Aiways U5:

Kinesisk elbil most i krasjtest. Styr unna

Det gikk rett og slett dårlig, for bilen som kunne passet godt for nordmenn. Se selv.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): I september tok en delegasjon fra kinesiske Aiways bilen fatt, og kjørte hele veien fra Kina til Frankfurt, via Russland og Norge. På veien stoppet de i Oslo for å møte pressen, og for å vise frem sin nye elbil, U5.

Bilen er en tilsynelatende praktisk SUV i en størrelse som ville passet nordmenn svært bra.

Når han først var her, la merkets Europa-sjef, Alex Klose, frem strategien for hvordan de skulle selge bilen i det europeiske markedet – over internett. De skal med andre ord ikke ha noen butikker, men kunder skal kunne se bilen i mobile showrom som flyttes med jevne mellomrom.

Ripe i lakken

Nå har bilen rett og slett fått en ripe i lakken, eller to, etter at Euro NCAP har gjennomført sine kollisjonstester av bilen.

Aiways U5 oppnådde tre stjerner, i en klasse der alt annet enn fem stjerner må anses som et nederlag.

Testene viste store svakheter ved sidekollisjoner, spesielt stolpetesten. Så dårlig gikk det at bilen ikke fikk et eneste poeng i denne kategorien. Sidekollisjonsputen hadde heller ikke virket som tiltenkt, og beskyttet ikke hodet på den som satt på innsiden.

BRA: Frontkollisjoner var testen der bilen gjorde det best, med noe trekk for at panseret ikke trakk seg nok tilbake i fotgjengertestene. Foto: Euro NCAP
BRA: Frontkollisjoner var testen der bilen gjorde det best, med noe trekk for at panseret ikke trakk seg nok tilbake i fotgjengertestene. Foto: Euro NCAP Vis mer

Den var også nære ved å ikke få poeng for hvordan bilens pålagte automatiske bremsesystem virket mot fotgjengere og syklister.

I de fire hovedkategoriene får bilen også generelt lavere poengsum enn det som er standarden, og når disse legges sammen får bilen følgende poengsum:

  • Voksne personer – 73 %
  • Barn i bilen – 70 %
  • Fotgjengere/myke trafikkanter – 45 %
  • Sikkerhetssystemer – 55 %

Det ser ut til at det er vanskelig for nyoppstartede bilprodusenter å nå helt opp i kampen om stjernene, fortalte Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

Aiways har allerede lovet å levere en forbedret bil til test neste år. Så gjenstår det å se om dette er i tide til bilene skal leveres ut på det europeiske markedet.