Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Kia e-Niro har vært en skult skatt i det norske elbilmarkedet. Ikke fordi den ikke har slått an, men fordi etterspørselen har vært større enn tilgangen. I den senere tid har dette bedret seg, men nå er e-Niro også blitt en eldre bil, samtidig som markedet har fått et langt større utvalg.
På Seoul Auto Show lanserer Kia nå en ny Kia Niro, både med hybrid drivlinje, men mest interessant for nordmenn; også som en fullelektrisk e-Niro.
Nå skal det sies at bilen er en oppgradert utgave av den eksisterende, og det er slettes ingen skam. Bilen er rimelig, romslig, og den yter bedre enn de fleste i denne klassen, med tanke på rekkevidde. Den nye vil etter alt å dømme kunne by på det samme.

Ny eller oppdatert?
For det blotte øyet kan bilen se helt ny ut, ettersom den deler få likheter med forgjengeren. Likevel er det «bare» en oppgradert modell, selv om bilen rett og slett bare har fått et nær helt nytt ytre og indre.
Utvendig har nye Niro fått samme designspråk som blant annet Kia Soul, med de tilsynelatende smale frontlyktene som visuelt går på tvers av hele bilen.
I virkeligheten har den også lamper helt ytterst på hver side.

TEST: Kia EV6 - sporty, stillegående og romslig så det holder
God på innsiden
Innvendig har det skjedd mye. Her er hele anordningen med dashbordet endret, og bilen har nå et brukergrensesnitt som mer er hentet fra EV6 enn fra sin forgjenger.
Dette løfter inntrykket av en moderne bil nærmest med et par tiår.
Nå har den stor skjerm foran rattet, i tillegg til en over midtkonsollen. Du har også fått det samme hjulet til å velge gir med som EV6. Dessverre har den også fått mye sort høyglans på en del detaljer, noe vi ikke har noe i en bil å gjøre. Det fremhever støv og fingermerker bedre enn noe annet, hvilket ikke er så delikat.

Resirkulering i stor stil
Utover dette har Kia valgt å holde tekniske spesifikasjoner tett til brystet, for vi vet lite om endringer rundt batteri, rekkevidde og motoriseringer. Derimot forteller de villig vekk at bilen har fått store mengder resirkulerte materialer, både innvendig og utvendig.
Eksempelvis er taktrekket laget av resirkulert veggtapet, mens seter har fått innslag av elementer hentet fra eukalyptusblader, mens lakken på enkelte deler av bilen er vannbasert, og fullstendig fri for benzener.
Den ladbare hybriden vil være mindre aktuell i Norge, men også her er det tatt smarte grep. Bilen har blant annet et såkalt Greenzone Drive Mode, der geolokasjon bestemmer når bilen automatisk går over til full elektrisk drift, eksempelvis i bysentrum og lignende.
Foreløpig er lite sagt om priser, modeller, utstyrsgrader og ankomst, annet enn at bilene skal dukke opp på markedet i løpet av 2022.
Da kommer den omtrent samtidig som minst 40 andre elbiler, så det står ikke lenger på utvalget, dersom du er ute etter en ny elbil. Lykke til!
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.