Bilsalget:

Kinesisk elbil-flopp?

Mange merker, som knapt selger. Har kineserne floppet fullstendig? Se de grufulle tallene.

BESTSELGER: MG4 er norges mest solgte elbil fra Kina hittil i år. Foto: Fred Magne Skillebæk
BESTSELGER: MG4 er norges mest solgte elbil fra Kina hittil i år. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

(Elbil24): Ikke i noe annet land i Europa finnes det flere kinesiske bilmerker representert på markedet enn i Norge. Om vi teller, så er det så langt i år registrert tretten forskjellige bilmerker i Norge, der alle ønsker å komme til «the land of EVs» for å finne lykken.

Noen av merkene har funnet veien til Norge på egenhånd, mens andre merker er blitt hentet av norske importører som ønsker flere bein å stå på.

Felles for så godt som alle merkene er at de foreløpig ikke ser ut til å ha funnet den store lykken, men det finnes unntak.

Når vi snakker om de typiske kinesiske merkene, så tenker vi først og fremst på de merkene som har sitt opphav i Kina. Ikke på Volvo og Polestar, eksempelvis, som er svenske merkevarer som er blitt kjøpt opp av kinesiske selskaper. I dette tilfellet Geely-gruppen. Ettersom disse fortsatt har hovedsete i Göteborg og driver utviklingen derfra, så holder vi dem utenfor i denne saken.

POLESTAR 2: Er den svensk eller kinesisk? Vel, hovedsetet ligger i Gøteborg. Foto: Fred Magne Skillebæk
POLESTAR 2: Er den svensk eller kinesisk? Vel, hovedsetet ligger i Gøteborg. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vi så det komme

Allerede i 2019 skrev vi om de ti kinesiske merkene som skulle komme og filleriste det norske markedet, for det var oppriktig intensjonen. Det kan til og med hende det blir en realitet, men da må realiteten finne andre virkemidler enn de har gjort til nå.

For sannheten er at de kinesiske merkene så langt i år bare har klart å skrape sammen rundt 5,2 prosent markedsandel – til sammen.

Vi har gått gjennom hele registreringsstatistikken så langt i år, og vi må helt ned på 20. plass på statistikken før vi finner det første kinesiske bilmerket. Der finner vi MG som i år har funnet lykken med MG 4. Også den neste kinesiske modellen kommer fra MG, med ZS EV.

MG MAERVEL R: En SUV som har fått godt fotfeste, basert på hva den er, og hva den koster. Foto: Fred Magne Skillebæk
MG MAERVEL R: En SUV som har fått godt fotfeste, basert på hva den er, og hva den koster. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Denne slo til for fullt allerede det året den kom på markedet, og det var først og fremst prisen som satte den på kartet. Det var mye bil for lite penger – en klar suksessoppskrift. Som om ikke det er nok, så har MG også den tredje mest solgte modellen på markedet av de kinesiske merkene, med MG Marvel R.

Med tre mest solgte kinesiske modellene på markedet så langt i år, leder MG klart merkekampen blant de kinesiske merkene.

Men det er antagelig ikke veldig mye verdt, i all den tid vi fortsatt snakker om svært lave volum. De kan heller ikke slå seg til ro med dette for rett bak dem ligger et merke som i Kina går som et lokomotiv, og er Kinas desidert største bilprodusent. Her snakker jeg naturligvis om merket som ønsker å bygge drømmene dine – BYD – eller Build Your Dreams, om du vil.

BYD følger etter med de to neste modellene på listen over de kinesiske modellene, med BYD Tang og Atto 3.

Slik ser merkestatistikken for de kinesiske merkene i Norge ut så langt i år, sammenlignet med hele 2022:

Merkestatistikk t.o.m 21. 10. 23

Merke Antall Andel 2023 Antall 2022 Andel 2022 Endring
MG2 5742,95%2 6392,94%-2,46%
BYD7440,85%1 6101,80%-53,79%
NIO4700,54%8510,95%-44,77%
XPeng2670,31%5710,64%-53,24%
Maxus2530,29%6680,75%-62,13%
Seres780,09%10,00%7700,00%
JAC710,08%10,00%7000,00%
Lotus180,02%00,00%100,00%
Voyah180,02%100,01%80,00%
ORA140,02%00,00%100,00%
Hongqi80,01%1 4161,58%-99,44%
Forthing40,00%00,00%100,00%
HiPhi30,00%00,00%100,00%
DFSK00,00%270,03%0,00%
Skywell00,00%20,00%0,00%
4 5227 796

Pengesluk

Mange nye merker har slått seg til i forskjellige storslagne lokaler rundt om i Oslo sentrum, og mest prangende av dem alle er Nio-House. Foruten Det Kongelige Slott er Nio House antagelig med på å konkurrere om en av hovedstadens absolutt beste adresser, og fremstår mer som et opplevelsessenter enn en bilbutikk.

Så får vi håpe opplevelsene er gode, for salget kan rett og slett beskrives som elendig.

Når det nå gjenstår litt over én måned av året 2023, så har Nio kun omsatt 470 biler siden nyttår. Det utgjør i overkant av tre biler per ansatt. Men den globale Nio-sjefen, William Li, har nå satt på skrubben for kostnader betydelig. Dette etter globalt å ha tapt formidable 825 millioner dollar bare i andre kvartal i år, og foreløig har vi ikke sett resultatene av det tredje. I Norge er heller ikke regnskapet for 2022 levert enda, i følge Bilnytt.no. Som et sparetiltak har William Li annonsert at de skal nedbemanne med rundt 10 prosent av staben, noe som må anses som et kraftig kutt.

I fjor kom Hongqi på markedet med en luksuriøs bil som nærmest fikk luft under vingene. Men det var opp som en løve, og ned som en skinnfell. Fra å registrere opp 1416 biler i 2022, har de så langt i år registrert opp åtte – 8 – biler. Dette henviser Hongqi E-HS9 ned på 103. plass blant elbilene.

5,2 meter: Hongqi E-HS9 har mistet momentet, og det er kun registrert åtte eksemplarer så langt i 2023. Foto: Fred Magne Skillebæk
5,2 meter: Hongqi E-HS9 har mistet momentet, og det er kun registrert åtte eksemplarer så langt i 2023. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Importøren holder enn så lenge fast på merket, for Hongqi har spennende modeller i vente, modeller som passer det norske markedet bedre enn den 5,2 meter lange SUV’en E-HS9.

Outsiderne

Langt ned på listen finner vi også merker som Voyah, som i fjor kom på markedet med SUV’en Voyah Free. Fra et lekkert showrom i Oslo sentrum omsatte de 10 biler i 2022, og så langt i år har de strukket dette til 18 biler.

Nå er de snart på plass med en luksuriøs flerbruksbil, der betegnelsen «business-class» nærmest blir som en fornærmelse å regne. I Kina blir denne en klar konkurrent til nylanserte Volvo EM90, som faller inn i samme segment. Men om dette er nok til å holde Voyah operativ gjenstår å se, for det er naturligvis ikke bærekraftig å holde et merke gående med noen titalls registrerte biler per år.

Flere av de kinesiske merkene har flere gode modeller i porteføljen, men det er ikke dermed sagt at de passer det norske markedet som hånd i hanske. Norge er et land der stasjonsvogner var det foretrukne, frem til vi omsider begynte å kjøpe SUV-modeller.

Sedaner har aldri vært helt greia i det norske markedet, og den eneste som ser ut til å ha klart å knekke denne nøtta var Tesla, da de først og fremst hadde Model S og Model 3 å tilby. Med en gang det kom en slags SUV-utgave av Model 3, så ble den også Norges mest solgte bil.

STORSELGER: Tesla Model Y selger nær fem ganger så godt som alle de kinesiske modellene til sammen. Foto: Fred Magne Skillebæk
STORSELGER: Tesla Model Y selger nær fem ganger så godt som alle de kinesiske modellene til sammen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Jeg sikter naturligvis på Tesla Model Y, som i motsetning til kinesernes lave antall er blitt levert ut til over 20.000 kunder så langt i år – snart fem ganger så mange biler som alle de kinesiske til sammen.

Rett bil, rett medisin

Denne er et godt eksempel på at det er fullt mulig å gjøre kula med riktig bil. Når både BYD, Nio og Xpeng først og fremst dukker opp med sedaner, så er ikke dette en suksessoppskrift.

Så får vi nå se, for i likhet med amerikanske Tesla, har Xpeng nå også en svært spennende bil på trappene. Xpeng G9 er en SUV i riktig størrelse, den er mer premium enn de fleste premium-merker, den byr på rekkevidde så det holder, og den har markedets raskeste ladefart.

Når den i tillegg har en pris som nesten er for god til å være sann, så blir det svært spennende å se hvordan mekanismene slår til, dersom Xpeng er i stand til å levere i forhold til etterspørselen.

LEVERER: Kan Xpeng G9 utfordre Tesla Model Y? Foto: Fred Magne Skillebæk
LEVERER: Kan Xpeng G9 utfordre Tesla Model Y? Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Da kan dette bli et av de svært få gjennombruddene vi har sett fra de kinesiske merkene, og en temperaturføler for flere merker enn bare Xpeng. For én ting er de merkene vi allerede har fått inn over landegrensene, men det står flere merker og banker på døra og vil inn. Da er det i høyeste grad lov å spørre seg om det er plass til flere.

Et merkelig år

Året 2023 har vært et merkelig bilår på mange måter. Fjorårets innspurt i antall registreringer var enorm, som en følge av at det fra 1. januar i år skulle bli moms på deler av kjøpesummen for de dyreste bilene. At mange biler derfor ble registrert opp før nyttår har skapt et flere måneder langt vakuum i bilsalget. Når salget etter alle solemerker burde ta seg opp igjen, har både kronekursen og rentenivået satt ønskene om en ny bil på hold, med elendig salg av biler som resultat.

Dessverre er det ikke mange som spår et snarlig lys i den ellers så mørke tunellen heller, men tiden vil vise.

Modellstatistikk så langt i år mot 2022:

Merke Modell 2023 2022 Endring
MGMG41 267701710,00%
MGZS EV7101 005-29,35%
MGMarvel R4561 129-59,61%
BYDTang3631 563-76,78%
BYDAtto 325247436,17%
NIOES8236836-71,77%
MaxusEuniq6180457-60,61%
XPengP7150243-38,27%
NIOET51420100,00%
MGMG5141435-67,59%
BYDHan1290100,00%
XPengG9900100,00%
NIOEL7760100,00%
SeresSeres 5730100,00%
JACe-JS47117000,00%
MaxusEuniq564193-66,84%
XPengG3i2734-20,59%
LotusEletre180100,00%
VoyahFree181080,00%
ORAFunky Cat140100,00%
NIOEL690100,00%
HongqiE-HS981 416-99,44%
MaxusMifa 972250,00%
NIOET7715-53,33%
SeresSeres 351400,00%
HiPhiZ20100,00%
Maxuse-Deliver 9215-86,67%
HiPhiX10100,00%
4 5187 472

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.