Aiways U5:

Kinesisk elbil most i krasjtest. Styr unna

Det gikk rett og slett dårlig, for bilen som kunne passet godt for nordmenn. Se selv.

Publisert

(Elbil24): I september tok en delegasjon fra kinesiske Aiways bilen fatt, og kjørte hele veien fra Kina til Frankfurt, via Russland og Norge. På veien stoppet de i Oslo for å møte pressen, og for å vise frem sin nye elbil, U5.

Bilen er en tilsynelatende praktisk SUV i en størrelse som ville passet nordmenn svært bra.

Når han først var her, la merkets Europa-sjef, Alex Klose, frem strategien for hvordan de skulle selge bilen i det europeiske markedet – over internett. De skal med andre ord ikke ha noen butikker, men kunder skal kunne se bilen i mobile showrom som flyttes med jevne mellomrom.

Ripe i lakken

Nå har bilen rett og slett fått en ripe i lakken, eller to, etter at Euro NCAP har gjennomført sine kollisjonstester av bilen.

Aiways U5 oppnådde tre stjerner, i en klasse der alt annet enn fem stjerner må anses som et nederlag.

Testene viste store svakheter ved sidekollisjoner, spesielt stolpetesten. Så dårlig gikk det at bilen ikke fikk et eneste poeng i denne kategorien. Sidekollisjonsputen hadde heller ikke virket som tiltenkt, og beskyttet ikke hodet på den som satt på innsiden.

BRA: Frontkollisjoner var testen der bilen gjorde det best, med noe trekk for at panseret ikke trakk seg nok tilbake i fotgjengertestene. Foto: Euro NCAP
BRA: Frontkollisjoner var testen der bilen gjorde det best, med noe trekk for at panseret ikke trakk seg nok tilbake i fotgjengertestene. Foto: Euro NCAP Vis mer

Den var også nære ved å ikke få poeng for hvordan bilens pålagte automatiske bremsesystem virket mot fotgjengere og syklister.

I de fire hovedkategoriene får bilen også generelt lavere poengsum enn det som er standarden, og når disse legges sammen får bilen følgende poengsum:

Det ser ut til at det er vanskelig for nyoppstartede bilprodusenter å nå helt opp i kampen om stjernene, fortalte Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

Aiways har allerede lovet å levere en forbedret bil til test neste år. Så gjenstår det å se om dette er i tide til bilene skal leveres ut på det europeiske markedet.

DETTE ER EURO NCAP

Euro NCAP (European New Car Assesment Programme) ble opprettet i 1997, etter en modell av amerikanske NCAP. Organisasjonen er i dag støttet av EU-kommisjonen, og jobber utelukkende med å sette opp tester som skal avdekke bilers svakheter i forskjellige kollisjonssituasjoner. Testprosedyrene er under stadig utvikling, og har med årene implementert flere kategorier, både for å dekke flere situasjoner, men også for å involvere myke trafikkanter. Resultatene oppgis i poeng og stjerner, der fem stjerner er det meste, og høyest poengsum innen hver kategori er best.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.