Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Kia er eid av Hyundai Motor Group, og fulgte i forkant av lanseringen samme strategi med elbilen EV6 som Hyundai gjorde med sin Ioniq 5. Først kom noen mørke bilder som bare viste noen få detaljer, deretter kom de første bildene, tekniske detaljer, og nå er også prisene kommet på plass (se nederst i saken)
Og mye av det ser lovende ut. Her kan Kia raskt få en ny storselger denne høsten.

Forhåndstitt: Bli med Elbil24 på omvisning i nye Ioniq 5
Flere varianter
Bilen kommer i tre varianter, EV6, EV6 GT Line og EV6 GT. Det blir den første bilen fra Kia som er bygd på den ferske elbilplattformen E-GMP, som den for øvrig deler med nevnte Ioniq 5. Den blir også første bilen fra Kia som følger en ny designfilosofi og får ny Kia-logo.

E-GMP innebærer blant annet meget god akselavstand (her 2900 millimeter), samt støtte for 800V-lading. Vi har ikke fått bekreftet det fra Kia selv ennå, men ifølge andre kilder skal EV6 kunne lades med en effekt på inntil 232 kW på lynladestasjoner som tilbyr 800V-lading, for eksempel Ionity sine her i Norge. Det vil i tilfelle plassere den blant bilene som kan lades raskest på markedet.

Under optimale forhold skal du kunne klare 10 mil rekkevidde etter bare 4,5 minutter i en 800V-lader. Kia hevder videre at du skal kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent kapasitet på 18 minutter. Mer informasjon om batterialternativene lenger ned.
EV6 får også støtte for V2L-standarden, som betyr at den kan forsyne andre enheter med strøm, med en effekt på inntil 3,6 kW. Dermed kan den for eksempel lade andre elbiler og elsykler, eller gi strøm til elektriske apparater som kaffetrakter, vaffeljern og reise-TV når du tar deg en rast under norgesferien - eller fungere som «nødaggregat» til hus og hytte når strømmen går.

God rekkevidde, også i lavere temperaturer
EV6 og EV6 GT Line kan velges med bakhjulsdrift eller drift på alle fire hjulene og batteripakker på 58 eller 77,4 kWh. EV6 GT leveres kun med firehulsdrift og den største batteripakka.
Med den største batteripakka om bord, skal det være mulig å kjøre 510 kilometer mellom hver lading på 2WD-utgaven, målt etter WLTP-standarden. EV6 GT skal klare 405 kilometer.
Fra før vet vi at Hyundai og Kia er gode på rekkevidde i lave temperaturer. Takket være effektiv varmepumpeteknologi og regenerering under kjøring, lover Kia at rekkevidden ikke skal tape seg mer enn maks 20 prosent ved temperaturer på ned mot 7 grader.
Lynrask GT-utgave
Enkleste utgave av EV6 med bakhjulsdrift og den minste batteripakka, byr på en motorkraft tilsvarende 167 hestekrefter og dreiemoment på 350 Nm på bakhjulene.
GT-utgaven byr imidlertid på hele 584 hestekrefter og dreiemoment på 740 Nm fordelt på alle fire hjul. Det sørger for en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på anstendige 3,5 sekunder.
Romslig bil
EV6 måler 4680 millimeter i lengden, blir 1880 mm bred og 1550 millimeter høy. GT-varianten blir halvannen centimeter lengre og en centimeter bredere. Akselavstanden på 290 centimeter er den samme på begge utgavene.
Gulvet i kupeen blir helt flatt - siden batteripakken i sin helhet er montert under gulvet. Det gir bedre beinplass, samtidig som for- og baksetene kan plasseres på mange forskjellige måter.
Bagasjerommet er på romslige 520 liter, og i tillegg 2WD-utgavene en 52 liter «frunk» under panseret, som krymper til 20 liter på utgavene med drift på alle fire hjulene.
Alle utgaver skal kunne dra henger på inntil 1600 kilo, men dette krever mer enn 35 prosent igjen av batterikapasiteteten, får vi opplyst fra Kia.
Du finner flere data i tabellen nederst.

De nye familie-elbilene: Alt om taklast, bagasje og hengervekt
Fleksibelt og miljøvennlig
Kia understreker at de har tenkt miljøvennlige løsninger også i valg av materialer, blant annet er setene i hovedsak laget av resirkulert plast. De ser ut til å bli like fleksible som på Ioniq 5, med blant annet liggestol-funksjon og mulighet for å justere baksetene i lengderetningen for å frigjøre enda mer plass i bagasjerommet.

Som på Ioniq 5 sitter det to 12-tommer skjermer ved siden av hverandre i fronten, den ene bak rattet med visning av alle de viktige instrumentene, mens infotainment-delen er forbeholdt skjermen over midtkonsollen. Skjermene er svakt buet.

I tillegg skal viktig info under kjøring projiseres rett på frontvinduet i førerens synsfelt. Programvareoppdateringer skal kunne lastes ned direkte (OTA).

Videre kommer EV6 med en rekke sikkerhetsfunksjoner, inkludert flere forskjellige førerassistenter, deriblant filskiftevarsel og filskiftassistanse, blindsonevarsel, samt farts- og avstandholder til bilen foran. Du kan også parkere bilen og hente bilen fra parkeringsplassen via nøkkelen, uten at du selv sitter ved rattet.
Kommer til høsten
Kia opplyser at EV6 skal bygges i Sør-Korea.
OPPDATERT 23.4: I neste uke åpner Kia muligheten for å sette seg på reservasjonsliste og skrive kontrakt på EV6. De første bilene er vantet utlevert i 4. kvartal (okt-des) for EV6 Exclusive og EV6 GT-Line, mens EV6 GT ikke vil være i Norge før 4. kvartal i 2022.
Prisene på de tre utgavene er imidlertid klare:
EV6 Exclusive: 469.900,-
EV6 GT-Line: 529.900,-
EV6 GT: 599.900,-
I tillegg vil kundene få med et 12 måneders abonnement på Kia Charge og Ionity, som blant annet betyr at du kan lade på norske Ionity-stasjoner for 1,65 kroner pr kW. Til sammenligning tar Ionity 8,40 kroner pr kW for ikke-abonnenter.
Kia bekrefter samtidig at bilene kommer med 7 års garanti, eller 150.000 kilometer (det som kommer først).

Mercedes' nye flaggskip får 77 tommers skjerm og viruskontroll
Veien videre for Kia
Nylig bekreftet Kia at alle de nye dedikerte elbilene fra Kia vil starte med prefikset «EV», som ganske enkelt står for «electric vehicle». Nummeret som følger viser dens posisjon i rangen av elbiler.
Med andre ord kan det fort dukke opp modeller som EV4 og EV5. Kia har nemlig lovet hele 11 nye elbiler innen fem år, hvorav sju vil bli bygd på E-GMP-plattformen.
Foreløpige data Kia EV6
Spesifikasjoner | Kia EV6 2WD standard range | Kia EV6 2WD Long Range | Kia EV6 4WD standard range | Kia EV6 4WD long range | Kia EV6 GT |
Motor: | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk |
Effekt: | 125 kW / 168 HK | 168 kW / 225 HK | 173 kW / 231 HK | 239 kW / 320 HK | 430 kW / 584 HK |
Maks dreiemoment | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm | 605 Nm | 740 Nm |
Hjuldrift | Bakhjul | Bakhjul | Alle fire hjul | Alle fire hjul | Alle fire hjul |
Toppfart | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent | 260 km/t |
0-100 km/t | Ukjent | Ukjent | 6,2 sekunder | 5,2 sekunder | 3,5 sekunder |
Batterikapasitet | 58 kWh | 77,4 kWh | 58 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Ladehastighet maks | 232(?) kW | 232(?) kW | 232(?) kW | 232(?) kW | 232(?) kW |
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) | Ukjent | 510 Km | Ukjent | Ukjent | 405 km |
Varmepumpe | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lengde | 4680 mm | 4680 mm | 4680 mm | 4680 mm | 4695 mm |
Bredde | 1880 mm | 1880 mm | 1880 mm | 1880 mm | 1890 mm |
Høyde | 1550 mm | 1550 mm | 1550 mm | 1550 mm | 1545 mm |
Vekt | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent |
Akselavstand | 2900 mm | 2900 mm | 2900 mm | 2900 mm | 2900 mm |
Bakkeklaring | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent |
Bagasjeromsvolum | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter |
Hengervekt | 1600 kilo | 1600 kilo | 1600 kilo | 1600 kilo | 1600 kilo |
Taklast | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent |
Garanti | 7 år | 7 år | 7 år | 7 år | 7 år |
Batterigaranti | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) |
Pris fra: | Ukjent pr 30.3.2021 | Ukjent pr 30.3.2021 | Ukjent pr 30.3.2021 | Ukjent pr 30.3.2021 | Ukjent pr 30.3.2021 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.