Prøvekjøring: Kia EV9 GT-line

Kias nye kjempe blir lagt merke til

Det er ingen tvil om at den nye SUV-en EV9 er et blikkfang. Gledelig nok er den like spennende på innsiden.

Foto: Steinar André Danielsen.
Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Kia hadde stor suksess med den forrige elektriske modellen de lanserte i Norge. SUV-en EV6 ble kåret til Årets bil i Europa og er i skrivende stund registrert i 4830 eksemplarer her til lands.

Nå kommer Kias andre modell produsert på elbilplattformen E-GMP; en langt større SUV med modellnavnet EV9. Der EV6 har typiske elbil-linjer, skiller EV9 seg ut med sin mer markante og røffe design. SUV-profilen er tøffere og om Kia hadde som mål at folk skal snu seg etter den på gata, er det mye som tyder på at de har truffet.

Kia EV9 er en så stor og interessant SUV at den vekker interessen både hos storfamilier og tyske premiumbil-eiere. Elbil24 kjenner til kunder som melder overgang fra kjente og etablerte tyske modeller for nettopp EV9.

Utgaver

Nye Kia EV9 er en stor SUV som måler 5 meter og 1 centimeter i lengden. Modellen er 1,98 meter bred og 1,78 meter høy om du medregner takrailsene som utgjør 3 centimeter.

Modellen er bygd på Kiads modulbaserte elbilplattform E-GMP og har lang akselavstand (3,1 meter) og flatt gulv. Dermed får du god innvendig plass. Videre har du tre seterader og kan velge mellom 6- eller 7-seter.

Den første utgaven som kommer til Norge er GT-line. Denne har firehjulsdrift og en netto batteripakke på 99,8 kWh. Med 384 hestekrefter skal EV9 GT-line gjøre unna 0-100 km/t-sprinten på 5,3 sekunder, en høyst respektabel tid for en så stor bil. WLTP-rekkevidden oppgis til 505 kilometer.

Kia EV9 kan også leveres med bakhjulsdrift, men det er foreløpig ikke klart eksakt når denne kommer til Norge. Den bakhjulsdrevne utgaven kommer med én motor på 150 kW og 247 hestekrefter og vil ikke være like kraftig som den firehjulsdrevne. 0-100 km/t-sprinten tilbakelegges på 9,4 sekunder, men til gjengjeld får du lengre rekkevidde (541 kilometer.)

Det interessante med en bakhjulsdreven EV9 er at den vil bli tilgjengelig for en lavere pris, men denne er foreløpig ukjent. I 2025 kommer verstingutgaven Kia EV9 GT (ikke GT-line), men det er ennå lenge til.

Derfor konsentrerer vi oss heller om Kia EV9 GT-line 6-seter, som er modellen vi nå har prøvekjørt. Slik ser den ut utvendig:

Kongen på haugen

Når vi setter oss inn i EV9 har vi tre måter å starte bilen på; den tradisjonelle startknappen, telefonen eller ved hjelp av fingeravtrykk.

Sistnevnte var ikke tilgjengelig for oss i denne omgang, men er en kul løsning som garantert blir godt mottatt av eierne. Her ser du bilde av fingeravtrykk-leseren:

Den lille, sorte knappen til venstre for "AutoHold" er fingeravtrykkleseren i EV9. Har du lagt inn fingeravtrykket ditt, kan du legge fingeren her og starte bilen. Foto: Steinar André Danielsen.
Den lille, sorte knappen til venstre for "AutoHold" er fingeravtrykkleseren i EV9. Har du lagt inn fingeravtrykket ditt, kan du legge fingeren her og starte bilen. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Vi legger fort merke til hvor god oversikt du har i førersetet. Du sitter høyt og med god utsikt alle veier. Som kongen på haugen. Kupeen oppleves umiddelbart romslig og de store speilene gir god utsikt bakover. Panoramaglasstaket - som er et tilvalg - kommer i to deler og gir godt med lys. Glasstaket kan forresten dekkes til med taktrekk.

Alle setene er i vegansk skinn og veldig behagelige. Forsetene kan justeres ned til hver minste detalj, og nakkeputene er er komfortable. Disse er Kia stolte av - med god grunn.

Både setene og rattet kan justeres elektronisk, og i GT-line-versjonen som vi kjører får du både varme og kjøling i de fire fremste setene. Førersetet har dessuten massasje, noe som er positivt. Likevel er vi mer skuffet over at passasjersetet foran - og helst også kapteinstolene på andre rad - kommer uten massasjer.

Med seter og ratt riktig innstilt ruller vi EV9 ut på veien. Vi kan velge mellom kjøremodusene Eco, Normal, Sport og My Drive. I tillegg har EV9 tre terrengmoduser for snø, gjørme og sand. Med en så stor bil er det spennende å kjenne på støynivået. Det er nok litt høyere enn hos andre ferske SUV-er som Xpeng G9 og Mercedes-Benz EQE SUV, men annet er ikke å forvente. Karosseriet er ikke det mest aerodynamiske og det lille ekstra man må tale av vindstøy, får man igjen i gleden av et robust design.

Mindre gledelig er det at EV9 kommer uten luftfjæring. For noen har dette null å si, for andre har det mye å si. Derfor er det synd at EV9 - uansett versjon og konfigurasjon - ikke har mulighet for dette. Det økonomiske aspektet veier nok tungt her.

Ute på veien legger vi merke til at hastighetsvarselet fungerer som det skal i EV9. Nei, vi kjører ikke for fort, men det skjer iblant at vi bikker fartsgrensen ved akselerasjon. Heldigvis kan man skru av hastighetsvarselet med noen få tastetrykk. Kia lover dessuten av de vil komme med én hurtigtast for denne funksjonen. Dette vil glede mange.

Oppmerksomhet-sensoren som er plassert på toppen av rattet er hakket for aggressiv for vår smak. Du kan knapt se på berøringsskjermen uten at den minner deg om å feste blikket på veien. Også denne sensoren kan skrus av, og det velger vi å gjøre en knapp halvtime inn i kjøreturen. Selv med sensoren avskrudd kommer det innimellom et kaffepause-varsel som irriterende nok plinger konstant i sikkert 30 sekunder, uten at vi helt ble klok på hva som trigget den. Her regner vi med at det finnes - eller vil komme - en justering.

Den adaptive cruisekontrollen fungerer stort sett godt, men den er litt for opptatt av bilen foran. Dersom du har stilt inn en høyere fart enn hva trafikken foran holder, akselerer bilen i svingene. Dette fordi den mister bilen foran av syne når vinkelen blir for spiss.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Elbil24's Fred Magne Skillebæk møter Tommy Wahlstrøm fra Vi Bilägare. Tema: Pling-pling. Vis mer

Luksus på andre seterad

Et av høydepunktene med nye EV9 GT-line er den den komfortable reisen på andre rad. Vi kjører som sagt en 6-seter med setene fordelt på tre rader med to seter per rad.

På den midterste raden finner vi to behagelige kapteinstoler. Beltene er festet i setet, slik at du kan lene deg maks bakover uten at beltet er til hinder. Har du planer om å reise fire voksne personer på fjellet, er det vanskelig å finne en bil som er mye mer behagelig. Hvert fall til prisen. Her kan samtlige tre passasjerer lene seg bakover og kjøre business til hytta.

Kapteinstolene kan dessuten snus rundt. Du kan med andre ord danne en liten lounge for fire personer hvor man sitter to mot to. Her mener vi imidlertid at det blir for trang benplass til at det er komfortabelt for voksne.

Mer gunstige er kapteinstolene dersom du har små barn eller eldre om bord. Setene kan snus slik at de peker mot sidedøra. Det gjør det lettere å hjelpe eldre inn og ut av bilen, enten du er familie eller taxisjåfør. Du kommer også mye lettere til barnestolen, ettersom setet kan snus akkurat som du vil. Sånn sett er løsningen smått genial. EV9 kommer med fire Isofix-punkter fordelt på andre og tredje seterad.

Helt bakerst har du helt grei plass og kan med nød sitte der som voksen. Kia fortjener ros for at de har sørget for koppholdere og USB-C-porter til samtlige passasjerer. Litt klønete er det at koppholderne bakerst er innfelt i armlenet, slik at du ikke kan lene armen der om brusflaska har tatt plass. Men det er bedre å ha muligheten til å velge enn ikke.

Sist, men ikke minst: Du har elektronisk justering av seteryggene på bakerste rad. Det er midt i blinken, for om bagasjerommet ikke er fullastet, er det deilig å lene seg litt bakover.

Bagasjerom og last

Det fine med en så stor bil som EV9 er at du kan laste den både full og tung. Modellen er markedsledende på både hengervekt og taklast, og kan trekke inntil 2500 kilo og ha 100 kilo på taket. Når du kobler på hengeren justeres forresten høyden på bilen.

Under panseret finner du en frunk som rommer 52 liter. Dermed har du plass til både ladekabler og handleposer. Plass har du også nok av om du ikke trenger den bakerste seteraden. Med den nedfelt åpenbarer det seg et bagasjerom på hele 828 liter.

Trenger du heller ikke kapteinstolene på andre seterad, kan du fylle opp hele 2400 liter. Eller du kan bruke plassen som seng. Kia kommer med spesiallaget madrass og lystette gardiner for å gi deg best mulig camping-opplevelse.

Nå lurer du kanskje på hvor god plass det er i bagasjerommet om du trenger alle 6 eller 7 setene? Svaret er 312 liter på 6-seteren og 333 liter på 7-seteren.

Interiør og praktiske løsninger

Kjøreturen vår går fra Lørenskog til Hemsedal, så temperaturen ute strekker seg fra null grader til ni kuldegrader. Da er det supert av EV9 kommer med to klima-panel. Dermed kan du stille inn én temperatur for førermiljøet og én for baksetet.

Kia har gått for den stadig mer populære skjermplanke-løsningen, eller en tredelt panoramaskjerm, om du vil. Dermed har du sammenhengende skjermer som strekker seg fra foran rattet og bort til og med midtkonsollen. Inndelingen er som følger; et kombiinstrument på 12,3 tommer foran føreren, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en 5,1-tommers skjerm med informasjon om seter og oppvarming. Sistnevnte er plassert mellom de to store skjermene, og blir dermed litt borte bak rattet. Det har minimalt å si, men som fører må du altså lene deg litt frem for å se informasjonen. EV9 kommer forresten med et praktisk og godt løst head up-display som viser hatighet, gjennomsnittsfart og navigasjonsinfo.

Tilbake til infotainmentskjermen. Den er responsiv og rask med mange ikoner og menyvalg. Her sitter vi imidlertid igjen med følelsen av et litt uferdig produkt. Alle symboler og ikoner er i svart/hvitt og dermed veldig vanskelig å skille om du ikke husker menyen utenat. Vi sliter rett og slett med å manøvrere oss frem samtidig som vi kjører. Her mener vi løsningen er å skille symbolene med farger. Nå er menyen for ensformig.

I tillegg er ikke layouten den beste. Enkelte steder brekker tittelen, som her på «Førerassistanse»:

ENSFORMIG: Her ser du hvordan de ulike menyvalgene er vanskelig å skille. Legg også merke til hvordan "e"-en havner på ny linje i "Førerassistanse"-symbolet. Foto: Steinar André Danielsen.
ENSFORMIG: Her ser du hvordan de ulike menyvalgene er vanskelig å skille. Legg også merke til hvordan "e"-en havner på ny linje i "Førerassistanse"-symbolet. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Når vi først er inne på layout og grafikk; det er skuffende kvalitet på kartet. Vi tar forbehold om at Kia gjør endringer her, men i skrivende stund er det en lang vei å gå til kvaliteten hos for eksempel Tesla. Eller den nye Google-løsningen til Volvo, som altså blir tilgjengelig på den kommende EV9-konkurrenten Volvo EX90.

Hvorvidt EV9-kundene noen gang får bedre menyvalg og kart, gjenstår å se. Men Kia lover at stemmestyringen skal bli bedre. Og det bør være enkelt å få til, for stemmestyring-funksjonen som sitter i bilen nå er ikke annet enn håpløs. Den skjønner ingen enkle instruksjoner og viser i stedet til sin egen, lille liste med ferdig utarbeidete kommandoer. Det er lettere å trykke seg frem enn å belage seg på stemmestyringen.

Kia EV9 kommer med Apple CarPlay og Android Auto som standard. Enn så lenge må man koble til med kabel, noe som er litt gammeldags for en elbil som vil være ny i 2024. Også her lover Kia at en løsning er på vei - da i form av trådløs tilkobling. Med bruk av Apple CarPlay/Android Auto vil man kamuflere manglene ved Kias eget infotainment-design.

Nå har vi vært negative lenge nok, for EV9 er tross alt en flott bil med mange praktiske løsninger. Bilvaskmodus er blant dem. Her kan enkelt trykke på Bilvaskmodus-symbolet, så feller bilen inn speilene og låser dørene. Også rekken med knapper i midtkonsollen rett under berøringsskjermen er et positivt bekjentskap. Løsningen er dessuten norskutviklet. Se bilde i galleriet under.

Også lydanlegget fra Meridian faller i smak. Her får du 14 høyttalere, en ekstern forsterker og god lyd.

Rekkevidde og lading

Kia EV9 har, som nevnt tidligere i artikkelen, et robust utseende. Modellen er firkantet og har ikke de mest aerodynamiske linjene, men luftmotstandskoeffisienten på 0,28 er likevel innenfor. Kia har blant annet plassert lameller i fronten på bilen som åpner seg i fart og slipper luft innunder bilen for å minske luftmotstanden.

Hva da med forbruket? Kia oppgir det til å være 2,28 kWh per mil, da beregnet etter WLTP-standarden, hvor testene gjennomføres i 23 varmegrader. Vår prøvekjøring ble gjennomført i noen små minusgrader, men vi registrerte likevel et forbruk på pluss/minus 2,0 kWh på etapper med nøytral profil. Vi hadde blant annet en etappe hvor vi brukte 35 prosent av batteriet på å kjøre 17,3 mil. Det tilsvarer 49,4 mil på fullt batteri. Her lå temperaturen mellom null og tre minusgrader og gjennomsnittsfarten var 65 km/t. Kia EV9 GT-line, som vi kjørte, har en oppgitt rekkevidde på 50,5 mil (i 23 varmegrader).

Vi må selvsagt presisere at dette på langt nær var en fullverdig rekkeviddetest. Det vil vi komme tilbake med om ikke lenge. Det samme gjelder for lading.

Kia EV9 kommer med 800V hurtiglading og en maksimal ladeeffekt på 210 kW. Kia opplyser at det skal være mulig å lade inntil 249 kilometer på 15 minutter.

Vi var flere i følge som ladet EV9 på turen til Hemsedal. Noen forvarmet batteriet, andre ikke. Her så vi stor forskjell i ladehastighet. Forvarmingen kan aktiveres ved å velge gitt ladestasjon, slik at bilen selv står for planleggingen, eller ved å skru den på og selv stå for timingen. Vi noterte et eksempel hvor en EV9 med forvarmet batteri ladet med en effekt på 175 kW ved 75 prosent state of charge, mens en EV9 uten forvarmet batteri måtte nøye seg med 50-60 kW. Her tar vi forbehold om at det kan ha vært noe galt med den ene laderen, men vi tror ikke det.

Ellers er det verdt å nevne at EV9 blir Kias første bil med Plug & Charge, og at modellen er tilgjengelig med både Vehicle to load (V2L) og Vehicle to grid (V2G). Førstnevnte gjør det mulig å overføre strøm til andre gjenstander, mens sistnevnte muliggjør å gi energi tilbake til strømnettet.

Pris, levering og kunder

Som nevnt innledningsvis er det vår testbil EV9 GT-line som først gjøres tilgjengelig for norske kunder. Den har en startpris på 899.900 kroner. Ønsker du 6-seteren, som byr på en mer luksuriøs følelse på andre seterad, må du ut med 20.000 kroner ekstra. Panoramaglasstaket kan velges for 19.900 kroner, mens hengerfeste koster 17.900 kroner - eller 31.900 kroner for det som er elektrisk innsvingbart.

Vår testbil var naturligvis utstyrt med vinterhjul. Det kan du få med for 47.000 kroner. Legger du til at metallic lakk koster 8900 kroner og matt lakk 22.500 kroner, skjønner du at det er lett å runde millionen før du har dratt kortet.

Da er det på sin plass å spørre seg hvem bilen passer for. Det åpenbare er storfamilier med romslig lommebok. EV9 vil passe perfekt for aktive familier som trenger god plass og som trives i bilen. For flere vil dette være drømmebilen. Her er det lett å trives for alle og enhver.

Derfor er EV9 også en modell som vil tiltrekke seg kunder som nødvendigvis ikke trenger all plassen, men som trives i store SUV-er og som gjerne betaler godt for litt ekstra luksus og en bil du legger merke til.

I så fall er det på sin plass å spørre seg om EV9 er en premiumbil eller ikke. Selv omtaler ikke Kia modellen som premium. Diskusjonen er vanskelig og begrepet har nok blitt litt vannet ut over tid. Det enkleste svaret er at Kia EV9 - før eventuelle endringer gjøres - ligger bak SUV-konkurrenter som BMW og Mercedes-Benz når det kommer til skjerm, stemmestyring og diverse teknologiske funksjoner.

Fordelen til Kia er at den store plassen og de tre seteradene gir dem et lite fortrinn mot konkurrenter som Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes-Benz EQE SUV og Xpeng G9, om plass er viktigst. Langt mer spennende blir uansett konkurransen når EV9s største konkurrent står klar til året i Volvo EX90.

Kia EV9 GT-line:

Spesifikasjoner Kia EV9 GT-line
Motor:2x elektrisk
Effekt:283 kW / 384 hk.
Dreiemoment:700 Nm.
Batteri:Lithium-ion
Batterikapasitet:99,8 kWh
Hurtiglading:210 kW
Ombordlader:11 kW
0-100 km/t:5,3 sek.
Toppfart:200 km/t
Oppgitt forbruk:2,28 kWh per mil
Rekkevidde (WLTP):505 km.
L x B x H (cm..):501 x 198 x 178 *
Akselavstand:3,1 meter
Bakkeklaring:17,7 cm
Egenvekt:2569 kg
Tillatt totalvekt:3047 kg
Nyttelast:478 kg
Bagasjerom:312 / 333 / 828 liter **
Frunk:52 liter
Hengervekt:2500 kg
Taklast:100 kg
Dekk285/45 R21
Bilgaranti:7 år / 150.000 km ***
Batterigaranti:7 år 150.000 km
Pris fra:899.900 kr.

*Inkluderer takrails på 3 cm. **312 og 333 liter som hhv. 7- og 6-seter. 828 liter med bakerste seterad nedlagt. ***Lakkgaranti er 5 år / 150.000 km.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.