Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Kia har allerede lang fartstid bak seg som elbilprodusent, og i Norge ruller det nå rundt over 30.000 helelektriske modeller fra koreanerne. Aller vanligst syn på veiene er Kia Soul, som med sine 23.919 eksemplarer faktisk er den sjette mest registrerte elbilen gjennom tidene her til lands, ifølge elbilstatistikk.no
Mest interesse akkurat nå, er det rundt SUV-en EV6, som dessverre er blant modellene som er rammet av den pågående brikkemangelen i bilbransjen, noe som gjør at potensielle eiere må smøre seg med ekstra mye tålmodighet før de mottar sin nye bil.
Kia er samtidig blant produsentene med de mest ambisiøse planene for overgangen til batterielektrisk bilpark, og lover at de skal ha hele 14 helelektriske modeller i porteføljen allerede i 2027. Det er i Europa Kia fokuserer mye av sin elbilsatsing, og fra 2025 skal dessuten mye av produksjon også foregå her.
Men før den tid, nærmere bestemt i 2023, kommer Kia med en svær elektrisk SUV som får navnet EV9.

Ioniq 5 mot Kia EV6: Se hvilken du bør velge
God plass og god rekkevidde
EV9 blir Kias første helelektriske SUV og et flaggskip for bilprodusenten i tiden som kommer. Kia bekrefter at bilen skal vises i første kvartal 2023, så i skrivende stund er den omtrent et halvår unna.
Kia EV9 blir en 7-seter med fem meter lengde, to meter bredde og 179 centimeter høyde. SUV-en vil trolig passe perfekt for familier som ønsker seg ekstra plass - og seter.
- Vi gleder oss til å kunne tilby en ekte SUV med god plass og god rekkevidde. Det er få konkurrenter i dette segmentet, og EV9 blir en av de første, og ikke minst en av de største, forklarer administrerende direktør Irene Solstad i Kia Bil Norge.
Hun legger ikke skjul på at hun har stor tro på denne modellen i det norske markedet. Naturlige konkurrenter blir Byd Tang, Hongqi E-HS9 og Nio ES8 - tre 7-setere vi nylig testet mot hverandre:
På sikt må nye EV9 også regne med å konkurrere om kundene med Skoda Vision 7S, som Elbil24 har skrever om her.
Med tanke på EV9s store størrelse kan det også tenkes at bilen kan bli et billigere alternativ til BMW iX og Tesla Model X Plaid.

Tre store kinesere i trippeltest: Spesielt én gir mye for pengene
Skiller seg ut i mengden
Utseendemessig skiller Kia EV9 seg virkelig fra den store hurven, og bilen kan minne om en blanding av Kia Soul og Hummer H2.
EV9 bygges, i likhet med Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, på E-GMP-plattformen til Hyundai, som her har fått strukket akselavstanden til hele 3,1 meter. Det er rundt 10 centimeter lenger enn på Ioniq 5, og 20 centimeter lenger enn på EV6.
Det sier noe om fleksibiliteten i denne plattformen, og sørger for god plass til batteripakke i bunnen og helt flatt gulv i kupeen - som dessuten blir meget romslig.
Stor innvendig skjerm
Kia har brukt over 44 måneder på å utvikle sitt nye flaggskip. I disse dager kjøres bilen gjennom en rekke tester i Korea. Kia opplyser at SUV-en får kjørt seg i bakker, tøft terreng og i tester hvor bilens vadehøyde utfordres og måles. Bilen skal også testes i forskjellige områder over hele verden.
EV9 vil få samme 800v system og rask lading som nevnte EV6 og Ioniq5. Prototypen, som Elbil24 altså fikk se tilbake i mars, benytter 22-tommer hjul. Den gang målte vi en bakkeklaring på mer enn 30 centimeter!
Les videre under bildene:
På innsiden har Kia i stor grad benyttet resirkulerbare og bærekraftige materialer. Gulvteppet skal for eksempel være vevd av resirkulert fiskegarn, og overflatene i setene kommer fra plastflasker.
Infotainment-skjermen er på hele 27 tommer og det aller meste av taket på konseptbilen er av glass. Bilen vil også få V2L (Vehicle to load) slik at du kan drive elektriske apparater med bilen, for eksempel når du overnatter ute i naturen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.