<strong>SPORTSKONSEPT:</strong> Hyundai Prophecy skal være selskapets eksempel på deres nye designspråk. Foto: Hyundai
SPORTSKONSEPT: Hyundai Prophecy skal være selskapets eksempel på deres nye designspråk. Foto: Hyundai Vis mer

Hyundai Prophecy:

Kaster rattet til fordel for joysticks

Hyundai viser en sportsbil som styres med joysticks, og nei, de tuller ikke.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Men før Hyundai tør fortelle oss deres villeste fantasier måtte de først avduke noen mer jordnære elementer, med deres nye Prophecy. Bilen skulle egentlig vises frem på den nå avlyste bilmessen i Geneve.

Designen avslører at Hyundai tenker i de mer sportslige baner. Fra enkelte vinkler kan den minne om en videreføring av en Porsche 911, med en kupé-form som faller naturlig i bakkant, helt til det ikke er noe mer. Det samme med panseret, som ligger lavere enn forskjermene.

Og Hyundai levner ingen tvil. Designen er en indikasjon på Hyundais nye designspråk for fremtiden.

Det snodige er at de sa det samme da de viste Hyundai 45 i Frankfurt i høst, og de gjentar det nå. Dette til tross for at 45 og Prophecy har to vidt forskjellige visuelle uttrykk. Eneste likhet er at begge er rene for overflødigheter.

PORSCHE 911? Fra denne vinkelen kan formen minne om en avrundet 911. Foto: Hyundai
PORSCHE 911? Fra denne vinkelen kan formen minne om en avrundet 911. Foto: Hyundai Vis mer

Lang akselavstand

Prophecy har fått en lang akselavstand, og hjulene er plassert ut i hvert sitt hjørne. Dette vil bli den nye standarden for elbiler som i fremtiden er laget som elbil fra bunnen av. Det er med andre ord en av fordelene ved å lage en elektrisk plattform i utgangspunktet.

Fordelen er naturligvis at det gir bedre innvendig plass, når hjulhusene ikke opptar mye plass der.

Samtidig gjør det jobben lettere med å skape et funksjonelt interiør, bedyrer Hyundai. De går faktisk så langt som å si at de med Prophecy har skapt noe tilnærmet den ultimate formen på en bil. Hekken skal være laget etter inspirasjon av bakenden på en båt. Så kan man jo spørre seg; hvorfor?

<strong>SPESIELL:</strong> Fra denne vinkelen minner den om lite annet enn seg selv. Foto: Hyundai
SPESIELL: Fra denne vinkelen minner den om lite annet enn seg selv. Foto: Hyundai Vis mer

Forklaringen

Det er naturligvis av helt forklarlige årsaker, noe som er langt viktigere på en elbil enn en bil med forbrenningsmotor. Jeg sikter naturligvis til aerodynamikken – luftmotstanden.

Målet har vært å få luften til å flyte like elegant over karosseriet på bilen som vann gjør over en rundt stein, forklares det.

Derfor er også glassene på frontlyktene integrert i karosseriformen, for ikke å skape brytninger. På konseptbilen har de ikke engang tatt seg bryet med å sette på utvendige speil, og det er heller ikke antydninger til kameraer, noe som naturligvis er nødt til å komme som forstyrrende elementer på et ellers rent karosseri.

Kaster rattet til fordel for joysticks

God på innsiden

Innvendig er det nærmest danseplass, med tanke på bilens utvendige størrelse. Hyundai forteller at de naturligvis går for fornybare materialer, og her er de veldig tydelig på at det vi ser er det vi kommer til å få i fremtiden.

I motsetning til en rekke andre produsenter, som har gått for plastmaterialer i form av resirkulerte plastflasker og annet, så forteller Hyundai at de har valgt blant annet ull.

Luftinntak helt nederst på dørene skal gi tilgang til en strøm av frisk luft, som forsvinner bakover i kupéen, og ut gjennom ventiler bak. Dette høres kanskje smart ut, noe det også er. Tilsvarende funksjoner finnes på nær sagt alle biler i dag, men det er i grunnen ansett som så naturlig at det ikke er satt opp på alle skrytelister. Volvo Amazon hadde til og med luker til å åpne og lukke manuelt nede ved sparkeplatene, i sin tid.

Hyundai har også kastet ut rattet for å få et ryddigere interiør. Det skaper større fleksibilitet, mener de, og har derfor satt inn ikke bare én, men to joysticks for i det hele tatt ha noe å kontrollere bilen med. Disse er plassert på det ene dørpanelet, og i midtkonsollen.

Hvorfor navnet Prophecy? Det er fordi det reflekterer hensikten med konseptbilen, ettersom det signaliserer muligheten for fremtiden, og de innovative løsningene morgendagens kunder av elbiler kan forvente seg – ifølge Hyundai.

<strong>FIRE SETER:</strong> Selvmordsdørene gjør det enkelt å vise konseptet, men de fleste slike løsninger er byttet ut til ordinære dører på produksjonsversjoene. Foto: Hyundai
FIRE SETER: Selvmordsdørene gjør det enkelt å vise konseptet, men de fleste slike løsninger er byttet ut til ordinære dører på produksjonsversjoene. Foto: Hyundai Vis mer

Hva drivlinjen vil bestå av får vi ikke vite, annet enn at den er en elbil. Vi vet ikke om den er en to- eller firehjulsdreven sak, ei heller hva slags batteri Hyundai ser for seg. Det er kanskje ikke så viktig heller, i all den tid vi ikke vet hvorvidt bilen noen gang kommer på markedet i sin nåværende form.

Men liker vi den? Absolutt!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer