(Elbil24):
Hvis du er av typen som tenker «Jo flere skjermer- jo bedre», så kan bilprodusenten Kia ha laget bilen for deg.
På bilmessen i Genève viste de nemlig fram sin splitter nye, og aller første, konseptbil; Kia Imagine.

Skal fange hjertet
Med Imagine vil Kia at du skal få et spennende forhold til bilen din, og ikke bare det, de vil også at pulsen skal bli litt høyere.
– Bildesign handler om å fange hjertet, og få det til å slå litt raskere, sa Gregory Guillaume, visepresident for design i Kia Motors Europe på messen.
Guillame mener at litt høyere puls ikke bare skal gjelde for biler med en rusende motor.
– Vi mener at det ikke finnes noe grunn til at det skal være noe annerledes bare fordi bilen er elektrisk. Det er derfor vårt elektriske konsept er bygget for å, ikke bare høyne pulsen, men også vise vår emosjonelle tilnærming til elektrifisering.

Får 45 mil rekkevidde, og kommer allerede i april
Skjerm på skjerm … på skjerm
Om det emosjonelle er grunnen til bilens dashbord vites ikke, men at de har lagt sin elektriske sjel i det skal ingen ta ifra de. Bilen har nemlig hele 21 høyoppløselige LCD-skjermer som fyller bilens dashbord.
Og ja, 21 er mange, for eksempel sammenliknet med Byton M-Byte som har sju total i bilen.
Produsenten har dandert skjermene i en slags kurve foran fører og passasjer, og skal gi informasjon om bilens batterikapasitet og annen nyttig informasjon.
Men om dette er praktisk eller ikke, er ikke vår mann i Genève, Fred Magne Skillebæk, så sikker på.
– Det er mange måter å løse informasjonen på. Dette tviler jeg på kommer til å bli en trend, og vil slik jeg ser det glimre med sitt fravær på en produksjonsmodell, sier han.

Crossover, eller?
Kia har fra før folkebilen Kia Soul, som nylig kom med lengre rekkevidde. I løpet av året kommer også Kia e-Niro. Imagine skiller seg ganske så mye fra produsentens andre modeller.
Imagine skal, ifølge produsenten, ikke tilhøre noe spesifikt segment, men vil av mange kalles en crossover. Likevel er taket kanskje noe lavere, og selve bilen er også lavere enn de tradisjonelle crossover-modellene.

Bilen har tradisjonelle dører foran og bakovervendte dører bak. Innsida er romslig, og konseptversjonen har også et fargevalg som gir den et luksuriøst preg. Om dette vil se likt ut på en eventuell produksjonsmodell er usikkert.
Ytelse og motor?
Produsenten vil foreløpig ikke si noe om verken motor eller antatt rekkevidde.
Det eneste de har sagt er at den er bruker en kompakt drivlinje, med en induksjons-ladbar batteripakke.
I tillegg skal mangelen på en tradisjonell motor gi mer bagasjeplass både foran og bak, som på for eksempel Tesla sine modeller.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.