skiller seg ikke vesentlig fra dagens ordning med øvingskjøring med ledsager. Dersom dette kan bidra til å gi unge førere økt kjøreerfaring kan dette være positivt, siden vi vet at kjøreerfaring er viktig for å redusere ulykkesrisiko, sier Kalsås, og legger til:.

- Når det gjelder forslaget om prøveperiode, så har vi allerede regler med to års prøveperiode for bilførerkort, med strengere regler blant annet når det gjelder prikkbelastning. Vi har også strenge regler mot ruskjøring, som i praksis innebærer nulltoleranse.
Ulykker med unge bekymrer
Antall unge som mister livet i trafikken bekymrer vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. I en kommentar til at 17 personer omkom på norske veier de tre første månedene i år – halvparten av disse unge – sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland at det bekymrer:
- I år ser vi en økning i ulykkestallene tilbake til nivået vi hadde før pandemien. Det som bekymrer mest, er at mange unge dør på veiene. Derfor er vi opptatt av å gi dem god føreropplæring slik at de er rustet til å ta gode og sikre valg i trafikken, sa Dahl Hovland i en pressemelding
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.