Ny el-varebil i 2019:

Kinesisk el-varebil til Norge

Langt billigere enn konkurrentene.

NY VAREBIL: Denne elektriske varebilen kommer på norske veier på nyåret. Foto: RSA
NY VAREBIL: Denne elektriske varebilen kommer på norske veier på nyåret. Foto: RSAVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Den kinesiske elvarebilen EV80 fra det kinesiske merket SAIC Maxus vil være å se på norske veier om kort tid.

Bilimportøren RSA har inngått et samarbeid med den kinesiske bilprodusenten SAIC om å importere biler fra deres varebilmerke Maxus i åra som kommer, skriver Bilnytt.no.

RSA, som fra før er importør av blant annet bilmerkene Suzuki og Isuzu, planlegger å rendyrke Maxus som et helelektrisk varebilmerke i Norge. Maxus har nemlig også forbrenningsbiler på andre markeder.

FORNØYD: Forretningsutvikler i RSA, Espen Kristoffersen. Foto: RSA
FORNØYD: Forretningsutvikler i RSA, Espen Kristoffersen. Foto: RSA Vis mer

Posten har bestilt

I første omgang er det altså den helelektriske varebilen Maxus EV80 som kommer til norske forhandlere.

Bilen er prissatt av RSA fra 499.900 til 549 900 kroner, et godt stykke under prisene på sammenliknbare modeller som Mercedes-Benz eSprinter og Volkswagen e-Crafter. Sistnevnte har en startpris på i overkant av 638 000 kroner.

Posten Norge har i vår testet ut en Maxus EV80, og på bakgrunn av det bestilt tre biler som skal settes i drift i januar, forteller forretningsutvikler i RSA, Espen Kristoffersen til Elbil24

– Bilene skal pilottestes på tre ulike ruter fra januar, og dersom bilen fungerer som forventet, så vil de trolig legge inn en bestilling.

– Men hva slags volum det dreier seg om, blir opp til posten, sier Kristoffersen til Elbil24.

Vil selge 300 til 400 biler

De to første bilene skal allerede være på norsk jord, men den offisielle lanseringen vil først skje i februar 2019.

I første omgang skal alle RSAs elleve egeneide forhandlere i Norge bli Maxus-forhandler, men RSA utelukker ikke flere forhandlere i fremtiden.

Målet er å selge mellom 300 og 400 biler det første året.

– Vi har ingen begrensninger på antall biler, så vi har mulighet til å levere. Bilene er også konkurransedyktige mot dieselbiler i samme klasse, så det vil også være kostnadseffektivt å velge denne varebilen.

RSA vil i første omgang importere EV80, men det kan bli flere.

– Om et snaut år kommer det to litt mindre varebiler, og dersom det kommer flere biler under samme merke, så vil vi selvsagt se på disse også, sier Kristoffersen.