Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Overfor bilskadeverksteder stiller Statens Vegvesen krav om å bruke fabrikantenes reparasjonsmanualer når biler skal repareres.
Men bransjenettstedet Bilbransje24 (krever abonnement) melder nå at ikke alle bilprodusenter har tingene helt på stell der.
Mangler manualer
På denne nettsiden hos Finans Norge finnes en oversikt over bilmerkene som er å finne i Norge, med lenker til deres respektive reparasjonsmanualer.
Kinesiske BYD, Hongqi og Nio glimrer imidlertid med sitt fravær på listen. Til sammen har de tre drøye 6000 biler rullende på norske veier ifølge tall fra elbilstatistikk.no.

Dette ryker flest elbiler på i norske EU-kontroller
- Det er en utfordring i å få fatt i reparasjonsmanualer og reservedelspriser fra en del kinesiske bilmerker, sier seksjonsleder Arne Solum for Bilskadekontoret til Bilbransje24.
Produsentene svarer
Både BYD og Hongqi har svart nettstedet vedrørende de manglende reparasjonsmanualene. Pål Henriksen, teknisk sjef i RSA, svarer at BYD arbeider med en portal for Europa som skulle ha vært ferdig, og at det jobbes med å oversette manualene.
Motor Gruppen, som importerer Hongqi, sier også at det jobbes med, og at det bør forventes å være på plass i løpet av første halvår. Nio har ikke besvart nettstedets henvendelse.
Voyah mangler også på listen, men her sier importøren Electric Way at de allerede i desember sendte informasjon til Bilskadekontoret om hvor dokumentasjonen var å finne.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.