Elbil:

Kia EV9 leder an et rush av elbiler

For hva sier du til en stor SUV med lang rekkevidde og lynrask lading?

STOR: Nær fem meter lang, og med over tre meter akselavstand. Foto: Produsenten
STOR: Nær fem meter lang, og med over tre meter akselavstand. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Hyundai-konsernet, som står for merkene Hyundai, Ioniq og Kia, har trykket virkelig hardt på gasspedalen i utviklingen av elbiler. På den pågående bilmessen i Los Angeles lanseres det nå en ny konseptbil av Kia EV9, en stor SUV som også kommer som produksjonsmodell noe senere.

Kia EV9 er en bil som er farlig nær fem meter i lengde, noe som vitner om en diger bil. Den vil i så måte havne i samme klasse som BMW iX, Tesla Model X, Hongqi E-HS9 og tildels BYD Tang og Nio ES8.

Og om bilen blir lang, kan det samme sies om akselavstanden, som er oppgitt til 3,1 meter.

Dette vitner om at Kia har prioritert god plass, som et av salgsargumentene, for jo lenger fra hverandre akslingene havner, jo større boltringsplass innvendig. Og bare så det er sagt, Kia EV9 blir selvfølgelig en ren batterielektrisk elbil, samtidig som vi må påpeke at bilen det her vises bilder av er konseptversjonen, der strikken ofte er strukket litt lenger.

FUTURISK: Så gjenstår det å se når den kommer på markedet. Foto: Produsenten
FUTURISK: Så gjenstår det å se når den kommer på markedet. Foto: Produsenten Vis mer

Hemmelighetsfulle

Som vanlig i en så tidlig fase, er det lite Kia ønsker å dele, annet enn å vise en konseptbil. Vi kan ikke stole fullt og helt på at dette er den endelige desingen, verken utvendig eller innvendig. Noen signaler kan vi likevel tolke, og Kia trekker frem bakre takstolpe, d-stolpen, som innovativ, ettersom den slipper gjennom lys. Denne er ofte mer et objekt som hindrer utsyn bakover, men den er likevel et nødvendig onde for konstruksjonen sin del.

Kia trekker frem at den nå slipper gjennom dagslys, og at man kan se ut av den.

Utvendig har Kia også tatt i bruk alskens nye lysteknologier, og for fotografen er det satt på fire 22-toms hjul. Dette begynner etter hvert å bli ganske vanlig, så se ikke bort fra at det kan bli tilgjengelig også når bilen kommer på markedet.

Ryddig

Innvendig er det særdeles ryddig, og vi håper virkelig Kia holder på denne profilen, også på produksjonsmodellen. Materialene ser ut til å være de typiske resirkulerte plastmaterialet, som er dundrende godt når det er gjort riktig. I senter på dashbordet har de plassert en 27-toms bred skjerm. Dette er særdeles bredt, men tross heftige mål som 27 tommer er den ikke så høy, og skjermflaten blir dermed ikke så stor som antall tommer skulle tilsi. Med tanke på de få fysiske knappene er det tydelig at Kia har tenkt å legge så mange funksjoner som mulig inn i den elektroniske arkitekturen, et løp vi til nå har sett i full blomst fra blant annet Tesla.

Både Kia og Hyundai er flinke til å finne frem de praktiske løsningene i bilene sine – så også her.

Bilen skal ha tre forskjellige modus, der «Active Mode» gjelder mens bilen er i bevegelse. Da har du normale sete og sitteposisjoner, mens du i «Pause Mode» har forstoler som snus rundt. Ettersom bilen har tre seterader, og altså er en syvseter, legges midterste seterad ned til et bord. Dermed kan man sitte i tredje rad og i forstolene mot hverandre, med et lounge-bord i midten.

Det tredje er «Enjoy Mode», der dørene åpnes, og bilen nærmest kan brukes som en slags pergola med sittegruppe under, der bilen er pergolaen, og setene utgjør sittegruppen. Fantiasien har ingen grenser sies det.

Lite detaljer

Kia er knappe rundt teknologien, men trekker frem at bilen skal kunne lades med 350 kW på det meste. Ingen andre biler har til nå lovet så høy ladeeffekt, selv om det i en periode ble sagt at Porsche Taycan skulle kunne ta imot såpass mye. Det ble aldri sagt av Porsche selv, men noen litt for smarte hoder la sammen 1 og 1, og fikk tre, da Ionity kom med 350kilowatts ladere samtidig som Taycan ble lansert med 800V lading.

Kia sier at de skal kunne lade med såpass høy effekt, og de eneste som per nå – i stor stil – kan levere så høy ladeeffekt er nettopp Ionity, som Kia er en del av.

Kia sier derimot ingenting om batteriteknologi, kapasiteter, eller annet. Det eneste de nevner i så måte er rekkevidden, som anslås til over 300 miles. I kilometer tilsvarer det over 48 mil. La oss tippe de bikker 50 innen de kommer på markedet. Når? Nei, det sier Kia heller ingen ting om.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer