Aiways U5:

Kinesisk SUV på vei til Norge

Får 460 km rekkevidde og kommer i salg våren 2020.

KOMMER: Kinesiske Aiways U5 kommer til salgs på det europeiske markedet våren 2020. Foto: skjermdump, ai-ways.com
KOMMER: Kinesiske Aiways U5 kommer til salgs på det europeiske markedet våren 2020. Foto: skjermdump, ai-ways.comVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): En ny bil fra en kinesisk produsent skal være på vei til Europa og Norge. Bokstavelig talt.

Aiways U5 skal allerede være i produksjon, og skal vises fram i Frankfurt til høsten.

Batteri med kunstig intelligens

Aiways U5 er det produsenten kaller en mellomstørrelse SUV, eller Sports Utility Vehicle.

Den er oppgitt med et batteri på 63 kWh, og en rekkevidde på 460 km. Det er imidlertid uklart om dette er målt etter NEDC, eller WLTP metoden.

Aiways skriver også at ytterligere 100 kilometer med rekkevidde kan leases, gjennom å sette inn en ekstra batteripakke under gulvet i bagasjerommet.

Batteriet har et system som skal holde konstant temperatur i cellene, og denne skal maksimum kunne være én grads forskjell. Dette skal forlenge batteriets levetid.

TREDELT: Skjermen har en tredelt infoskjerm og et display som styrer infotainment. Foto: Skjermdump, ai-ways.com
TREDELT: Skjermen har en tredelt infoskjerm og et display som styrer infotainment. Foto: Skjermdump, ai-ways.com Vis mer

Ifølge produsenten skal også selve batteripakken ha kunstig intelligens som skal lese førerens kjørevaner, og dermed optimalisere energibruk og kunne gi lengre rekkevidde.

Batteriet skal være godt isolert, og tåle å stå under vann i én time, ifølge produsenten.

Ansiktsgjenkjenning og cruisekontroll

U5 er bygget på Aiways' egen plattform. Denne kan modifiseres til å også passe andre størrelser på biler. Allerede har de lansert en ny konseptbil, U7, som bruker denne plattformen.

Se Aiways' videopresentasjon av bilen i videoen under:

U5 er utstyrt med et tredelt panel foran rattet. Dette viser, som i de fleste andre nye elbiler, informasjon som bilens energibruk og batteriprosent. Et display mellom fører- og passasjersetet skal vise, og kontrollere, bilens infotainment-system.

Den skal også ha adaptiv cruisekontroll, og selvkjørende teknologi som parkerer bilen.

Testtur gjennom ti land

Bilen ble første gang vist i Genève i mars. I september skal den vises fram på nytt, under den internasjonale bilmessen i Frankfurt. Bilen er allerede på vei til Frankfurt, selv om motormessen fremdeles er flere måneder unna.

Produsenten har nemlig valgt å gjøre selve turen til Frankfurt til en testperiode. To prototyper ble sendt av gårde fra Kina på onsdag, og vil totalt kjøre 14,231 km på 60 dager før de ankommer Frankfurt.

Turen vil gå gjennom Gobi-ørkenen i Nord-Kina, og følge Silkeveien til Kasakhstan. Derfra skal de kjøre gjennom Moskva og St. Petersburg i Russland, før de ankommer Finland og Europa.

– Denne lange turen på utfordrende veier vil sikre at bilen kan tilby ytelsen, påliteligheten og rekkevidda som både kinesiske og europeiske kunder krever, har sjefstekniker i Aiways, Winter Wang, sagt i en uttalelse gjengitt av nettstedet autonews.

Kommer til Norge

Også Norge vil passeres på turen. Eksakt tidspunkt for dette er ikke klart, men trolig vil det være i månedsskifte august/september, ettersom de bare skal gjennom Danmark før de etter planen skal ankomme Frankfurt i tide for messen. Den starter 12. september.

Man kan følge turen gjennom produsentens Facebook-sider.

Ingen pris har foreløpig blitt oppgitt for U5, men det har blitt sagt at dette vil bli offentliggjort under messen i Frankfurt.

Produsenten har imidlertid sagt at salget vil åpne for europeiske kunder i april 2020.

Hvor lang leveringstid man må forvente er foreløpig også ukjent.