Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elektriske varebiler er i vinden som aldri før, og mer skal det bli. Foruten et fullstendig avgiftsfritak, som alle andre elbiler, får man også en støtte på inntil 50.000 kroner fra Enova på en god del varebiler. Men ikke alle, og her er en av dem.
For Kia har nå laget varebil av sin Kia e-Soul – med svært lang rekkevidde.
Denne klassifiseres som varebil klasse 1, og her er det ingen støtte å hente, foruten det ordinære avgifts- og momsfritaket.
Felles for mange av de elektriske varebilene som er på markedet er at rekkevidden er grei, men heller ikke mer enn grei. Veldig mange havner rundt 30-35 mil i praksis, og det på en god dag. Kia e-Soul med det største batteriet har en oppgitt rekkevidde på 452 kilometer, etter WLTP-standarden, og skiller seg med dette kraftig ut fra mengden.

Lang rekkevidde
At Kia nå har laget varebil av den er rett og slett for å lage en bil for den som skal frakte gods og trenger nettopp rekkevidden.
Før du registrerer bilen må du ta et valg om du ønsker å registrere den som personbil eller varebil. Dette lar seg gjøre fordi det ikke er noen avgiftsforskjeller, og fordi du har lov til å plukke setene ut av egen personbil.
Dersom du registrerer den som personbil har du når som helst mulighet for å plukke ut innredningen og bygge den tilbake til personbil uten å vise den for godkjenning.
Dersom du velger å registrere den som varebil klasse 1, vil du kunne dra nytte av parkering for elvarebiler i byen, du har mulighet for å kjøre i gågater for varelevering, og du har mulighet for å delta i kommunale andbudsrunder for oppdrag, og så videre. Her finnes det lokale varianter, så sjekk med din kommune for å være sikker.
Dersom du velger å registrere bilen som varebil, kan du fortsatt sette den tilbake til personbil, men dette innebærer en statusendring, og en tur innom en trafikkstasjon for å vise bilen.
Se flere bilder:
Lite å spare
Varebiler pleier som kjent å være rimeligere enn personbiler, nettopp fordi avgiften er lavere. Men ettersom både elektriske personbiler og varebiler er avgiftsfrie mister man prisfordelen ved kjøpe en elektrisk, spesielt en varebil som ikke får støtte.
I tillegg skal naturligvis Kia ha betalt for å bygge den om, noe som resulterer et flatt prispåslag på 14.375 kroner, sammenlignet med en Kie e-Soul som personbil.
Varebilen blir altså dyrere enn personbilen, men det er lite å snakke om for dem som faktisk trenger en liten varebil med lang rekkevidde.

Ny varebil med rask lading
God plass
Etter at bilen er bygget om til varebil, vil du ha et varerom som måler 90 cm i høyde, 95 cm i bredde på det smaleste og 119 cm på det bredeste. Lengden er ca 130 cm, avhengig av hvor du justerer skilleveggen. Den er nemlig fleksibel og justerbar, ettersom det ikke er noen krav om minimumslengder for hvor langt lasterommet må være. I den avfotograferte demobilen satt undertegnede i førersetet med dette så langt tilbake at jeg ikke nådde pedalene, og jeg er 176 centimeter lang.
Kia gjør også et poeng ut av at de er god plass til en Europall i lasterommet, men være da klar over at lastekanten i bakkant gjør det vanskelig å legge den inn med en lastetruck med gafler.
Skulle du ha behov for å laste lengre gjenstander, så har skilleveggen også en lasteluke i midten som gjør at listverk, ski, eller andre gjenstander kan stikkes gjennom veggen. Maksimal lengde blir da 228 centimeter.
Skulle lasterommet fortsatt være for lite, er Kia e-Soul som kjent godkjent for 100 imponerende kg taklast.
Kia e-Soul finnes med to alternative batteripakker, med henholdsvis 276 og 452 kilometer rekkevidde. Med minste batteripakke starter prisene på 319.900 kroner, mens utgaven med lengst rekkevidde starter på 365.900 kroner, for innstegsutgaven Classic. Du har nemlig tre versjoner å velge mellom - Classic, Active eller Exclusive.
I tillegg til disse prisene må du legge til 14.375 kroner for ombyggingen til varebil.
En varebil med lang rekkevidde og midterste utstyrspakke – Active – vil dermed koste deg 401.275 kroner, fiks ferdig.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.